Ще успее ли Фридрих Мерц да се превърне в икономически лидер на Европа?

Ще успее ли Фридрих Мерц да се превърне в икономически лидер на Европа?

Фридрих Мерц беше преждевременно представен като бъдещият канцлер на Германия на Мюнхенската конференция по сигурността миналия уикенд – и продължи да говори така, сякаш вече е икономическият лидер на Европа, пише POLITICO.

69-годишният християндемократ няма да чака дълго: той е фаворитът за спечелване на предсрочните общи избори в неделя, според проучвания на общественото мнение, които поставят подкрепата за неговата дясноцентристка партия на около 30 процента. Това трябва да е достатъчно за формиране на мнозинство с още една-две партии от политическия център. „Напълно съм съгласен с всички онези, които изискват повече лидерство от Германия и честно казано, аз съм готов да направя това, защото виждам, че Германия е на стратегическа позиция в центъра на Европа“, каза Мерц на форума за сигурност.

Бившият бизнесмен прекара години в "политическата пустош" по време на управлението на Ангела Меркел, преди да завземе лидерството на Християндемократическия съюз през 2021 г. при третия опит. По време на предизборната си кампания той излъчи силни възгледи за икономиката и търговията - призовавайки за съживяване на френско-германските отношения в сърцето на Европейския съюз, блокът да се ангажира отново със свободна търговия и да защити трансатлантическите отношения.

Няма да е трудно да се подобри слабото лидерство на Олаф Шолц, социалдемократическият канцлер, който ръководи повече от две години на икономическа стагнация и почти сигурно се е насочил към политическо оттегляне. Но тъй като американският президент Доналд Тръмп очевидно възнамерява да започне търговска война с безпрецедентна агресия, а президентът Еманюел Макрон и цялата френска политическа класа се оттеглят в протекционистката си обвивка, дали прибягването на Мерц към формулата за свободна търговия, която толкова дълго служи на Exportweltmeister Германия, е навременно или дори уместно? Ето какви са възгледите на Мерц стои по тези въпроси:

Трансатлантическата търговия трябва да бъде свободна

Мерц, убеден атлантик, вижда статута на Германия като най-голямата икономика в Европа като възможност „да не бъде джудже“ срещу „непредсказуемия“ Тръмп. Той казва, че не се е отказал от надеждата за възобновяване на преговорите за търговската сделка ЕС-САЩ - почти десетилетие след разпадането им. Тъй като Тръмп е на пътя на търговската война, това изглежда доста трудно, въпреки че опитът от първия мандат на президента на САЩ може да подскаже, че той залага на максимални позиции с евентуална „сделка“ в ума.

„Мерц е рядкост в Германия, който представя преизбирането на Тръмп като оправдание за трансатлантически ангажименти“, пишат Джеръми Клиф и Яна Пуглиерин в разсъждения за Европейския съвет за международни отношения.

Клиф и Пуглиерин добавят един детайл: „Той признава, че трансатлантическите отношения трябва да се променят радикално, за да оцелеят, с по-балансиран бреме на отговорността.“ Дори и Тръмп да е готов да преговаря, Мерц ще трябва да спечели Париж за каузата – и това изглежда невероятно трудна задача в момент, когато Франция се заяжда за ратифицирането на дългоочакваното споразумение за свободна търговия, финализирано през декември с Меркосур, южноамерикански блок, който обединява Аржентина, Бразилия, Парагвай и Уругвай."

„Трябва да преодолеем нашия спор относно Меркосур“, каза Мерц на Световния икономически форум в Давос миналия месец, като каза, че е в редовен близък контакт с Макрон.

Мерц съобщи, че нито един германски производител на автомобили не е твърде голям, за да фалира, и изключи всякакви възможни спасителни мерки."

Без преклонение пред Китай

Мерц зае по-малко отстъпчива позиция по отношение на Китай от Шолц, чиято Социалдемократическа партия (SPD), има близки връзки с Volkswagen. Най-големият производител на автомобили в страната изостана от темпото в Китай, най-големият му пазар, и е изправен пред момент на истината, тъй като неговите местни конкуренти поемат водеща роля в електрическите превозни средства както там, така и на световния пазар.
Мерц съобщи, че нито един германски производител на автомобили не е твърде голям, за да фалира, и изключи всякакви възможни спасителни мерки.

„При никакви обстоятелства не трябва да идвате в държавата … за да ви помогне икономически в такава ситуация“, каза той в основна реч за икономическата политика. "Това е изключено."

Шолц, страхуващ се от отмъщение от страна на Пекин, се противопостави на митата върху китайските електрически превозни средства, наложени след разследване, открило доказателства за несправедливи държавни субсидии. Но Берлин беше изпреварен от други членове на ЕС и митата влязоха в сила миналия октомври.

Без значение кой седи в офиса на канцлера, Берлин винаги ще остане критичен към Европейската комисия, която иска да разшири търговските си защити, за да обхване въпроси като проверка на изходящи инвестиции или налагане на мита на китайски компании.

Мерц призна, че Германия има нездравословна зависимост от Китай, за разлика от Шолц. Обединяването в коалиция със Зелените, които също са ястребови по отношение на Китай, ще позволи на Мерц да се оттегли. С SPD на пътническата седалка това би било по-малко вероятно.

Протакане на налагането на санкциите за Русия

Други европейски правителства се тревожат, че дори ръководена от Мерц Германия ще продължи да осуетява приемането и прилагането на санкции срещу Русия.  Един високопоставен дипломат от ЕС - на политическо ниво - наскоро довери на POLITICO, че "най-големият проблем все още е Германия".

„Все още германските национални системи за надлежна проверка не са въведени. И нямам представа каква е [причината за това]“, каза този дипломат. Те добавиха, че изборите и очакваната промяна в правителството може да не донесат облекчение за страните, които настояват да подкрепят повече Украйна.

Мерц очевидно е по-яростно настроен към Русия от Шолц, който води кампания като Friedenskancler (канцлер на мира) и често създава впечатлението, че той просто иска Украйна да избегне поражението, но не непременно да спечели, тригодишната война.

Шолц, под натиска на германски бизнес групи, миналата година блокира правило, което би забранило на компании, собственост на ЕС, регистрирани в чужбина, да изнасят за Русия.

С  проблемите на германския износ от високите енергийни разходи и раздразнението от загубата на руския експортен пазар, про-бизнес партията на Мерц също може да се очаква да упражни чисто съпротивление при опитите за разширяване на санкциите или затягане на тяхното прилагане.


Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ