Из „Факторът потребление": Държавата пропусна да стимулира предприемачеството
В търговията с автомобили у нас бяха изпуснати няколко значими неща, най-вече от гледна точка на държавна политика. Един от големите пропуски е стимулирането на предприемачеството.
Това заяви Илиян Попов, председател на съвета на директорите и собственик на „София Ауто” на провелата се миналата седмица кръгла маса „Факторът потребление”, организирана от сп. „Мениджър”.
Ето какво още каза Попов по време на форума.
„Като член на Европейския съюз България е длъжна да изпълнява всички директиви и регламенти. Това даде възможност за установяване на една ясна тенденция в пропорцията на продажбите между нови и употребявани автомобили. Продажбите на новите автомобили да е 4-5 пъти по-малко в сравнение с тези на употребяваните. Нещо, за което ще плащат нашите деца в бъдеще, тъй като рециклирането на стари автомобили е скъпо удоволствие.
Статистиката при нашите продажби е доста изкривена и това е един от важните въпроси, които искам да коментирам. Според мен цялото това преобръщане на пазара е свързано и с изкривената ценностна система. Може би най-големият проблем е, че се стигна до това на преден план сред ценностите да се изведат изключително парите като стока. Те са като самоцел на нашия живот, на начина ни на съществуване. Това променя фокуса върху живота и по-ценните неща в него. И въпреки това има икономики, има държави, за които като че ли това поведение не е толкова осезаемо.
България също остана последна в ЕС като данъчно кредитиране от гледна точка на ДДС при автомобилите. Няма държава, в която да не се ползва данъчен кредит върху автомобили – било то намален, или напълно възстановен.
Това, което масово се коментира е, че практиката за стимулиране чрез държавни субсидии за възстановяване на пазарите е по-скоро грешна, но има една държава, в която тя е по-скоро вярна и там нещата са поставени по доста по-различен начин. Имам предвид Германия. По моите спомени тя достига едни от най-големите си растежи след обединението, точно благодарение на държавната политика, която води до стабилизация. Там и парите като стока имаха съдържание.
Какво имам предвид от гледна точка на това, което ние предлагаме? Компромис в качеството на стоката не се допуска. В българския пазар първите няколко години много рязко се повишиха продажбите на автомобили с така наречените N1 сертификати. Това са пътнически автомобили, които някак ги правим лекотоварни. Това беше направено с цел да се подмине част от законодателството. Вместо това трябваше принципно да се реши проблемът и бизнесът да бъде подпомогнат по някакъв начин с данъчен кредит, а не да се налага да се търсят алтернативни решения с така нареченият N1 сертификат, който освен това беше приложим само за някои марки.
Дилърите на Opel нямаха възможност да приложат тази практика, защото германският производител на Opel не позволи да се правят такива неща. Те държаха на качеството. Едновременно с това държавната политика бе да се инвестира в собствения бизнес на място и стимулиране на собственото производство.
Мисля, че отговорът, включително и за България се крие някъде при нас. Ние имаме много пропуснати възможности. Дори при една разходка из страната виждате колко много неща сме изоставили, а ние го можем това нещо, можем да произвеждаме качествена продукция.
Колкото и да звучи елементарно, селскостопанска продукция е част от нашия начин на живот години наред. Ние знаем колко добре се справяме в тази област. Жалко е, че в България, заради леки неуредици в нашето законодателство си позволихме да преминем към друг тип селскостопанска продукция, която да се произвежда само заради печалба. А имаме шанс тази земя да я използваме и за нещо различно и считам, че не бива да се експлоатира така. По-скоро е редно държавата да регулира тези процеси, защото иначе, оставяйки на произвола тази единствена ценност да се печелят все повече и повече пари, заради самите пари, виждаме до какъв резултат води”.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.