Новата икономика: Ирландия има план да стане като Норвегия и петролът няма нищо общо с това
Постигането на икономически просперитет вероятно е мечтата на много общества по света. Как да го постигнем е сложната част и големият въпрос, който стотици икономисти са се опитали да разрешат в доклади, книги... Въпреки че има много фактори, необходими за постигането му (солидни институции, например), няма един единствен фактор или вълшебна рецепта. Добро доказателство за това са двете най-богати страни в Европа, които са успели да достигнат върха на европейската икономика по много различни пътища. Едната е изградила най-големия държавен фонд в света благодарение на петрола, докато другат е основала свой собствен преди около година, но без да произведе нито една капка суров петрол и без да разполага със значителни природни ресурси. Ирландия иска да последва стъпките (след като намали дълга си впечатляващо) на Норвегия и да преобразува приходите от корпоративния данък в собствен петрол.
Норвегия има един от най-високите доходи на глава от населението в света благодарение на приходите от петрол на страната (и доброто й управление). Тази скандинавска икономика има около 5,5 милиона жители и произвежда около 2 милиона барела суров петрол на ден, което й позволява да натрупа състояние, което надхвърля 1,4 трилиона долара (Норвегия има еквивалента на почти целия БВП на Испания, натрупан в нейния суверенен фонд), пише elEconomista.es.
Ирландия от своя страна иска да направи нещо подобно, макар и в по-малка степен. „Келтският тигър“ от години коригира фискалната си политика (ниски данъци за компаниите, стимули за инвестиции и иновации...), така че големите мултинационални компании да се установят на острова като врата към ЕС. Това по принцип няма да продължи вечно, тъй като може да се появят конкуренти (данъчна конкуренция) или защото Европейският съюз може да се умори от ситуацията, понеже компаниите, които отиват в Ирландия, спират да плащат данъци в други европейски страни. Поради тази причина Ирландия се опитва да следва норвежката „пътна карта“. Досега, въпреки че суверенният фонд почти няма пари (той е много далеч от целта от 100 милиарда), ходът върви доста добре. Страната има около 5,2 милиона жители (подобно на Норвегия), но събира милиарди евро всяка година от корпоративен данък. Този данък върху корпоративните печалби събира 27% от всички приходи в страната.
Престижният британски седмичник The Economist обясни през ноември, че „ирландските политици са наясно, че данъчната основа е едновременно тясна и много изобилна. През 2022 г. само десет компании са генерирали три пети от приходите от корпоративен данък. Освен това корпоративният данък възлиза на 27% от всички приходи през тази година, повече от два пъти над средното за ОИСР. Признавайки тази уязвимост, ирландското правителство възнамерява да третира неочакваните печалби на Apple по същия начин, по който Норвегия третира приходите от петрол в Северно море: със суверенен фонд. Два отделни фонда „набъбват“. Политиците очакват общата им стойност да достигне 100 милиарда евро до 2040 г. - момент, в който те ще започнат да харчат генерираните приходи.
„Холандската болест“
Целта, подобно на тази на Норвегия, е не само спестяване за бъдещето и постигане на преразпределение на доходите с дълъг хоризонт между поколенията, но също така се цели предотвратяване на генерирането на балони и дисбаланси в икономиката. Финансите са по-сложни, отколкото изглежда. Понякога твърде бързото израстване или наличието на много пари може да бъде проблем, известен като „холандска болест“. Защо се казва така? През 60-те години богатството на Холандия се увеличи значително след откриването на големи находища на природен газ в Северно море. Неочаквано този очевиден късмет имаше сериозни последици върху важни сектори на икономиката, тъй като флоринът (валутата на страната по онова време) поскъпна и навреди на конкурентоспособността на непетролния износ на страната. Оттук и името „холандска болест, заболяване или синдром“, което въпреки че е свързано с откриването на някакъв природен ресурс, може да бъде резултат от всяко събитие, което генерира големи притоци на чуждестранна валута, като например значително покачване на цените на природни ресурси, чуждестранна помощ и преки чуждестранни инвестиции“, посочва МВФ в информативна статия.
В случая с Ирландия поскъпването на нейната валута не е риск, тъй като малката страна има еврото като своя официална валута и влиянието на нейния доход върху обменния курс на такава ликвидна и голяма валута е ограничено. Въпреки това циркулацията (харченето) на големи количества пари може да изкриви икономиката, да генерира балони в определени активи или да намали диверсификацията на икономиката, която разчита прекомерно на доходите, генерирани от мултинационалните компании. Засега Ирландия го управлява сравнително добре, тъй като приходите от корпоративен данък са минимална част от това, което големите страни производителки на петрол получават от суровия петрол. Но също и защото Ирландия е предпочела да спести част от тези пари, като държи публичните разходи на разстояние (Ирландия харчи еквивалента на 21,2% от БВП, което е най-ниският публичен разход в Европа). Страната се радва на повече от забележимо развитие през последните десетилетия.
Икономическият бум на Ирландия
Днес Ирландия има БВП на глава от населението, който надхвърля 100 000 долара на жител, според данни на Международния валутен фонд (70 000 евро според Евростат), като е най-богатата страна в еврозоната, ако се изключи малкият Люксембург. Според статистиката ирландците надвишават повече от два пъти средния доход на глава от населението в еврозоната и Обединеното кралство.
Ще има хора, които с право ще кажат, че БВП на глава от населението не е валиден в Ирландия, тъй като мултинационалните компании изкривяват данните с техните инвестиции и печалби. Но дори и да коригираме това, чудото все още е очевидно и Ирландия успява да се доближи до Норвегия. Пречиствайки данните за БВП чрез различни филтри, използвани от самата Bank of Ireland, се получава показател, известен като доход или модифициран доход, който може да бъде еквивалентен на БВП на глава от населението без изкривяванията на печалбите на мултинационалните компании. Резултатът продължава да бъде доход от над 50 000 евро, което продължава да показва, че случилото се в Ирландия е истинско чудо. Въпреки че печалбите на мултинационалните компании изкривяват БВП-то на глава от населението, тези компании също така са създали хиляди качествени работни места, които често са заети от ирландци. Това не е случайно. Освен данъчното облагане, има и други фактори, които са довели до масово навлизане на компании (и инвестиции) на острова.
Чудото се дължи главно на ниската ставка на корпоративния данък в Ирландия (данък от 12,5%, в сравнение със средната ставка от 23% в еврозоната), но също така и на образованото, англоговорящо население, към което страната е част от Европейският съюз и еврозоната и доброто географско местоположение (часовата зона GMT между САЩ и Европа), всички важни фактори, които направиха Ирландия по-богата и по-просперираща страна. Езикът или доброто географско положение са фактори, които нямат нищо общо с добрата работа на ирландците и които без съмнение са повлияли на икономическото чудо.
Да достигнете 100 милиарда
Като цяло Ирландия ще постигне исторически излишък през 2024 г. Прогнозите вече предвиждаха здрави публични финанси в началото, като се има предвид развитието на икономиката и данъчните приходи (особено от корпоративния данък), което би позволило фондът да продължи да се подхранва. Но през септември пристигна неочаквана изненада (подарък, който Ирландия не искаше): Apple трябва да плати 14 милиарда евро на Ирландия, няколко милиарда, които се добавят към очаквания излишък. Сега въпросът е дали да продължи да угоява ирландския суверенен фонд или да използва тези пари.
Това е необичаен проблем за всяка държава. Европейският съд постанови присъда в дългогодишна съдебна битка за това дали Apple се е възползвала от несправедливи (и вече затворени) вратички в данъчния кодекс на Ирландия. Съдебният спор започна през 2016 г., когато Европейската комисия постанови, че Ирландия е предоставила на Apple незаконни данъчни предимства. Ирландия и Apple оспориха иска и тъй като Ирландия беше длъжна да възстанови държавна помощ въпреки съдебния спор, въпросната сума е в ескроу сметка от 2018 г. Стойността на ескроу фонда беше от порядъка на 14,1 милиарда евро на 9 септември, около 13 милиарда евро плюс 1 милиард евро лихви - сума, равняваща се на 4,8% от годишния национален доход на страната. За изненада на други правителства с финансови затруднения, ирландските власти застанаха на страната на Apple в битките й с европейските съдилища, твърдейки че компанията не е направила нищо лошо. Правителството на Ирландия не искаше тези пари, които в крайна сметка ще получи.
Агенция Fitch също повтаря тази любопитна дилема, пред която е изправено правителството на Ирландия. „Ирландия има разумна вътрешна фискална рамка, предназначена да смекчи рисковете, произтичащи от големи и силно концентрирани неочаквани печалби от корпоративен данък. Правителството възнамерява да ограничи номиналния растеж на основните разходи до 5% в средносрочен план (въз основа на прогнозната тенденция за растеж от 3% и предположение за ценова стабилност от 2%) и извънредните приходи от корпоративен данък ще бъдат спестени във фонда Future Ireland и Фонд „Инфраструктура, климат и природа“, обясняват от агенция Fitch.
В момента и двата фонда имат ликвидност от 10,4 милиарда евро, все още малка сума, еквивалентна на 2% от БВП. Глобата, платена от Apple, може да даде тласък на държавния фонд на Ирландия (всъщност двата фонда, обсъдени по-горе). Този фонд обаче има врагове сред политиците. Партиите искат гласове и знаят, че някои гласове могат да се вземат с пари. Има предложения, които искат да се дават по 1000 евро за всяко новородено, други, които предлагат допълнително намаляване на данъците и други налози върху доходите. „Те имат този огромен фискален излишък, който е възможен благодарение на печалбите на американските мултинационални компании“, казва Ейдън Регън, професор по политическа икономика в Университетския колеж в Дъблин. „Те могат да обещаят всичко на всеки и това е завидна позиция“, обяснява този експерт в изявления пред Bloomberg.
„Опасността“ от политиците
Стъпките, които трябва да следва Ирландия, за да стане Норвегия, са ясни, но някои политически предложения поставят под съмнение дали тази цел може да се прилага на практика всяка година.
Освен това фондът не е лишен от критики, тъй като Ирландия има някои непосредствени нужди от разходи, особено в жилищното строителство. Части от нейната електрическа мрежа не работят добре и остаряват, тъй като търсенето на електроенергия от потребителите, като центрове за данни, се увеличава. Ако тези инфраструктурни проблеми не бъдат решени, привлекателността на Ирландия за международни инвестиции също ще бъде намалена, което от своя страна ще се отрази върху данъчните приходи, които имат за цел да „угоят“ тези средства, които обещават да превърнат Ирландия в бъдещата Норвегия.
„Този неочакван доход или богатство от Ирландия прави нейния фонд подобен на този на страни като Норвегия, които се основават на петрол и газ“, според Хавиер Капапе Агилар, директор на Лабораторията за суверенно богатство в университета IE в Испания, в изявления пред агенция Блумбърг. „Изглежда като фонд за природни ресурси, защото потокът от ресурси изглежда доста стабилен и силен. Но подобно на петролните фондове те знаят, че вероятно един ден този източник на доходи може да изчезне“, казва той.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.