Боряна Манолова: Фирми, с жени на ръководни позиции, повишават стойността си

Боряна Манолова: Фирми, с жени на ръководни позиции, повишават стойността си

Уорън Бъфет казва, че една от причините за големия му успех е, че се е конкурирал само с половината от населението. Остроумието на джендър теми винаги е предизвиквало просто усмивки за сметка на смисления диалог за равноправието на половете. Докато жени като Шерил Сандбърг не добавиха, че „когато повече хора се включат в състезанието, ще бъдат поставени повече нови рекорди“.

С фокус не само върху присъствието на жените в корпоративния свят, а върху полезността им на високи управленски позиции, стартираме поредица интервюта с едни от най-силните бизнес дами у нас. Те са успели предприемачи и мениджъри, част от Съвета на жените в бизнеса в България, създаден с цел да популяризира добрите практики и програми за насърчаването на професионалното развитие на жените в малкия и среден бизнес и израстването им до ръководни постове. Какво още има да се направи по отношение на процента жени- изпълнителни директори, заплащането, оценяването, мотивацията и ред други категории ще разберем от разговорите си с много представителки на бизнеса у нас, които дълго време са били единствените жени на масата за преговори.

Започваме с д-р инж. Боряна Манолова, главен изпълнителен директор на Siemens България – една от едва трите дами на този пост в глобалната технологична компания. Боряна Манолова е съосновател и председател на Съвета на жените в бизнеса в България.

- Г-жо Манолова, сравнявайки позицията на жените на високи ръководни позиции днес с времето, когато вие сте започнала кариерата си, какво се е променило в България?

- Започнах кариерата си в годините непосредствено след големите промени в нашето общество. Налагаше се много бързо да се адаптирам към различни изисквания и динамика, да търся свой собствен път и подход в работата. Тогава нямаше нито примери за успели жени лидери, нито планове и програми за развитие на жените. Днес възможностите за кариера и развитие на жените са много по-големи. Вече има примери за жени, които са успели бизнес лидери, които ръководят огромни компании в сфери, традиционно приемани за мъжки – такива са и членовете на Съвета на жените в бизнеса. Фирмите развиват и прилагат програми за насърчаване на жените в израстване в професионалната йерархия. Но смятам, че жените все още са по-добре представени на средни управленски нива или експертни позиции, а желанието ми е да видя повече дами на топ позиции.

- Темата за жените в бизнеса е деликатна, все още би могла да бъде нарочена за феминизъм. По какъв начин Съветът на жените в бизнеса отговаря на това предизвикателство?

- Не смятам, че става въпрос за феминизъм, а за съвсем прозаична пазарна логика, а именно - по-добро използване на потенциала на жените. При сегашната икономическа и демографска ситуация в Европа най-доброто, което може да се направи, е да се даде възможност на жените да разгърнат пълноценно възможностите си, знанията и уменията, които имат. Скорошни изследвания на Кредит Суис и Маккинзи посочват, че компании с поне една жена в борда, се търгуват с 26% повече от такива с нито една, а фирми с жени на ръководни позиции повишават стойността си със 17%.

В България привидно има много жени в бизнеса, но цифрите, представени в последния доклад на Европейската комисия, показват, че жени-членове на управителните съвети на големите дружества от топ 100 за Европейския съюз са 20,2%, а в България са 17,6%. Имаме още много върху какво да работим.

- Вие сте една от едва трите жени - главни изпълнителни директори на Siemens с в глобален мащаб. Какви са основните качества, които се изискват за такъв пост?

- Качествата, които се изискват за такъв пост, не са различни за жените и мъжете главни изпълнителни директори. Те са универсални – трудолюбие, упоритост, постоянство, лоялност, любознателност, гъвкавост и бърза реакция, за да се намери правилен подход при всяка ситуация, вяра в собствените сили и възможности. Стремя се винаги да имам ясна представа за ситуацията на пазара и за стратегията за развитие на компанията, както и да виждам възможностите за растеж. Качеството, което най-много ценя у себе си е, че умея да работя с хора – с клиенти, с партньори, със служители. Доставя ми огромно удоволствие да мотивирам хората да дадат най-доброто от себе си.

- В кой момент от кариерата си почувствахте, че можете да имате полезна менторска роля? Какво от своя личен опит е важно да предадете в Лидерската академия на Съвета?

- Още преди десетина година започнах да работя със студенти, които участваха в проект, който изискваше от тях да създадат продукт и стратегия - от идеята за създаването му, производството до реализацията му на пазара. Трябваше да „основат” и собствена фирма, да изградят структурата й и да я позиционират на пазара. Открих, че споделянето на моя опит им е освен интересно и полезно и, че успяваха много бързо да открият свои решения и подходи. В годините работех и със служители от фирмата, която ръководех. Обожавам да разговарям на бизнес тематика с дъщеря ми, която още от малка проявява лидерски качества и бизнес нюх. Лидерската академия е едно естествено продължение на моите предишни инициативи. Това, което със сигурност искам да предам на участничките, е да имат самочувствие, но и правилна преценка за собствените си сили и възможности, непрекъснато да се учат, променят и развиват.

- Какви са впечатленията ви от първите модули на Лидерската академия?

- Първият випуск на Лидерската академия завърши успешно през февруари тази година. Мисля, че тя успя да надмине очакванията и на участничките, и на нас - дамите от Съвета на жените в бизнеса. Общуването ни обогати взаимно. Участничките се докоснаха до нашия опит, до нашите житейски и професионални истории, а в интерактивна и напълно открита обстановка те усвоиха и много лидерски подходи, усъвършенстваха комуникацията си и изградиха свое общество, което се надявам, че ще поддържат и развиват и занапред. Ние, дамите от Съвета, почерпихме от тяхната енергия, упоритост и отдаденост, заредихме се с положителни емоции и се почувствахме удовлетворени от реализирането на нашата мечта. Продължаваме нашите срещи чрез Менторска програма, която разработихме за участничките. А до 12 април, на www.womeninbusiness.bg набираме кандидати за второто издание на Лидерската академия.

- Виждате ли Съвета като организация, която би могла да предлага конкретни политики, свързани с по-устойчивото присъствие на дамите на управленски длъжности?

- Съвсем наскоро Съветът на жените в бизнеса бе поканен от Министерството на труда и социалната политика да стане консултант по подготовката на нов Закон за равнопоставеността между жените и мъжете. Нашето желание е все повече хора от бизнеса и от политиката да оценят, че пълноценното включването на жените в управлението ще донесе икономически ползи не само за икономическия живот, но и за обществото като цяло.

Освен темата за подготвянето на утрешните бизнес лидери на страната, ни вълнуват и теми като младежката безработица и даването на шанс за първа работа чрез стажантски програми, връщането на българските студенти от чужбина, подпомагането на кариерата на майките, използването на потенциала и опита на жените в предпенсионна възраст. Разработваме конкретни предложения и програми по тези теми. Убедена съм, че темите са от обществено значение и, че дебатът по тях тепърва ще се засилва.

Ели Добринова

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Цитат на деня
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса