Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Търговските заплахи на Тръмп засилват несигурността в световния морски транспорт

Глобалната индустрия за морски превози, която обслужва 80% от световната търговия, се движи в море от неизвестни, тъй като президентът на САЩ Доналд Тръмп разпалва търговско и геополитическо напрежение с исторически врагове, както и със съседи и съюзници, предаде Ройтерс.
На този фон тази седмица в Лонг Бийч, Калифорния, ще се проведе конференцията за контейнерни превози и верига на доставките на S&P Global - ежегодно събитие, което бележи началото на сезона на преговорите за договори за контейнерни превози. Сред участниците тази година са тежките играчи в бранша като контейнерните превозвачи MSC, Maersk и Hapag-Lloyd , водещи клиенти, сред които Walmart и големи логистични фирми, сред които DSV и DHL.
Тези компании ще се сблъскат с последствията от засиления протекционизъм, който може да намали международната търговия, като същевременно отслаби преговорната позиция на огромните собственици на контейнеровози, които са реализирали големи печалби и от години имат предимство при ценообразуването.
Тръмп вече наложи допълнителни 10% мита върху стоки от Китай, най-големият износител в света, и предложи милиони долари такси за влизане в пристанищата за китайски кораби. Още във вторник САЩ може да наложи 25% мита върху познати стоки като авокадо и текила от Мексико и говеждо месо, дървен материал и масло от Канада.
Тръмп заплаши да наложи допълнителни 10% мита върху китайските стоки. Неговата администрация също планира нови или по-високи мита върху стоманата и алуминия и предлага 25% мита върху продукти от Европейския съюз. „Безпрецедентна несигурност е навсякъде“, каза Питър Санд, главен анализатор в платформата за транспортни цени Xeneta.
Отклоняването на най-големия вносител в света от свободната търговия удря, тъй като глобалните вериги за доставки управляват по-високите разходи от тежкото време, подхранвано от глобалното затопляне, и насочват корабите далеч от Суецкия канал, за да избегнат атаките на подкрепяните от Иран бунтовници хуси в подкрепа на палестинците в Газа. Контейнерният внос в САЩ на всичко - от пластмасови играчки до машинни части, нарасна, отчасти поради ранните покупки за избягване на митата.
Но търговските експерти предупреждават, че е вероятно отстъпление, след като започнат нови данъци върху вноса, целевите нации отмъстят и уморените от инфлацията купувачи поемат тежестта на свързаните с тарифите увеличения на разходите - нещо, което може да окаже натиск върху търсенето и цените на доставките. Спот курсът на Drewry World Container Index за 40-футов контейнер беше 2629 долара към четвъртък, 75% под пика на пандемията от 10 377 долара през септември 2021 г. и най-ниското ниво от май 2024 г.
„Геополитическият пейзаж, разбира се, стана по-сложен, което може да доведе до необичайни колебания на цените на товарите в двете посоки, но нашият основен случай е за умереност през 2025 г.“, казаха анализатори на Jefferies.
В друг ход, който предизвика аларми по целия свят, търговският представител на САЩ на 21 февруари предложи солидни такси за построените от Китай плавателни съдове, които влизат в пристанищата на САЩ съгласно подкрепян от съюза план за стимулиране на корабостроенето в САЩ.
Съгласно предложението кораб, собственост на китайски морски транспортни оператори, включително държавната COSCO, ще плаща такса за влизане в пристанището до 1 милион долара на кораб. Таксата за други оператори, използващи построени от Китай кораби, може да достигне 1,5 милиона долара.
Промяната може да е от полза за тайванските и южнокорейските линейни оператори. Все пак експертите предупреждават, че това ще има голямо въздействие върху контейнерните превозвачи и може да доведе до по-високи потребителски цени за стоки от играчки и дрехи до храна и гориво.
„Икономическата тежест върху износителите и вносителите от САЩ ще бъде огромна“, каза експертът по контейнерни превози Ларс Йенсен в LinkedIn.
„Действията, предприети от администрацията на САЩ през последните четири седмици, са безпрецедентни по обхват и мащаб.“
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.