Светът на бизнеса, какъвто го познаваме, вече не съществува.
Лас Вегас, специално за „МениджърНюз”
Светът на бизнеса се променя с невероятна скорост. И промяната засяга всеки. Новата мантра на бизнеса е: скорост, простота и постоянно обучение.
Веднъж годишно списание „Форчън” и Върн Харниш*, автор на бестселъра „Да усвоим навиците на Рокфелер”, събират хора от бизнеса, за да обменят мисли и да прогнозират бъдещето. Тази година събитието се проведе в Лас Вегас. Участваха Рам Шаран, най-влиятелният съвременен бизнес консултант, Тони Шай, изпълнителен директор на Zappos, Стивън Кови, създател на една отнай-големите компании за бизнес обучение и много лидери на мнение и изпълнителни директори на компании от цял свят.
Тонът е различен.
Никой не говори за криза. Никой не говори за политици. Никой не се интересува от друго, освен от растеж и просперитет – в бизнеса и в личния живот.
Световното производство се равнява на 73 трлн. долара всяка година. Ако не можем да грабнем няколко милиона от този оборот – проблемът остава наш. Ако не растем – просто загиваме. И нямаме право да обвиняваме друг за това.В основата на всяко богато и проспериращо общество стоят бързо-развиващите се и генериращи печалба бизнеси.
Движещите сили на промяната са ясни
Идва ново поколение – хора, които мислят по-бързо, работят с технологиите лесно, виждат нещата в краткосрочен план и за които няма граници.
Технологиите променят всичко – ускоряват развитието на бизнеса, правят идеите по-евтини и ги разпространяват по целия свят за секунди.
Съществува глобално изместване на бизнеса и икономическите сили от страните на север към тези под 31-вия паралел.
Всичко това води до промяна, която никой не може да отрече и да спре. Това е най-великата промяна в историята на бизнеса. Нужна е радикална промяна в стратегическото мислене, лидерството и социалната система на всяка организация. Радикална промяна на икономическата сила – работни места, богатство и пазарни възможности. Всичко това подобрява живота и отваря възможности за милиони хора, но едновременно и разрушава бизнес света такъв, какъвто го познаваме.
Убежденията за превъзходството на САЩ и Европа си отиват. Китай, Индия, Сингапур, Бразилия, Малайзия и други, не само, че имат достъп до нужния капитал, но и до уменията важни за бърз растеж. Те впрягат такъв предприемачески ентусиазъм, че сграбчат всички добри възможности, които им се предоставят.
Какво се променя в мениджмънта днес?
Промените, които настъпват обхващат почти всяка област на бизнеса:
Скорост и простота е новата мантра. Мениджмънт жаргона, дълбоките и сложни проучвания на пазара и напудрените презентации по 150 страници – изчезват.
Планиране – трябва да се фокусираме в това къде искаме да бъдем след 20 години и да планираме стъпките за следващите 6 месеца. Всичко по средата e вън от играта!
Осъществяване на нови идеи. Поемете риск, направете го бързо,провалете се евтино. Онези, които имат идеи и могат да ги приложат бързо, печелят. Не е важно колко пъти успяваш и колко пъти се проваляш, а колко пари губиш, когато се провалиш и колко печелиш, когато успееш.
Екипите стават по-малки, комуникацията по-лесна, рутината ни дава свобода и ефективност.
Ефективност на работното място – системата “Да задвижим нещата” на Дейвид Алън e образец за разпределение и управление на времето. Идеите на Тони Шварц за управление на личната енергия по най-ефективния начин се превръщат в една от най-популярните бизнес методики в света.
Новите правила на играта
Доверието e основно корпоративно и лидерско качество. Старият мениджмънт основан на подозрения, мнителност, следене, тайни е обречен. Доверието е реално и измеримо. Ако работим с хора, на които вярваме, ще сключваме сделки по-бързо, цените ще са по-ниски, ставаме по-открити и създаваме повече възможности. Както казва Стивън Кови: „Умението да спечелиш, развиеш, разшириш и възобновиш доверието на клиентите, бизнес партньорите, инвеститорите и екипа си е ключът към лидерството в новата глобална икономика.”
Създаването на подходящата корпоративна култура и ясни ценности не е препоръчително, a необходимост. Спомага за привличането и задържането на таланти. Инвестициите в по-добра офис среда, по-добро обучение, по-добра екипност се считат за критичен елемент в развитието на компанията.
Парите са важни, но са следствие, а не цел. Преследвайте мечтата, а не парите. Ключовият въпрос сега към всички предприемачи и лидери е „Какво бихте правили с ентусиазъм в рамките на 10 години, дори без да ви се плаща за това?”. Не че парите нямат значение – напротив! Ако имате страхотни идеи и точния екип, печалбата и парите сами ще дойдат. Никой не е успял да създаде велика, преуспяваща компания, поставяйки на преден план парите. Apple, Microsoft, Facebook, Amazon са само част от примерите за това. Както казва Тони Шай, изпълнителен директор на Zappos: „Хората ще забравят какво сте казали и какво сте направили, но никога няма да забравят как сте ги накарали да се чувстват.”
Неспиращо образоване и нарастваща интелектуална скромност са типични за днешния успешен мениджър. Поведението тип „Преуспял съм, затова знам всичко” е отживелица. Личностното усъвършенстване се поставя пред алчността за материални придобивки. Старите традиции на MBA образованието вече не съществуват. Специализирано образование, онлайн семинари, развитие на работното място са новия формат на образование и развитие на управленческия талант.
Поуки за мениджърите в България
Има добри и лоши новини. Първо лошите:
Съществува дълбок песимизъм и абсолютна липса на доверие. Голяма част от мениджърите в България обясняват успеха и провала със сили извън техния контрол, вместо да се фокусират върху себе си и да намерят пътища за развитие. Резултатът е ограничено мислене и много пропиляна енергия в оплаквания и обвинения, отправени към другите.
Няма истински апетит за знания. Прекалено много управители и предприемачи свързват първоначалния си успех с „аз-знам-всичко” подхода, без да взимат предвид скоростта, с която се променя светът. Днес, ако не напредваш, изоставаш. А обучението и развитието са важни елементи от процеса на „напредване”. Бързо, евтино и с колкото се може по-малко отделяне от оперативната работа. Ключови думи във всяко обучение са практично и приложимо.
Бизнес екосистемата не функционира. Какъвто и бизнес да развивате са ви нужни партньори. А всяка верига е силна колкото най-слабата й брънка. Докато средното ниво не се повиши, глобално успешните български компании ще са по-скоро изключение отколкото норма.
И сега добрите новини:
Географските граници вече не съществуват. Никой не пита къде ще се създаде следващото велико приложение за iPhone. Новите технологични платформи правят така, че вашият продукт да се продава глобално, като управлявате бизнеса си от собствената си всекидневна.
Навсякъде има поле за иновации – във всяка индустрия и всеки сегмент има възможности. Всеки продукт или услуга може да се подобри, надгради, измести.
Малкото е красиво – не е нужно да управлявате огромна компания с големи бюджети и екипи, за да оставите отпечатък на глобалната карта. В крайна сметка, иновациите ще се превърнат в стандарт. Технологията ще развие мисленето ни „отвъд границите” и ще ни освободи от типично „български” нагласи. И така ще създадем нови възможности.
Идеите са новата валута - влизането в глобалната игра никога не е било толкова евтино и лесно.
Coaching като метод на учене и обмяната на опит трябва да бъдат бързо усвоени. Това е най-бързият начин да се учиш от опита и грешките на хората, които вече са го правили. За нещастие недостигът на професионални и опитни ментори ще направи този процес бавен и може би скъпо струващ.
Христо Попов, CEO, Fast Track Europe
---------------------------------------
* Върн Харниш, е автор на книгата „Да усвоим на навиците на Рокфелер”. Основател е на Организацията на младите предприемачи. От 15 години ръководи мениджърската програма „Създаване на гении” и програмата „Напреднал бизнес”, в Масачузутския технологичен институт.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.