Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Лесна рецепта срещу навика да отлагаме
И най-големите работохолици не са имунизирани срещу нормалния човешки порив да отложиж днешната работа за утре. Когато попитали Ърнест Хемингуей, как пише гениалните си романи, той отговорил: "Първо, размразявам хладилника." Да, отлагането понякога е жизненоважен рестарт на напрегното ежедневие. Но също е удар върху нашата продуктивност и психика. Добрата новина е, че е преодолимо и поправимо. Разберете защо отлагате работата си и след това се заловете да изкорените навика. С няколко конкретни стъпки.
Какво казват експертите:
Според Нед Хауел, психиатър и автор на 12 книги, бавенето на задачи често е симптом на това колко сте заети. "Ние отлагаме, защото имаме твърде много да работа", казва той. И разбира се, искаме да избягаме от нещата, които не харесваме. "Много хора, отлагат, защото се страхуват от резултата или от трудността на задачатат", казва Тереза Aмабил, професор по бизнес администрация в Harvard Business School и съавтор на принципа за напредъка. Следват пет принципа, които ще ви помогнат да преодолеете вътрешната си съпротива срещу работата следващия път, когато откриете, че я отлагате.
1. Разберете какво ви задържа
Когато откриете, че игнорирате или забавяте дадена задача, запитайте се защо. Хауел посочва, че най-често се отлагат два вида задачи. Първата - нещо, което не ви харесва да правите. Както Халуел казва: "Никой не отлага яденето на вашия любим десерт." Втората - нещо, което не знаем как да свършим. При липса на необходимите знания или когато не сте сигурни как да започнете работа по-вероятно е да я избегнете. След като сте идентифицирали защо сте отложили нещо, можете да прекъснете цикъла и да предотвратите бъдещи пристъпи на отлагане.
2. Определете си крайни срокове
Едно от най-простите неща, които можете да направите е да създадете график с ясни дати за всяка част от дадена задача. "Веднага след като получите проект, започнете да действате последователно", съветва Aмабил. След това си възложете срокове за всяка дейност. "Запишете всички срещи във вашия календар, за да работите върху тях и върху задачите си всеки ден", казва тя. Тези "малки победи" правят работата по-управляема и формират чувството за напредъка. И постигането им е много по-лесно, отколкото да се опитвате да свършите всичко накуп. За нещата, които ще отложите, добавете напомняния във вашия календар.
3. Увеличете наградите
Ние често губим времето си, тъй като наградата за извършване на определена задача е твърде далечна. Реджина Конти, професор по психология в университета в Колгейт и експерт по мотивацията, дава за пример данъците. "Едно лице може да иска да плати своите данъци навреме, за да избегне законовите санкции, но не го прави, тъй като тези санкции са далеч в бъдещето и задачата е скучна", казва тя. Подарете си почивка за кафе, или бърз разговор с колега, след като сте приключили дадена задача. Можете също да вградите награда в самата задача, като я направите по-забавна.
4. Включете други хора
Един от принципите, който Хауел често повтаря в работата си е "Никога не се притеснявайте сами." Ако не знаете как да се справите с конкретен казус, помолете за помощ. Обърнете се към доверен колега или приятел за съвет. "Друг чудесен източник на неприсъща мотивация", казва Конти е „да поискате някой да направи преглед на вашата работа, което да ви стимулира да започнете, знаейки, че те ще го очакват“. Можете дори да въведете анти-отлагащ пакт с колега: споделете върху какво работите, за да се държите взаимно отговорни да определяте крайните си срокове взаймно.
5. Създайте си навик
"Аз съм такъв човек, който вечно отлага " - ако нямате контрол, ще продължите да си го повтаряте, казва Хауел. "Вместо да отлагам всичко, аз просто го правя", казва той. Има незабавни ползи, когато започнете да получавате резултати от усилията си веднага и това е навик, който може да се култивира. "Прекарвайте само по пет минути на ден, за да отбележите напредъка, който сте постигнали, неуспехите, които сте срещнали и набелязвайки какво можете да направите на следващия ден, за да си осигурите по-нататъшен напредък", казва Амабил. Тя препоръчва още да описвате стратегията си в работен дневник.
Ами Гало за Harvard Business Review
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.