Бизнес перспективи: Германската индустрия се обръща към слънчевата енергия в надпреварата за намаляване на разходите

Бизнес перспективи: Германската индустрия се обръща към слънчевата енергия в надпреварата за намаляване на разходите

В продължение на месеци Филип Матиас се опитва да убеди баща си да инсталира слънчеви панели на покрива на сградата на компанията им в източната германска провинция Тюрингия, с цел да намали разходите за електроенергия и въглеродните емисии в тяхната фабрика за метални изделия.

Първоначално скептично настроен към инвестицията от 2,3 милиона евро (значителна сума за средната по размери Tridelta) баща му направил изчисленията и решил да удвои капацитета на проекта, избирайки да инсталира фотоволтаични модули, които биха могли да захранват около 900 домакинства в допълнение към фабриката.

„Фотоволтаичните системи се амортизират след около 7 и половина години. Производителят дава гаранция от 20 години. Това означава, че това е изключително доходоносна инвестиция“, каза Матиас пред Ройтерс.

След войната в Украйна и внезапния спад в износа на изкопаеми горива от Русия за Германия, Берлин въведе закони за ускоряване на процеса по разширяването на капацитета на слънчевата енергия - част от плана му да покрие 80% от енергията на страната от възобновяеми източници до 2030 г.

Окуражени от преференциална тарифа, осигуряваща гарантирана цена за производителите на енергия от възобновяеми източници, които продават своята енергия, както и от намалените разходи за соларни панели, германските компании все повече се обръщат към слънчевата енергия, за да избегнат високите разходи за енергия.

Въпреки че Германия има най-големия в Европа капацитет за производство на слънчева и вятърна енергия, нейните малки и средни компании все още не са се възползвали от по-ниските цени на електроенергията поради високите такси за мрежата и данъците, които трябва да плащат. Като генерират собствена слънчева енергия, те избягват тези такси и данъци.

Компаниите са консумирали около 69% от националната електроенергия на Германия през 2023 г., показват данни на асоциацията на комуналните услуги BDEW.

„Тъй като цените на електроенергията в Германия не показват признаци на спад, както се очакваше по-рано, компаниите все повече признават икономическата жизнеспособност на инсталирането на слънчеви панели“, каза Мари-Терес Хускен, енергиен експерт към асоциацията BVMW за малки и средни предприятия.

Промяна на корпоративно ниво

Новоинсталираните фотоволтаични мощности на покриви на фирми са нараснали с 81% на годишна база през първите четири месеца на годината, изпреварвайки ръста от 1% в жилищния сектор, показват данни на асоциацията за соларна енергия BSW.

Проучване от май на YouGov показа, че повече от половината германски компании с подходящи покриви планират да инсталират слънчеви енергийни системи през следващите три години. BVMW прогнозира, че почти всички производствени компании в Германия ще използват слънчева енергия до 2030 г.

В отговор на нарастващото търсене най-големият разработчик на слънчева енергия за жилищни сгради в Германия - Enpal, заяви през април, че се разширява в търговския сектор.

„Търсенето не беше толкова мигновено... но растежът ще бъде много устойчив“,  коментира Мелхиор Шулце Брок, главен изпълнителен директор на търговската и индустриална соларна компания Enviria.

Проучване от април на базирания във Фрайбург Институт за приложна екология показа, че има потенциал за инсталиране на до 287 гигавата (GW) слънчев капацитет - повече от достатъчно, за да се постигне целта на Берлин за 2030 г. от 215 GW, покрай германските пътища, железопътни линии, паркинги, и индустриални зони. Това може значително да намали зависимостта от земеделска земя, където издаването на разрешения и одобренията за планиране може да отнеме до десетилетие.

Спадът на цените на слънчевите панели в световен мащаб от миналата година насърчи компаниите да възприемат слънчевата енергия.

„Пазарът е пренаселен с евтини, но добри панели от Китай. Това означава, че системата, която изграждаме сега, е с около 20% по-евтина, отколкото преди година“, каза Матиас.

Германският законодателен пакет, приет през април, облекчаващ регулирането и увеличаващ субсидиите за големи покривни системи, както и предстоящата данъчна инвестиционна реформа за фондове за недвижими имоти, експлоатиращи покривни слънчеви панели, се очаква да стимулира търсенето допълнително.

Държавните субсидии за захранване за широкомащабни покривни фотоволтаични проекти, въведени през 2021 г. и които се избират чрез търг, също засилиха тенденцията.

Последният търг за субсидираните проекти през февруари отбеляза ръст от 107% в броя на офертите на годишна база, показват данни на федералната агенция за мрежови мрежи.

Преференциална тарифа от 9,3 евроцента за киловатчас, по-висока от изкупната цена на електроенергията на Tridelta, прави в момента по-евтино за компанията да продава бъдещо генерирано електричество на мрежата и да го изкупува обратно, каза Матиас.

Министерството на икономиката на Германия отказа да коментира стратегиите на компаниите за търговия с електроенергия.

„Има висока корелация между преференциалните тарифи и изграждането на слънчеви фотоволтаични покривни проекти“, каза Хюго Уилинк, изпълнителен директор на разработчика на соларни покриви Sunrock.

Sunrock, който спечели поръчка от Mercedes Benz през май за изграждане на 23-мегаватов соларен проект върху покривите на завода на автомобилния производител, вижда Германия като свой основен пазар за следващата година.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ