Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Проучване: Очаква се влошаване на потребителското доверие в Германия през март

Потребителските нагласи в Германия се очаква да се влошат през март, надминавайки очакванията за леко подобрение, тъй като домакинствата следят предпазливо икономическата и политическа ситуация в най-голямата икономика в Европа, сочи проучване, цитирано от Ройтерс.
Индексът на потребителските нагласи, публикуван от института за пазарни проучвания GfK и Нюрнбергския институт за пазарни решения (NIM), падна до -24,7 пункта от леко ревизирани -22,6 пункта предходния месец.
Анкетирани от Ройтерс анализатори очакваха настроенията да се повишат леко до -21,4 пункта.
Анализаторите на DZ Bank прогнозираха, че настроенията ще останат мрачни, но казаха, че песимизмът може да бъде донякъде смекчен от перспективата за промяна в политиката след изборите на 23 февруари.
Консерваторите, водени от Фридрих Мерц, спечелиха изборите в неделя с обещания за политики за насърчаване на растежа за стимулиране на болната икономика, но взеха само 28,5% от гласовете, подготвяйки почвата за тежки преговори за формиране на жизнеспособна управляваща коалиция.
Анализаторът на NIM Ролф Бюркл призова за бързо съставяне на правителство и бързо одобрение на бюджета за тази година, за да се успокоят домакинствата.
„Това би създало важни условия за потребителите да бъдат по-склонни да харчат пари и да съживят потреблението“, каза той, добавяйки, че настоящите цифри не показват признаци на възстановяване.
Консерваторите на Мерц искат бързо да съставят правителство, но са изправени пред трудни коалиционни преговори и перспективата за обструктивен парламент, след като крайнодесните и крайнолевите партии нараснаха.
Перспективите за доходите на потребителите паднаха до 13-месечно дъно през февруари поради по-високите цени, несигурната политическа и икономическа ситуация и недоволството от политиката.
Желанието на домакинствата да купуват също падна до най-ниското си ниво от юни и много потребители ще продължат да харчат предпазливо заради съобщенията за предстоящо затваряне на фабрики, преместване на производството в чужбина и съкращения на работни места, предупредиха институтите.
Най-голямата икономика в Европа се сви за втора поредна година през 2024 г., затвърждавайки мястото на Германия като изоставаща сред големите си "колеги" от еврозоната, и също така се сви през последното тримесечие на миналата година, което предполага малко признаци за предстоящо отлагане.
Индикаторът за потребителския климат прогнозира развитието на реалното частно потребление през следващия месец.
Показател над нулата сигнализира за годишен ръст на частното потребление. Стойност под нула показва спад в сравнение със същия период година по-рано.
Според GfK промяна с един пункт в показателя съответства на годишна промяна от 0,1% в частното потребление.
Индикаторът „желание за покупка“ представлява баланса между положителните и отрицателните отговори на въпроса: „Смятате ли, че сега е подходящ момент за покупка на основни артикули?“
Подиндексът на очакванията за доходите отразява очакванията за развитието на финансите на домакинствата през следващите 12 месеца.
Допълнителният индекс на очакванията за бизнес цикъла пък отразява оценката на респондентите за общата икономическа ситуация през следващите 12 месеца, припомня Ройтерс.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.