Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|След колапса на Northvolt Европа ще разработва батерии с китайски опит и пари
Финансовият колапс на Northvolt не смаза напълно мечтата на Европа да разработи собствени батерии за електрически превозни средства, но изпълнението ѝ вероятно ще изисква китайски инвестиции и опит, предаде Ройтерс.
Словашкият стартъп на изпълнителния директор на InoBat Мариан Бочек трябваше да работи усилено, за да осигури финансиране, докато петият по големина производител на батерии в Китай Gotion, купи 25% дял миналата година и създаде съвместно предприятие с InoBat за изграждане на европейски гигафабрики.
В петък InoBat обяви 100 милиона евро (104 милиона долара) за финансиране от серия C, като общата сума нарасна до над 400 милиона евро.
Инвестицията идва само седмици след краха на Northvolt и показва, че европейските проекти за батерии за електромобили все още могат да набират пари.
Но вместо независима европейска индустрия, нормата в бъдеще може да са съвместни предприятия, които също разчитат на доминирането на батериите за електромобили с нисък марж в Китай, според интервюта с дузина ръководители, инвеститори и анализатори.
Те цитираха връзката Gotion-InoBat Batteries (GIB) и сделката, обявена миналата седмица между Stellantis и китайската компания CATL.
Стартъпите, работещи с батерии, „просто не са вкусът на месеца“, каза Лейси Миджли, анализатор в британската инвестиционна банка Panmure Liberum. „Институционалните инвеститори търсят стратегически инвеститори, преди да се качат на борда.“
През 2023 г. базираната в Хефей Gotion имаше около 150 гигаватчаса (GWh) номинален капацитет на батерията, достатъчен за производството на батерии за между 1,5 милиона и 2 милиона автомобила.
Анализаторът на Morningstar Винсънт Сън прогнозира, че тя трябва да достигне 270 GWh през 2025 г. - което е по-малко от сегашния капацитет на Европа.
„Беше голяма разлика, че InoBat има партньор като Gotion на борда“, каза Викрам Гуринени, изпълнителен директор на индийския производител на батерии Amara Raja, водещ инвеститор в кръга от серия C на InoBat. Амара Раджа също участва в кръга от серия B на InoBat и подписа лицензионна сделка за технологията за батерии GIB.
Гуринени каза, че големите провали на стартиращи фирми като Northvolt и Britishvolt са накарали производителите на автомобили да изискват доказан мащаб, „защото не искат да рискуват своите програми за електромобили“.
InoBat има пилотна производствена линия за производство на високопроизводителни EV батерии във Voderady, близо до Братислава, и също така ще бъде „европейското лице“ на Gotion за по-големи гигафабрики, каза Бочек.
„Инвеститорите ни гледат и виждат, че нашият голям брат (Gotion) ще гарантира, че нашите клетки ще бъдат произведени“, каза Бочек пред Reuters.
Голям удар
Шведската Northvolt набра повече от 10 милиарда долара, но се провали в плановете си за масово производство на EV батерии и да се конкурира с китайския опитен и богат BYD и CATL. Това накара инвеститорите да се съмняват в други проекти за батерии, тъй като енергийният преход протича по-бавно от очакваното. Най-малко осем компании отложиха или изоставиха европейски проекти за батерии за EV тази година, включително съвместното предприятие ACC, водено от Stellantis и Mercedes-Benz. Капацитетът за батерии в Европа до 2030 г. е намалял със 176 GWh през 2024 г., според компанията за данни Benchmark Minerals. Но други проекти бавно се подготвят. Френската Verkor, подкрепена от клиента Renault (RENA.PA), отваря нов раздел, осигури около 3 милиарда евро за гигафабрика в Дюнкерк, която ще произвежда батерии за 300 000 електромобила годишно, когато бъде завършена около 2028 г.
Verkor трябва да покаже, че може да достави на Renault преди "значителен брой" потенциални клиенти на автомобилни производители да се регистрират, каза главният изпълнителен директор Беноа Леманян, добавяйки: "Те са щастливи да взаимодействат с нас, но искат първо да видят продукта."
Британската Ilika ще предостави тестови батерийни клетки за EV през 2025 г. на 17 производители на автомобили и производители на батерии, включително Tata Motors отваря нов раздел Agratas.
Вместо да строи гигафабрика, Ilika иска лицензионни споразумения за масово производство на нейните твърдотелни батерии, каза изпълнителният директор Греъм Пърди на инвеститорите по време на обиколка на пилотната производствена линия в началото на декември. Компанията вече има такава сделка с американската фирма Cirtec Medical, която ще започне да произвежда малки батерии за медицински устройства през следващата година.
Майкъл Рей, фонд мениджър за чисти технологии в M&G, който беше на обиколката, каза, че Ilika в момента е под прага на пазарната капитализация на неговия фонд, но може да стане инвестиционен кандидат.
Производителите на батерии като Ilika все още трябва да спечелят големи автомобилни клиенти, каза той, изисквайки "напълно различен набор от умения".
Решение на проблемите
Експертният опит на Gotion помага на InoBat да решава проблемите, каза изпълнителният директор Бочек, добавяйки: „Това ни помага да се движим по-бързо и да пестим пари“.
Той каза, че високопроизводителни европейски производители на автомобили, включително Ferrari, в момента тестват енергийно плътните батерии на InoBat, които ще бъдат произведени в гигафабриката с малък обем и висок марж от 4 GWh, която компанията изгражда във Водеради.
Съвместното предприятие GIB междувременно се фокусира върху производството с голям обем и по-нисък марж, използвайки позицията на Словакия като четвъртия по големина производител на автомобили в Европа и близостта ѝ до немски, чешки и унгарски автомобилни заводи.
GIB планира гигафабрика за 1,2 милиарда долара в Сурани, Словакия, за да доставя батерии за 200 000 електромобила годишно от 2027 г. за Volkswagen, който притежава 24,45% от Gotion. Делът на InoBat е частично финансиран от словашка правителствена помощ от 214 милиона евро.
Бочек каза, че интересът на производителите на автомобили към допълнителна, планирана производствена линия от 20 GWh в Surany е нараснал, особено след като Northvolt се сблъска с проблеми.
Анди Лейланд, съосновател на специалиста по веригата за доставки SC Insights, каза, че инвеститорите и производителите на автомобили искат да „намалят риска от производството“.
„Китайците са усвоили евтиното масово производство, така че ако искате батерии, най-вероятно азиатските производители на батерии ще ги направят“, каза той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.