Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|От модата до автомобилите - руските пазари поставят нов тест за западните марки

Натискът на Вашингтон за бързо прекратяване на конфликта в Украйна предизвика спекулации, че западните марки може да искат да се върнат в Русия, но от модата до автомобилите, пазарите, които те напуснаха сега, изглеждат по-конкурентни, отколкото преди три години, съобщи Ройтерс.
Тъй като Украйна отбеляза годишнината от нахлуването на руските войски през нейната граница, президентът на САЩ Доналд Тръмп предположи, че конфликтът може да приключи до седмици, въпреки че все още не е ясно как.
Западните санкции, които усложняват трансграничните плащания и търговските потоци, вероятно ще се нуждаят от смекчаване, за да могат компаниите да се върнат в големи количества. Тези, които се гмуркат, ще намерят пазари, доминирани от местни - или в случая на автомобили, китайски - марки.
Henderson, верига за мъжко облекло, която се листна на Московската борса в края на 2023 г., каза, че напускането на чуждестранни търговци на дребно й е дало тласък на развитието, главно чрез предоставяне на по-добри места в търговските центрове.
Това помогна на компанията да увеличи продажбите си три пъти по-бързо от общия 8% годишен ръст на пазара на мъжко облекло, въпреки че западните марки все още се предлагат на някои места.
„Самият пазар не се е променил значително, тъй като по-голямата част от чуждестранните марки (60-80% от световните производители, според нашите оценки) не са напуснали“, каза пресцентърът на Хендерсън в отговор на въпроси на Ройтерс.
„(Те) просто трансформираха каналите за продажба, използвайки услугите на местни, мултибрандови магазини, за да продават продукти, или като промениха табелите на своите магазини и въведоха нови търговски марки.“
Потребителските стоки не са под санкции, но тъй като много компании отказаха да правят бизнес с Русия, Москва легализира сивия внос през трети страни, което позволява на търговците на дребно да продават чуждестранни стоки без разрешението на собственика на търговската марка.
Борба за пространство
Разликата е, че основните локации на търговските центрове, в миналото запазени за водещи западни магазини, сега са заети от руски конкуренти.
„Най-добрите места, където преди бяха разположени западни марки, вече са запълнени“, каза Павел Люлин, вицепрезидент на Асоциацията на търговските центрове на Русия, Беларус и Казахстан.
„Това са дългосрочни договори, така че за всяко такова място ще се борим.“
Москва едва ли ще посрещне завръщащите се марки с отворени обятия. Президентът Владимир Путин в петък каза, че руските производители трябва да бъдат третирани преференциално, ако чуждестранните фирми се върнат.
Кирил Дмитриев, специалният пратеник на Путин за международното икономическо и инвестиционно сътрудничество, миналата седмица каза, че очаква редица американски компании да се върнат още през второто тримесечие на тази година, без да дава повече подробности.
Повече от хиляда западни компании са напуснали Русия, откакто Москва изпрати войски в Украйна. Някои си тръгнаха поради разходи и прекъсвания, причинени от санкции и проблеми с плащанията, докато други, особено търговците на дребно - в знак на протест срещу действията на Русия.
Секторът на търговията на дребно все още не се е възстановил напълно, като търговските центрове все още приемат 20% по-малко посетители в сравнение с 2019 г., според Люлин.
Но руските купувачи са предпочели местните марки.
„В самото начало беше наистина трудно, защото руският пазар на дребно за дрехи и обувки беше слабо развит“, каза 29-годишната жителка на Москва Анна пред Ройтерс на една от главните търговски улици на руската столица.
„Но сега, абсолютно не. Нашите местни марки произвеждат неща, които абсолютно не са по-лоши (от западните).“
Stockmann, търговец на дребно, който продава чуждестранни и местни дрехи и придоби руския бизнес на Hugo Boss миналата година, отбеляза увеличение на продажбите на местни марки, каза Дария, продавач в един от московските магазини на компанията.
Повече от хиляда западни компании са напуснали Русия, откакто Москва изпрати войски в Украйна. Някои напуснаха поради разходи и прекъсвания, причинени от санкции и проблеми с плащанията, докато други, особено търговците на дребно, в знак на протест срещу действията на Русия.
Секторът на търговията на дребно все още не се е възстановил напълно, като търговските центрове все още приемат 20% по-малко посетители в сравнение с 2019 г., според Люлин.
Но руските купувачи са предпочели местните марки.
„В самото начало беше наистина трудно, защото руският пазар на дребно за дрехи и обувки беше слабо развит“, каза 29-годишната жителка на Москва Анна пред Ройтерс на една от главните търговски улици на руската столица.
„Но сега, абсолютно не. Нашите местни марки произвеждат неща, които абсолютно не са по-лоши (от западните).“
Stockmann, търговец на дребно, който продава чуждестранни и местни дрехи и придоби руския бизнес на Hugo Boss миналата година, отбеляза увеличение на продажбите на местни марки, каза Дария, продавач в един от московските магазини на компанията.
"Предпочитам да се върнат. Руснаците трябва да имат избор", допълни тя.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.