Новата икономика: Как китайските фирми използват Мексико като задна врата към САЩ?

Новата икономика: Как китайските фирми използват Мексико като задна врата към САЩ?

Накланящите се кресла и диваните от плюшена кожа, които слизат от производствената линия във фабриката на Man Wah Furniture в Монтерей, са 100% "Произведени в Мексико". Те са предназначени за големи търговци на дребно в САЩ, като Costco и Walmart. Но компанията е от Китай, а мексиканският ѝ производствен завод е построен с китайски капитал.

Триъгълните отношения между САЩ, Китай и Мексико стоят в основата на модната дума в мексиканския бизнес: near-shoring (близко разполагане).

Man Wah е една от десетките китайски компании, които през последните години се преместиха в индустриални паркове в Северно Мексико, за да доближат производството си до американския пазар. Освен че спестяват разходи за транспорт, крайният им продукт се счита за изцяло мексикански, което означава, че китайските фирми могат да избегнат американските мита и санкции, наложени на китайски стоки в условията на продължаващата търговска война между двете страни, разказва  BBC.

Докато генералният мениджър на компанията, Ю Кен Вей показва огромната площадка, той обяснява, че преместването в Мексико е имало икономически и логистичен смисъл.

"Надяваме се да утроим или дори да увеличим производството в Мексико и да достигнем нивото на производството ни във Виетнам."

Фирмата пристига в град Монтерей едва през 2022 г., но вече има 450 служители в Мексико. Ю Кен Вей казва, че се надява да се разрасне с до повече от 1200 служители, които да работят с няколко нови линии в завода през следващите години.

"Хората тук, в Мексико, са много трудолюбиви и бързо се учат", казва Ю Кен Вей. "Имаме добри оператори и тяхната производителност е висока. Така че, що се отнася до работната ръка, мисля, че Мексико е и стратегически много добро място."

Разбира се, счита се, че "near-shoring" е важен стимул за мексиканската икономика - до юни миналата година общият износ на Мексико е нараснал с 5,8% спрямо предходната година до 52,9 млрд. долара (42,4 млрд. паунда).

Тенденцията показва малко признаци на забавяне. Само за два месеца тази година бяха обявени капиталови инвестиции в Мексико в размер на почти половината от годишния общ размер през 2020 г.

Фабриката за дивани Man Wah се намира в Hofusan, китайско-мексикански индустриален парк. Търсенето на парцели е изключително голямо: всяко свободно място е продадено.

Всъщност според Асоциацията на индустриалните паркове в Мексико всеки терен, който трябва да бъде построен в страната до 2027 г., вече е изкупен. Нищо чудно, че според много мексикански икономисти интересът на Китай към страната не е преходна мода.

"Структурните причини, които водят до привличане на капитали в Мексико, ще останат", казва Хуан Карлос Бакер Пинеда, бивш заместник-министър на външната търговия на Мексико. "Нямам индикации, че търговската война между Китай и САЩ ще намалее скоро".

Бейкър Пинеда беше част от преговорния екип на Мексико за новото северноамериканско споразумение за свободна търговия USMCA.

"Въпреки че китайският произход на капиталите, които влизат в Мексико, може да е неудобен за политиките на някои страни", казва той, "според международното търговско законодателство тези продукти са, по всички свои намерения и цели, мексикански".

Това дава на Мексико очевидна стратегическа опора между двете свръхсили: Мексико неотдавна замени Китай като основен търговски партньор на САЩ, което е значителна и символична промяна.

Увеличаването на търговията на Мексико със САЩ се дължи отчасти и на втори ключов аспект на "near-shoring" в страната: Американските фирми също създават предприятия в Мексико, понякога след като са преместили производството си от заводи в Азия.

Може би най-значимото съобщение дойде от Илон Мъск миналата година, когато той разкри плановете си за нова гигафабрика на Tesla край Монтерей. Компанията за електрически автомобили обаче все още не е започнала строителството на завода на стойност 10 млрд. долара.

И макар че Tesla очевидно все още е ангажирана с проекта, тя забави плановете си на фона на опасенията за световната икономика и неотдавнашните съкращения на работни места в автомобилния производител.

По отношение на китайските инвестиции някои призовават за предпазливост, тъй като Мексико може да бъде въвлечено в по-широката геополитическа борба между САЩ и Китай.

"Старият богаташ в града, САЩ, има проблеми с новия богаташ в града, Китай", казва Енрике Дусел от Центъра за китайско-мексикански изследвания към Националния автономен университет в Мексико. "А Мексико - и при предишните администрации, и при тази - няма стратегия спрямо тези нови триъгълни отношения."

Други са по-оптимистично настроени. "Според мен въпросът не е дали тази тенденция ще продължи, а по-скоро колко от нея можем да се възползваме", казва бившият мексикански търговски служител Хуан Карлос Бакер Пинеда.

"Сигурен съм, че хората водят същите дискусии в Колумбия, Виетнам, Коста Рика. Така че в Мексико трябва да сме сигурни, че тези условия, които са съгласувани сами по себе си, вървят ръка за ръка с корпоративните и правителствените решения, за да се поддържа тази тенденция в дългосрочен план."

Обратно в Монтерей талантливите мексикански шивачки в Man Wah Furniture поставят финалните щрихи на друг диван, преди да бъде изпратен на север. Когато американско семейство го купува в близкия магазин на Walmart, то може да няма представа за сложната геополитика, която стои в основата на производството му.

Но независимо от това дали близкото производство е хитра задна врата към САЩ, или част от скъпоструваща война между свръхдържавите, в момента то е ключово предимство на Мексико в тези враждебни времена на глобална търговия, посочва BBC.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер
Скуката – тайната съставка на успеха
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Цитат на деня
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.