Глобалният износ на петрол намалява заради пренареждането на търговските пътища

Глобалният износ на петрол намалява заради пренареждането на търговските пътища

Обемът на глобалния износ на суров петрол през 2024 г. е намалял с 2%, първият спад след пандемията COVID-19, показват данните за корабоплаването, заради слабия растеж на търсенето и промените в рафинериите и тръбопроводите, променили търговските пътища, предаде Ройтерс.

Глобалните потоци от суров петрол са разклатени за втора година от войната в Украйна и Близкия изток, като танкерните доставки са пренасочени, а доставчиците и купувачите са разделени по региони. Износът на петрол от Близкия изток за Европа намаля и повече петрол от САЩ и Южна Америка отиде в Европа. Руският петрол, който преди е отивал в Европа, е пренасочен към Индия и Китай.

Тези промени станаха по-изразени, тъй като петролните рафинерии в Европа бяха затворени на фона на продължаващите атаки срещу корабоплаването в Червено море. Износът на суров петрол от Близкия изток за Европа се е сринал с 22% през 2024 г., показват данните за проследяване на кораби от изследователя Kpler.

Промяната в петролните потоци "създава опортюнистични съюзи", каза Ади Имсирович, енергиен консултант и бивш търговец на петрол, цитирайки по-близките отношения между Русия и Индия, Китай и Иран, които променят петролната търговия.

„Петролът вече не тече по кривата на най-ниските разходи и първото последствие е ограниченото корабоплаване, което повишава цените на товарите и в крайна сметка намалява маржовете на рафинирането“, каза Имсирович.

САЩ с нарастващия си добив на шисти са победители в световната търговия с петрол. Страната изнася 4 милиона барела на ден, увеличавайки дела си в световната търговия с петрол до 9,5%, след Саудитска Арабия и Русия.

Търговските пътища също бяха пренастроени от стартирането на масивната петролна рафинерия Dangote в Нигерия, разширяването на тръбопровода Trans Mountain на Канада до западното крайбрежие на страната, спадащото производство на петрол в Мексико, краткото спиране на износа на либийски петрол и нарастващите обеми на Гвиана.

През 2025 г. доставчиците ще продължат да се борят с намаляващото търсене на гориво в големите потребителски центрове като Китай. Освен това повече страни ще използват по-малко петрол и повече газ, докато възобновяемата енергия ще продължи да расте.

„Този ​​вид несигурност и нестабилност е новото нормално – 2019 г. беше последната „нормална“ година“, каза Ерик Брукхуйзен, мениджър за морски изследвания и консултации във фирмата за корабно посредничество Poten & Partners.

Промените в прогнозите за търсенето на петрол "издърпаха килима" от историческите дългосрочни предположения за растеж на петролния пазар, каза Брукхуйзен.

„В миналото винаги можеше да се каже, че ще има здравословен дългосрочен ръст на търсенето и това решава много проблеми с течение на времето. Това всъщност вече не може да се приема за даденост“, каза той, цитирайки по-слабото търсене в Китай и Европа.

Вносът на Китай падна с около 3% миналата година с печалбите при електрическите и плъгин хибридните автомобили и нарастващото използване на втечнен природен газ в тежкотоварните превози. В Европа по-ниският капацитет за рафиниране и правителствените мандати за намаляване на въглеродните емисии намалиха вноса на суров петрол с около 1%.

Нови доставчици, нови маршрути

Европейските рафинерии първоначално намалиха руския внос и увеличиха покупките на петрол от САЩ и Близкия изток, след като Русия нахлу в Украйна. Атаките срещу кораби в Червено море след войната на Израел срещу Газа увеличиха разходите за корабоплаване от Близкия изток. Рафинериите увеличиха вноса от САЩ и Гвиана до рекордни нива. Износът от Ирак е намалял с 82 000 барела на ден, а износът на Обединените арабски емирства е спаднал с 35 000 барела на ден през 2024 г. Европа е добавила 162 000 барела на ден от Гвиана и 60 000 барела на ден от САЩ. Ескалиращият конфликт в Близкия изток около края на септември и опасенията от нови санкции от новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп доведоха до по-строги доставки и по-високи цени на иранския петрол. Това накара китайските рафинерии да търсят петрол от Западна Африка и Бразилия.

Нови рафинерии и тръбопроводи 

Новата нигерийска рафинерия Dangote изразходва достатъчно вътрешни доставки, за да запази около 13% от износа на суров петрол на Нигерия в страната през 2024 г., спрямо 2% през 2023 г., според Kpler. Това намали износа на Нигерия за Европа и Нигерия също внесе 47 000 барела на ден WTI от САЩ, необичайно за голям нетен износител. Новите рафиниращи мощности, които се увеличават в Бахрейн, Оман и Ирак, както и Дос Бокас в Мексико също вероятно ще погълнат производството на петрол в тези региони. В Канада разширеният тръбопровод Trans Mountain сега може да доставя допълнителни 590 000 барела на ден до тихоокеанското крайбрежие, повишавайки износа на нацията по вода до рекордните 550 000 барела на ден през 2024 г.

Това има вълнообразен ефект: с увеличаването на канадския суров петрол към западното крайбрежие на САЩ рафинериите в региона купуваха по-малко суров петрол от Саудитска Арабия и Латинска Америка, докато директните доставки от Канада до азиатските страни намалиха реекспорта от крайбрежието на Персийския залив на САЩ. Въпреки че Китай е основният купувач на Канада, суровият петрол също намери вносители в Индия, Япония, Южна Корея и Бруней и повече азиатски рафинерии вероятно ще купуват петрола, отбелязват анализатори.

Предложеното от Тръмп мито от 25% върху канадския и мексиканския суров петрол, двата най-големи чуждестранни доставчика на петрол за САЩ, също може да промени петролните потоци през 2025 г., казаха анализатори.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ