За по-успешна кариера не търсете симпатия от всеки
Човек се натъжава когато разбере, че някой не го харесва.
Веднъж един дългогодишен колега ме извика и поговори с мен, защото някой в екипа му не ме харесвал и не му бил приятен стилът ми на работа "от тип А" (характеризиращ се с перфекционизъм, напоритост и припряност). Нямаше как да не се почувствам леко засегната и наранена от това сведение. Напрежението от мисълта, че не те харесват в работата би могло да е огромно, особено за жените.
Осъзнах, че ако се опитам да накарам този човек, а и всички други наоколо да ме харесат, няма да съм много ефективна в работата си. Ако губех време да глезя всички, нямаше да успея да постигна професионални успехи.
Не ме разбирайте погрешно: като всеки човек и аз обичам да ме харесват. В училище спортувах, бях социален отговорник и спечелих много хора като свои приятели. Но в живота и кариерата, ако ми беше приоритет да ме харесват, нищо нямаше да постигна.
Няма нужда да сте сурови или да се държите лошо, за да постигнете някакъв резултат – това доста често е толкова непродуктивно, колкото и опитите да ви харесват. Но ако се откажете от идеята, че всеки в работата (и в живота, всъщност) ще ви хареса, ще забележите, че това влияе добре на работата ви и резултатите, които може да постигнете.
Ето какво се случва, когато човек се освободи от мисълта, че всички трябва да го харесват.
- Няма да се притеснявате, когато трябва да кажете „не“.
Ще имате смелост да кажете това, което мислите. Без притеснения. Много по-лесно е да кажете „не“, „не сега“ или „Какво ще кажете за тази идея?“, ако не мислите дали ще удовлетворите някого с това, което мислите. Още повече, че няма да направите нещо или да се съгласите с нещо само, за да ощастливите другите.
Стив Джобс беше пример, че резултатите трябва да са приоритет над това хората да ни харесват. Той вярвал, че да говориш заобиколно, за да не нараниш чувствата на някой, в бизнеса е признак на егоизъм. В скорошно интервю за The New Yorker, Джон Айв, главният дизейнер на Apple, разказва, че Джобс му помогнал да осъзнае, че силното желание да бъдеш харесван може да възпрепятства нуждата да даваш ясна и недвусмислена обратна връзка. Да говорите неясно, за да не нараните чувствата на някого, е всъщност признак на суета.
- Убивате неоснователните съмнения и добивате увереност дори и в най-трудните си избори.
Забелязах че когато се фокусирам върху резултата и си върша работата, вместо да задоволявам прищевките на хората, добивам увереност. Това ми показва, че заставам зад определени мнения и ценности, дори те да не са популярни. Също така ми дава повече увереност в решенията, които вземам.
В предишна позиция, която заемах в друга компания, водех проект по техническа интеграция, който изискваше да си партнираме с конкурент. Партньорството не беше прието добре от служителите. Въпреки това се оказа успешно, защото донесе на бизнеса нужните пари.
В крайна сметка, служителите, които се оплакваха от партньорството, успяха да запазят позициите си, благодарение на него. Научих от главния изпълнителен директор, който си тежеше на мястото, че едно непопулярно решение може да се окаже най-доброто за бизнеса. Сега знам не само да преразглеждам данните и дори мислите и обратната връзка на другите, но и че най-важното е да се концентрирам върху бизнеса, а не дали решението ми ще се хареса на всички.
- Съсредоточени сте.
Ако прекалено се тревожите дали другите ви харесват, най-вероятно ще се заемете с твърде много неща и няма да се съсредоточите върху по-важните, които имат значение. Тревожите се как обратната връзка, която сте дали на член от екипа си, ще му повлияе, вместо да се тревожите как ще завършите проекта. Ако се оплетете в мисли за това какво мислят хората, лесно може да се разсеете от главната цел, към която се стремите.
Моят опит сочи, че да се съсредоточим върху нещата, които имат значение, като например как работата влияе на загубите и печалбите, се оказва по-добре за успеха на компанията и цялостната ни кариера. Не е грешно да бъдете харесвани от колегите си, но ако се тревожите дали всеки ви харесва, други страни от работата ви ще пострадат.
Мнение на Кейти Янсен, вицепрезидент на компанията Corporate Marketing в САЩ, посочено в сайта на списание Еntrepreneur
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.