Могат ли политиците да помогнат на бизнеса в борбата със загубата на природа
Природата е в основата на общото ни благосъстояние и на самото ни оцеляване. Тя е в основата на нашата икономическа система, подпомага човешкото развитие и равенство и повишава устойчивостта ни към изменението на климата.
Въпреки това природата е в криза. Настоящите икономически и бизнес практики водят до загуба на природата, подлагат естествените системи на планетата на все по-голям натиск и създават значителни рискове за нашите икономики и поминък.
Неспособността да се справим с кризата в природата е огромна и ще доведе до по-големи разходи, предизвикателства и рискове за предприятията, които вече изпитват отрицателните последици от изменението на климата и загубата на природа. Ако не се предприемат спешни действия, тези последици само ще станат по-сложни и широко разпространени, пише в авторски коментар за „Ройтерс“ Ева Забей е главен изпълнителен директор на глобалната коалиция "Бизнес за природата", която включва над 80 партньорски организации и компании.
Неотдавнашно проучване показва, че намалението на БВП на Обединеното кралство, свързано с влошаването на състоянието на природата, може да бъде по-голямо от удара от финансовата криза през 2008 г. или пандемията COVID-19.
През декември 2022 г. 196 правителства приеха Плана за биоразнообразието (наричан още Глобална рамка за биоразнообразието), в който се предвижда подход, обхващащ цялото общество, в рамките на редица конкретни цели и задачи, като основната мисия е да се спре и обърне тенденцията на загуба на природа до 2030 г.
Почти две години по-късно все още не сме видели значителен напредък към тази цел. Въпреки че доброволните действия на предприятията се увеличават, това няма да е достатъчно. Нуждаем се от амбициозно сътрудничество между публичния и частния сектор, за да подкрепим необходимата трансформация на нашите икономически и финансови системи.
Остават по-малко от 100 дни до Конференцията на страните на ООН по въпросите на биоразнообразието COP16 през октомври и повече от 130 предприятия и финансови институции с общ приход от 1,1 трилиона долара призовават правителствата чрез своя бизнес декларация да ускорят изпълнението на Плана за биоразнообразието и да дадат възможност за решителни корпоративни действия за опазване на природата.
Компаниите, които подкрепят инициативата, включително Danone, H&M Group, IKEA, Nestle, Natura & Co, Salesforce, Unilever, EDF и много други, призовават правителствата да приемат и прилагат политики и разпоредби за опазване на природата, които:
1. гарантират, че бизнесът и финансовите участници защитават природата и възстановяват деградиралите екосистеми
2. Гарантират устойчивото използване и управление на ресурсите, за да се намалят отрицателните въздействия върху околната среда
3. Поемат ангажимент да оценяват и включват природата в процеса на вземане на решения и оповестяване на информация
4. Ангажират се да съгласуват всички финансови потоци за преминаване към положителна за природата, нулева нетна стойност и справедлива икономика
5. Проявяват проактивност за риемане или укрепване на амбициозни глобални споразумения за справяне с основните предизвикателства, свързани със загубата на природа
Предвид поляризираната политическа обстановка, това е важен момент за предприятията от всички размери и сектори да призоват политиците да създадат стабилна благоприятна среда, която да разкрие нови възможности за бизнес, иновации и инвестиции и да ускори прехода.
Ясната регулаторна рамка и механизмите за стимулиране също така биха подобрили корпоративната отчетност и биха създали равни условия на конкуренция.
В основата на петте препоръки за политики стои допълнителен набор от 20 ясни политически искания към правителствата, разработени от коалицията "Бизнесът за природата" в консултация с повече от 150 партньори и водещи предприятия.
Те варират от забрана за преобразуване на земи в ключови защитени зони до преминаване към модели на регенеративно земеделие и приемане на мораториум върху дълбоководния добив.
Заедно, препоръките и исканията формират целенасочен набор от мерки, способни да трансформират нашите икономически и финансови системи. Тези мерки следва да бъдат разработени на национално равнище и адаптирани въз основа на националните и местните условия чрез процеси с участието на множество заинтересовани страни, като се обърне специално внимание на мнението на коренното население, местните общности, децата и младежите, както и на жените.
Природата се превръща в приоритет на корпоративния дневен ред, като все повече предприятия разбират, оценяват и оповестяват своите зависимости, въздействия, рискове и възможности за опазването ѝ, следвайки действията на високо ниво за оценка, поемане на ангажимент, преобразуване и оповестяване, и подкрепени от критични насоки, например от Работната група за оповестяване на финансови данни, свързани с природата (TNFD) и Мрежата за научно обосновани цели (SBTN).
Много от тях също така все по-често използват специфични за сектора насоки, за да си сътрудничат по общи предизвикателства и възможности и да допринасят за трансформацията на своите индустрии.
Някои компании са отишли още по-далеч и са разработили специални стратегии за природата. Предприятия, сред които Decathlon, Holcim, GSK, Kering и Tetra Pak, вече са публикували свои стратегии в рамките на съвместната глобална кампания It's Now for Nature, която има за цел да мобилизира всички предприятия и финансови институции да действат в полза на природата.
Като споделят своите перспективни планове за природата на тази публична платформа, тези предприятия помагат да се определят най-добрите практики за това как да се интегрира природата в процеса на вземане на решения, за да се трансформират операциите и веригите за доставки.
Но за да се осъществи преходът към положителна за природата икономика в необходимия мащаб и скорост, е нужно ускоряване на действията на бизнеса в областта на природата във всички сектори, подкрепено от бърза промяна в амбициите на правителствата.
Докато светът очаква COP16 в Кали, Колумбия - първата COP за биоразнообразието след приемането на Плана за биоразнообразието - фокусът трябва да бъде върху превръщането на целите и задачите на плана в национални действия.
Правителствата трябва да се поучат от уроците на миналото, като например неуспеха при изпълнението на целите от Айчи, определени от Конвенцията на ООН за биологичното разнообразие през 2010 г. Много от целите, включително намаляването наполовина на обезлесяването, бяха неясно формулирани и не изразяваха достатъчно отчетливо ролята на бизнеса и финансите.
Очаква се държавите да публикуват своите национални стратегии и планове за действие в областта на биологичното разнообразие (NBSAPs) или националните си цели в областта на биологичното разнообразие преди COP16. Изключително важно е в тях ясно да се очертае ролята на бизнеса и финансите в опазването и възстановяването на природата и да се обхванат политическите въпроси, изтъкнати от "Бизнесът за природата".
Някои държави, като Ирландия, Франция и Япония, вече ясно са формулирали решаващата роля на бизнеса в своите национални планове, като изпращат положителни сигнали към други държави да направят същото.
Сега това лидерство трябва да се превърне в норма.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.