Новата икономика: Как модата се превърна в откривател на еко материали

Новата икономика: Как модата се превърна в откривател на еко материали

Осъзнаването на вредата, която модната индустрия нанася на природата и хората, доведе до търсене на стоки, произведени по екологосъобразен начин. Потребителите вече се интересуват от това къде и как е произведен даден продукт, което доведе на дневен ред модата на екологичните продукти.

Все повече компании изразяват своята ангажираност към екологията и етичното отношение към животните и планетата. Златото и диамантите вече трябва да са „чисти“. Кожата е забранена: през 2018 г. дори водещи модни къщи обявиха отказа си да използват естествена кожа в колекциите си - първо Gucci, после Chanel, и то не само от кожа, но и от кожа на екзотични животни. Следващите в черния списък са: всякаква естествена кожа и памук. Например, за отглеждането на памука, необходим само за една тениска, са необходими 2,7 хил. литра вода.

Макар че няма пълноценен заместител на естествените материали, светът на модата се учи да рециклира и преопакова стари неща. В същото време активно се търсят нови материали. Гигантите Kering и LVMH отпускат безвъзмездни средства на химици и биолози, които експериментират с екологично производство на текстил. Групата Kering спонсорира и изследователската лаборатория на Лондонския колеж по мода. Днес всеки голям университет по моден дизайн разполага с лаборатория за иновации, която работи в пресечната точка на биологията и химията, експериментирайки с биоразградими тъкани, екологични багрила и създавайки перилни препарати на базата на микроби, които се хранят с мръсотия.

По-естествено от памука?

Новите материали все още не са усъвършенствани. В момента има един новосъздаден естествен материал, към който дизайнерите от масовия пазар до високите етажи се обръщат отдавна - органичният памук. Той се отглежда без химикали, изисква три пъти по-малко вода и два пъти по-малко гориво за обработка. Единственият му недостатък е, че е скъп. Единственият въпрос, на който трябва да се отговори, е: готови ли сме да платим за органичен памук?

Пластмасови превъплъщения

Екологичната мода си има своите посланици: например актрисата Ема Уотсън редовно носи най-екологичните тоалети. За участието си в Met Gala през 2016 г. тя избра рокля на Calvin Klein, изработена от рециклирани пластмасови бутилки, и дори поддържа специален Instagram с такива тоалети @the_press_tour.

„Прясно изцеден“ плат

Salvatore Ferragamo шие рокли от плат, изработен от портокалови влакна. За създаването ѝ са необходими портокалови кори, останали от приготвянето на прясно изцеден сок.

Organic Stella

Стела Маккартни, основният предводител на екологичното движение в модата, е по-активна от останалите в експериментирането с нови материали. Например в колекцията ѝ за пролет-лято 2019 г. са включени мокасини от крокодил, които изглеждат като истински, но са изработени от дишаща екокаучук. Като цяло Стела успява да представи изкуствените материали по най-уважителния начин на различни нива. За Adidas тя създава вещи от рециклирана пластмаса. А от дълго време работи с изкуствена коприна - т.нар. паяжина (или микрокоприна), която е подобна на естествената коприна по отношение на химическия състав и здравината. Тъканта е съставена от дрожди, ферментирали в захар и вода.

Винтидж конструкции

„Ремоделирането“ е популярно в интериорния дизайн. Използват се стари рамки на прозорци, износени мебели, дървени подове и рамки на картини. Най-успешният местен пример за бизнес, изграден на базата на тази концепция, е марката Like Lodka. На основателите й хрумва идеята да „събират“ интериорни елементи от стари индонезийски рибарски лодки.

Нов живот за старите вещи

Друга екологична тенденция е "преопаковането" на стари вещи. Намирането на винтидж тъкани, които са били на склад от 40-те и 50-те години на миналия век, е най-модерният и креативен начин да се борите за околната среда. Новият материал изобщо не се произвежда, което означава, че се пестят ресурси, а въглеродният отпечатък на тези дрехи е много по-малък. Освен това такива неща се раждат с история. Американската дизайнерка Емили Боде прави мъжка колекция от старинни тъкани - юргани, стари кърпи, покривки, мебелни тапицерии и старинни индийски тъкани.

Безсмъртните маратонки

Преди няколко години Nike започна да създава подметки от пластмасови бутилки (вече са продадени над един милион чифта; като цяло Nike е лидер в използването на рециклирани материали при производството на обувки и дрехи). Компанията приема за рециклиране износените маратонки в магазините по целия свят и допълнително ги раздробява на фини трохи, които се използват за направата на покрития за детски площадки и спортни игрища.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ