Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Двуцифрен ръст на цените на кафето променя навиците на потребителите

Ако любимите ви кафе на зърна са изчезнали от рафтовете, не се притеснявайте – скоро ще се върнат. Лошата новина е, че ще бъдат с до 25% по-скъпи.
Пекарни като Lavazza, Illy, Nestle и производителят на Douwe Egberts JDE Peet's в момента преговарят с търговците на дребно за прехвърляне на разходите от почти удвояването на цените на кафето арабика през последната година, според осем източника от индустрията, предава Ройтерс.
Цените на суровата арабика скочиха рязко поради четири последователни сезона на дефицит, тъй като неблагоприятното време затруднява отглеждането на достатъчно количество от деликатните зърна, за да се отговори на потребителското търсене.
Докато предприятията за печене настояват за повишаване на цените, магазините за хранителни стоки и супермаркетите отказват, отлагайки подписването на нови сделки за доставка до точката, в която някои са изчерпали запасите от кафе.
В един такъв пример холандската верига супермаркети Albert Heijn, най-голямата в страната, остана без кафе продукти като Douwe Egberts и Senseo.
Продуктите се върнаха по рафтовете на 20 март, макар и на по-високи цени, каза говорител на Albert Heijn, след като фирмата приключи преговорите с JDE Peet's, един от най-добрите производители на кафе в света.
„Покупните цени на JDE се увеличиха значително. Ние ще поемем част от това увеличение на цените, за да запазим продуктите достъпни“, каза говорителят на Алберт Хайн.
JDE Peet's, която предупреди за спад на печалбата тази година поради нарастващите цени на кафето, каза, че противопоставянето с купувачите в Холандия и Германия е довело до изчезване на някои от нейните продукти от рафтовете. Компанията обаче добави, че оттогава е приключила 90% от преговорите си за цените в световен мащаб.
Глобалните цени на арабика, която обикновено се използва в печени и смлени смеси, са се повишили с повече от 20% тази година, след като скочиха със 70% миналата година, тъй като Бразилия - производител на почти половината от световната арабика - претърпя една от най-лошите си суши в историята.
Средно суровите зърна представляват около 40% от цената на едро на торба печено и смляно кафе.
Това означава, че ако миналогодишният скок на цените на суровите зърна бъде преодолян изцяло тази година, това ще се равнява на 28% покачване на цените за потребителя, каза Рег Уотсън, директор за изследване на капитала в Dutch Bank ING.
Уотсън вярва, че цените ще се повишат с 15%-25% и че на някои пазари потребителите може да усетят скока наведнъж.
Хората променят навиците си и дневните дажби кафе
Дори по-рязко нарастване се наблюдава в страни, чиито валути са отслабнали значително спрямо долара. Те включват Бразилия, вторият по големина потребител в света на напитката, както и най-големият производител.
Според документи, изпратени до клиенти и видяни от Reuters, 3 Coracoes, голяма бразилска пекарна, е повишила цените на печени и смляни кафе зърна с 14,3% на 1 март, след като преди това ги е повишила с 11% през януари и 10% през декември.
Бразилската асоциация на производителите на кафе ABIC каза, че покачването на цените в страната е рязко, тъй като в местна валута цените на суровите зърна са се повишили със 170% в Бразилия миналата година.
В отговор цените на рафтовете в бразилските магазини скочиха с 40%, като още този месец ще има още увеличения, казват от ABIC.
„Хората вече си определят дажби, променят навиците си. Ако преди правеха голям термос у дома за семейството, понякога изхвърляха остатъците в мивката, сега съкращават отпадъците“, каза президентът на ABIC Павел Кардозо пред Ройтерс.
Данните, изготвени за Ройтерс от фирмата за пазарни проучвания Nielsen, показват, че обемът на печено и смляно кафе, продадено в Северна Америка и Европа, регионите с най-голямо потребление в света, е намалял с 3,8% миналата година, докато цените са се повишили с 4,6%.
Тъй като се очаква покачването на цените тази година да бъде много по-рязко, спадът в обемите на продажбите трябва да се разшири.
Производителят на кафе Folgers JM Smucker, който продава на търговци на дребно в САЩ като Walmart и Target, очаква спад в обемите през фискалната си година, започваща през май, тъй като отново повишава цените, каза неговият главен финансов директор Тъкър Маршал на конферентен разговор по-рано този месец.
Фирмата, която също продава кафе Dunkin и Cafe Bustelo, вече повиши цените миналия юни и октомври.
Потребителите търсят по-изгодни оферти
Също толкова тревожен за пекарните е фактът, че ограничените в пари потребители се отказват от стоки с по-високи цени, като търсят изгодни стоки или купуват по-евтини марки от супермаркети.
Тези марки, които индустрията нарича "private label", включват много продукти извън кафето и се произвеждат вътрешно от супермаркети, за да се намалят разходите и да се предоставят на потребителите по-евтини алтернативи.
Данните, изготвени за Ройтерс от базираната в Чикаго фирма за пазарни проучвания Circana, показват, че по отношение на продадените обеми, делът на кафето с частни марки в САЩ от общия пазар е нараснал с 13% между 2021 г. и 2024 г., от 20,51% от общия пазар до 23,12%.
Пекарните са в затруднено положение. Те могат да поемат някои увеличения на разходите и да се надяват потребителите да продължат да купуват, или могат да повишат цените си, така че техните маржове на печалба да не падат.
Така или иначе резултатът е удар по общите печалби, който не е пощадил дори вериги кафенета като Starbucks - много по-малко изложен от подобни на JDE Peet's, тъй като суровите зърна представляват по-малко от 2% от цената на чаша кафе в кафене.
Междувременно пекарните и търговците купуват възможно най-малко кафе, докато се борят да прехвърлят разходите към супермаркетите. Ръководител на голяма фирма в сектора за съхранение каза, че депата за кафе близо до пристанищата на САЩ в момента разполагат с половината от нормалните си обеми.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.