Организираното движение на мравките може да стане тайно оръжие в борбата със задръстванията в големия град
Благодарение на своето високоорганизирано социално поведение, мравките отдавна вдъхновяват изследователите. По-специално, те често са давали идея за прости решения на сложни проблеми и днес биха могли да ни помогнат да решим едно от най-належащите предизвикателства в съвременната градска среда, а именно транспорта в градски условия.
Двама професори от университета в Тренто са се впуснали в поведението на мравките, за да разберат как тези насекоми успяват да се движат организирано, без да спират и да се движат, дори и в голям брой.
„Мравките са едни от малкото видове, които могат да се справят с двупосочни транспортни потоци, подобно на нашите пътища, но се движат безпроблемно и без задръствания“, обяснява Марко Гериери, професор по пътна и железопътна инфраструктура във Факултета по гражданско, екологично и машинно инженерство и съавтор на изследването заедно с Никола Пуньо, професор по твърдо тяло и структурна механика в Университета в Тренто и по материалознание в Университета „Куин Мери“ в Лондон.
Като наблюдават 30-сантиметрова следа от мравки - еквивалентна на 100 пъти дължината на тялото на всяка мравка - и анализират видеоматериалите с алгоритми за дълбоко обучение, изследователите проследяват движенията на отделните мравки, картографирайки техните траектории, скорости, потоци и плътност.
„Мравките следват феромонови пътеки, маркирани от водеща мравка, и се движат във взводове с малки разстояния и без изпреварване“, отбелязва Гериери.
Тази стратегия може да направи човешката мобилност по-ефективна. Гериери казва: „В бъдеще системите за движение за автономни превозни средства биха могли да бъдат вдъхновени от поведението на мравките. Точно както насекомите комуникират чрез феромони, на интелигентните пътища свързаните и автоматизирани превозни средства биха могли да използват усъвършенствани комуникационни технологии, за да комуникират помежду си и с управлението на пътната инфраструктура. По този начин те биха могли да образуват координирани взводове, движещи се с висока скорост и на малки разстояния в паралелни ленти. Този подход би могъл да повиши ефективността на трафика, да подобри нивата на обслужване и да намали емисиите на газове.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.