Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Търговци в САЩ очакват високите цени на някои стоки да се задържат, въпреки спада на инфлацията
Инфлацията в САЩ се забави бързо през последните месеци, но цената на много стоки остава висока, ограничавайки покупателната способност на потребителите, съобщава CNBC.
Основният показател за инфлация (CPI индекс) през декември 2022 г. се повиши с 6,5% на годишна база, с най-нисък темп от повече от година, като към ноември показателят се понижи с 0,1%. Значително намаление се наблюдава при разходите за транспортни услуги, памук, говеждо месо и други стоки.
Последните цени за някои ключови стоки остават обаче значително по-високи, отколкото през зимата на 2022 г., отчасти поради дългосрочни контакти за доставка, направени преди няколко месеца.
Например световните цени на кафето паднаха с 19,7% на годишна база през ноември, според International Coffee Organization (ICO). Въпреки това, американците едва ли ще харчат по-малко в кафенета, според шефа на Dutch Bros. Повечето заведения сключват договори за доставка за 6-12 месеца, така че цените ще се стабилизират не по-рано от средата на 2023 г.
"Има някои категории стоки, които стават по-евтини", каза Марк Занди, старши икономист в Moody's Analytics пред медията. "Въпреки това като цяло цените не намаляват, просто растежът им се забави", добавя той.
Според него още един фактор пречи на поевтиняването - ръстът на заплатите. Ресторанти, салони за нокти, хотели и клиники са принудени да повишават заплатите на служителите, така че не могат бързо да намалят цените си за своите услуги, каза Занди.
Този фактор оказва особено силно влияние върху цената на самолетния транспорт, която се е увеличила с около 30% за една година поради недостиг на пилоти. В резултат на това авиокомпаниите трябва да повишават заплатите, за да задържат служители и да привлекат нови .
"Повишението на цените стана малко по-умерено", каза Родни МакКълън, ръководител на веригата супермаркети Kroger. "Това не означава, че ще започне дефлация. Очакваме инфлация през първата половина на годината", казва той. „Доставчиците на хранителни стоки агресивно повишават продажните цени и намаляват обемите на опаковките през последните две години, но напоследък нито един доставчик не се е обърнал към Kroger с предложение за намаляване на цените“, добавя Маккълън.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.