Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Мария Лазарова
Кънтри мениджър на "Монделийз България"
Мария Лазарова
Кънтри мениджър на "Монделийз България"
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
По думите на Мария Лазарова всяка инвестиция трябва и може да бъде разумна, а не удобна. „В зависимост от стратегията на дадена компания и това колко бързо би искала да възвърне инвестицията си на моменти тя може да бъде и рискова. Не мисля, че съществува твърдението „удобни“ инвестиции в динамиката на днешния свят и скоростта, с която се променя настоящето. Всеки, който инвестира в нещо, трябва да е с ясното съзнание, че инвестицията крие своите рискове и изненади“, допълва тя.
„Монделийз Интернешънъл“ управлява бъдещето на продуктите за похапване с емблематични глобални и местни марки като бисквитите OREO, belVita и LU; шоколадите Cadbury Dairy Milk, Milka и Toblerone, бонбоните Sour Patch Kids. Българското дружество е част от бизнеса на „Монделийз Интернешънъл“ в Югоизточна Европа заедно с Румъния, Гърция, Кипър и пазарите от Източна Адриатика.
„Инвестираме и работим в посока намаляване на екологичния отпечатък на компанията – ограничаване на въглеродните емисии чрез внедряване на възобновяеми източници на енергия; ангажирани сме да използваме рециклируеми опаковки като част от нашия активен принос за намаляване на отпадъците от опаковки и рециклирането им; трансформираме начина, по който правим бизнес в нашите производства и в отношенията и работата си с доставчици; намаляваме хранителните отпадъци в производството и в дистрибуцията и много други“, споделя Мария Лазарова.
Q&A
Каква е разликата, когато инвестирате в хора и отношения и когато влагате време и усилия в брандове и развитие на пазара?
Инвестицията в хората и отношенията всъщност е това, което влагаме и в нашите брандове. За мен двете инвестиции са взаимно свързани. За всяка компания хората би трябвало да бъдат най-голямата инвестиция, такова е моето разбиране. И ако преди 10–15 години наблюдавахме различен подход, смятам, че днес повечето компании осъзнават важността на този тип инвестиция и предприемат все повече стъпки за развитието на хората, като полагат дългосрочни грижи за мотивацията и добруването на своите екипи. В „Монделийз“ следваме това разбиране и инвестирайки в хората, инвестираме в брандовете си, а така и в развитието на пазарите.
Кой е най-големият риск, който сте поемали досега, и най-трудният за научаване урок в професионалната ви кариера?
Не бих го нарекла риск, но може би решение, в което не се чувствах напълно сигурна, и това беше преместването ми в Сърбия, където отговарях за местния пазар и тези в Босна и Херцеговина. Независимо че и преди това съм заемала регионални позиции, макар работейки в България, преместването в друга държава беше голяма промяна за мен, която в крайна сметка се оказа и най-добрият ми опит до момента. Най-големият урок дойде с пандемията и тоталната промяна в начина на работа и на живот. Дадох си сметка, че често нещо изглежда невъзможно при определени условия, но ако те се променят, невъзможното става напълно реално. Тогава изплуват редица качества на личността и характера, за които в повечето случаи дори не подозираме, че притежаваме.
Кои инвестиционни решения вземате с лекота и за кои са ви нужни повече време и анализ? В тази връзка до каква степен разчитате на интуицията си и до каква на Еxcel?
Винаги Еxcel и след това интуицията. Не мисля, че съществуват решения, взети с лекота, когато говорим за инвестиция – независимо в коя сфера. Освен ако нямаме някаква твърде романтична представа за инвестирането, а това със сигурност не е реалността в компании като нашата. Зад всяко едно инвестиционно решение стоят време и доста анализи, а понякога, честно казано, обичаме да прекаляваме с анализите. Това може да доведе до загуба на ценно време и изпускане на „точния момент“. Затова Еxcel помага доста за лекотата при вземане на решенията.
Кои са социалните каузи, които подкрепяте, и как те се вписват в инвестиционната ви стратегия?
Нашата политика за устойчивост и благополучие е фокусирана върху намаляване на влиянието ни върху околната среда и създаване на положително въздействие върху обществото. В този смисъл сме си поставили амбициозни цели, всичко това залегна и като отделен стълб в нашата стратегия – Визия 2030. Работим, за да постигнем положителна промяна в приоритетите ни, свързани с екологичните, социалните и управленските цели, с което да създадем дългосрочна стойност както за бизнеса, така и за неговите заинтересовани страни.
Щастлива съм, че служителите в България са изключително активни и сензитивни, когато е необходимо да се предприемат действия в помощ на дадена социална кауза или организация. При нас съществува така нареченият SWAT екип, който целогодишно предлага, дискутира и предприема действия в тази посока. Имаме устойчиви партньорства с Time Heroes, фондация „Пулс“, която подкрепя жени и деца, жертви на домашно насилие, осъществяваме подкрепа и менторство на ученици от Търговско-банковата гимназия в София, както и дългогодишна подкрепа за специализираната паралелка на гимназия „Велизар Пеев“ в Своге. През годините сме подкрепяли инициативи на Столичната община, както и на редица неправителствени организации. Тази година реализирахме ново партньорство с „Истински мед“, тъй като грижата за пчелите и опазването на биоразнообразието не ни е чужда и кореспондира с една от нашите основни програми „Хармони“ – за устойчиво производство на пшеница, основна съставка за по-голямата част от нашите бисквити.
В световен мащаб компанията е инвестирала над 400 млн. долара в Cocoa Life („Какао лайф“) – програмата ни, с която спомагаме какаото да бъде отглеждано и добивано по устойчив начин, като същевременно търсим решения за справяне с първопричините за редица предизвикателства, пред които са изправени общностите, отглеждащи какао – правата на жените, образованието на местно ниво, проблемите с детския труд.
Кои са неизменните принципи на „Монделийз Интернешънъл“, които работят за привличането на нови клиенти и утвърждават доверието с дългогодишните ви партньори?
За нас като компания, а и за мен лично доверието е водещ принцип – доверие между компанията и консуматорите, доверие между нас и клиентите ни, бизнес партньорите и колегите. Може да звучи като нещо незначително, но всъщност изисква съзнателни усилия и силен ангажимент от страна на всеки от нас – винаги да правим това, което сме обещали и договорили, при това по правилния начин.
Ние сме компания за хранителни продукти. Нищо не говори за нашите корпоративни ценности повече от непрестанния ни фокус върху безопасността на продуктите, които произвеждаме. Нашите консуматори трябва да имат увереността, че когато купуват продукт на „Монделийз“, той е произведен по правилния начин съгласно всички регулаторни изисквания, свързани с производството на храни. Наясно сме и с ролята на маркетинга, когато става дума за деца – имаме своите специфични правила в тази посока, които следваме в ежедневната си дейност. Третирането на хората с честност и уважение върви ръка за ръка с доверието. Всеки заслужава равен шанс да успее въз основа на своята упорита работа, талант и ангажираност. Правилата и културите по света могат да бъдат различни, но концепцията да се отнасяш с другите така, както искаш да се отнасят с теб, е универсална.
Не на последно място е принципът за положително въздействие върху околната среда и действията, които предприемаме в тази посока. Това е нещо, което консуматорът очаква от нас, и всички ние споделяме това убеждение. Работим усилено, за да предотвратяваме замърсяването, да сведем до минимум отпадъците и намалим използването на природните ресурси.
На какво залага стратегията Snacking Made Right на компанията в България в синхрон с дългосрочните цели на „Монделийз Интернешънъл“?
Амбицията на компанията ни е да постига устойчив и печеливш растеж, позиционирайки добре марките на „Монделийз“ на пазара у нас, като същевременно развива стратегията на компанията в България съобразно глобалната дългосрочна визия на „Монделийз Интернешънъл“. Мисията на компанията е да бъде лидер в бъдещото на похапването, като предлага правилните продукти за точния момент, произведени по правилния начин. Нарекли сме този подход Snacking Made Right – всичко, което правим, е с мисъл за консуматорите, развитие и подкрепа на местните общности и грижа за околната среда. Компанията използва глобалния си мащаб за постигане на тази положителна промяна, която всички ние желаем да видим около нас.
Мария Лазарова има над 17-годишен професионален опит в сферата на продажбите и планирането в „Монделийз Интернешънъл“. Преди да поеме поста на кънтри мениджър на „Монделийз България“, тя е работила като мениджър планиране на категория „Бисквити“ и е управлява позиционирането на категорията и продуктите на пазарите от Югоизточна Европа.
|
Ключови думи
инвеститор
лидерство
ръководни позиции