Електронна информационна система ще улеснява пълното осиновяване

Електронна информационна система ще улеснява пълното осиновяване

Нов Правилник за дейността на Съвета за осиновяване е публикуван от социалното министерство за обществено обсъждане.

Във връзка с промените в Семейния кодекс от края на 2023 г., социалният министър издаде Наредба за реда за вписването, воденето, съхраняването, поддържането и функционирането на Националната електронна информационна система за пълно осиновяване, обясни пред БНР-Радио София Райна Аврамова, адвокат по семейно право.

"Именно в Наредбата са разписани конкретни ангажименти на Съвета за осиновяване, който функционира към всяка от 28-те регионални дирекции за социално подпомагане. Сред целите на Правилника е и подобряване процеса за определяне от Съвета на подходящ осиновител", каза Аврамова. 

Сред съществените текстове в документа, предложен на обсъждане, е задължението в срок до 1 месец от вписването на дете Съветът да разглежда досието му за определяне на подходящ осиновяващ.

До 3 дни от заседанието трябва да бъде информиран първият подходящ за осиновяващ, а до месец след това той трябва да извърши нужното. Ако той не предприеме нищо, чрез информационната система се информира вторият от кандидат-осиновителите и съответните институции.

Ако вписан три пъти не подаде молба за осиновяване, желаещият да осинови дете ще подлежи на допълнително проучване.

"При приемането на текстовете в Семейния кодекс нямаше такава единна електронна информационна система. Надяваме се тази първа крачка да е в правилната посока и системата успешно да бъде включена от 1 януари 2027 година. Осиновителите могат да бъдат заявят желанието и да бъдат вписвани до 1 юни 2026 г. – каза още адв. Аврамова. – Когато бъде пусната, ще се прецени дали системата е ефективна или има нужда от промени, включително и в нормативните документи, свързани с нея", добави Аврамова. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ