Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Младите в Китай стават все по-пестеливи, увеличавайки рисковете за икономиката
Пестеливата тенденция, която започна в Китай по време на икономическия срив от пандемията и се задълбочи на фона на кризата на пазара на имоти, се засилва, тъй като поколението Z отбягва призивите на правителството да харчи и залага все повече на спестяването.
В приложението Xiaohongshu, известно като RedNote на Запад, много хора под 30 години си разменят бележки как да харчат по-малко за обеди в офиса и да пазаруват евтино.
Инфлуенсърите също споделят съвети за превръщането на финансовата дисциплина в начин на живот. Публикациите за това как да спестите пари са общо над 1,5 милиона с повече от 130 милиона гледания.
„Чувствам, че икономиката е доста лоша и изглежда, че е трудно за всички да правят пари, така че мисля, че е важно да защитя собствения си портфейл“, каза Ава Су, която започва да работи в Alibaba след дипломирането си преди малко повече от шест месеца и получава сравнително комфортна заплата.
26-годишната Су, която смята интернет индустрията за „нестабилна“, каза, че е намалила импулсивните разходи и има дългосрочен план да спести 2 милиона юана (273 512 долара) - 100 пъти месечната ѝ заплата.
Според данни от Yu'e Bao, популярен онлайн фонд на паричния пазар в приложението за плащане Alipay, всеки от потребителите, родени след 2000 г., е правил средно по 20 депозита на месец към края на 2024 г., което е двойно повече от май.
Самата сума за май е с 10 процента по-висока от предходната година. Yu'e Bao също посочва, че средствата, които всеки човек е имал в сметката си този месец, са били близо 3000 юана, 50% повече от същия месец на предходната година.
Някои икономисти предупреждават, че вкоренените спестявания могат да ограничат търсенето, точно когато политиците разчитат на вътрешното потребление за укрепване на брутния вътрешен продукт на Китай. Устойчивият песимизъм, който вече доведе до падане на потребителските цени, също ще подкопае дългосрочния потенциал на втората по големина икономика в света, пише Ройтерс.
Ситуацията е ярък контраст с нагласите за свободно харчене на така нареченото поколение „лунна светлина“ – термин, използван за описание на родените през 80-те и 90-те години на миналия век.
Те виждат само разширяващи се възможности за работа, нарастващи доходи и качество на живот, което продължава да се подобрява, каза Хо-фунг Хън, професор по политическа икономия в университета „Джон Хопкинс“, и са известни с това, че харчат цялата си заплата до края на всеки месец.
Но COVID-19, икономическото забавяне и репресиите на правителството срещу технологичните компании и други части от частния сектор накараха днешните млади хора да почувстват, че трябва да се подготвят за най-лошото, добави той.
„Тази загуба на оптимизъм е първата от началото на пазарната реформа (в Китай) през 1978 г.“, каза Хън.
Работна несигурност
Песимизмът означава, че много млади хора търсят работа в правителствени отдели или държавни предприятия, които според тях предлагат повече сигурност.
Су каза, че планира да вземе изпит за държавна служба в някакъв момент в бъдещето.
Безработицата сред около 100 милиона китайци на възраст 16-24 години остава висока през последните две години.
Процентът на безработица сред младите хора достигна исторически връх от 21,3% през юни 2023 г., което накара служителите да спрат публикуването на серията от доклади и да „преоценят“ начина, по който са съставени данните. Прекалибрираното ниво на безработица сред младите хора възлизаше на 15,7% през декември миналата година.
Лили Ли, 26-годишна учителка по английски в гимназията от Шъндън, която е започнала последната си работа през септември, спестява 80% от месечната си заплата от над 10 000 юана (1364 долара), драстично намалявайки несъществените стоки като дрехи или билети за концерти.
Тя се е стремила да работи в корпоративния свят, но е станала учителка заради стабилността. Ли каза, че все още планира да търси друга работа през следващите две до три години, но не е сигурна дали ще я намери.
За разлика от китайските милениали и тяхната философия за пълноценно наслаждаване на живота, екзистенциалният страх сред поколението Z в Китай само се задълбочи заедно с икономическото неразположение на страната.
В близкото минало те използваха термини като „лежане на плоско място“ и „инволюция“, за да опишат чувството, че са попаднали в капана на безсмислена надпревара за изграждане на кариера.
Тези модни думи бяха последвани от възхода на култура, която възхвалява пораженчеството, и „будистката младеж“, илюстрираща безразличното отношение на младите хора към живота.
„Тенденцията на „инволюция“ може да засили ценовата конкуренция и да подхрани дезинфлацията, тъй като фирмите са изправени пред по-слабо търсене“, каза Гари Нг, старши икономист в Natixis в Хонконг.
„Подобно понижение на потреблението може да изпразни продуктите и услугите от среден ценови клас. Дългосрочният потенциален растеж на Китай ще се забави.“
Брутният вътрешен продукт на Китай за 2024 г. е нараснал с 5,0%, показваха публикувани миналата седмица данни, но се очаква растежът на БВП да се забави през следващите две години.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.