Airbus готви революция: Полетите ще бъдат повече, а билетите ще станат по-достъпни

Airbus готви революция: Полетите ще бъдат повече, а билетите ще станат по-достъпни

Новият пътнически самолет Airbus A321XLR все още не е извършил нито един търговски полет, но вече го наричат "революционен". Може да изглежда, че това поставя край на бъдещето на Boeing. Но нещата не са толкова прости, и най-важното е, че печелившите от тази "битка на титаните" са пътниците.

През юли стана известно, че основният авиационен регулатор на ЕС – Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) – е разрешил търговската експлоатация на новия европейски самолет Airbus A321XLR. Той извърши първия си полет през юни 2022 г., след което стартира голяма програма за изпитания. Първият самолет ще бъде доставен на испанската авиокомпания Iberia, а самолетът вече е боядисан в цветовете на авиопревозвача.

Може да изглежда, че появата на A321XLR е "преходно" събитие, тъй като по същество самолетът е една от версиите на Airbus A320 – един от основните пътнически самолети на съвремието, който започна да се експлоатира в края на 80-те години и е произведен в над 11 хиляди броя.

Но всъщност, A321XLR не е просто обновление на семейството. Това е претенция за промяна на пазара и изместване на големите широкофюзелажни самолети.

Нов играч на авиационната сцена

"Малките самолети са бъдещето на големите пътувания", бяха заглавията в западните медии, посветени на новия пътнически самолет A321XLR, като абревиатурата в края на модела означава "Extra Long Range" (изключително дълъг обхват). Действително, A321XLR се отличава с най-голям обсег на полет сред всички теснофюзелажни самолети – 8,7 хиляди километра, което е с около 30% повече от базовия A321neo. На практика това означава, че XLR може да свързва например, Сидни и Токио.

Разбира се, това увеличение на обсега не би било възможно без значителни модификации на базовия модел. Основната разлика на A321XLR се крие във фюзелажа зад крилото, където е поставен допълнителен резервоар за гориво, което увеличава общото тегло на самолета. В сравнение с A321neo, променени са основните колесници, закрилките и системата за водоснабдяване.

Основните характеристики на Airbus A321XLR:

  • Дължина: 44,51 м;
  • Размах на крилата: 35,80 м;
  • Брой пътници: 180-220 (в двете класи);
  • Максимално излетно тегло: 101 т;
  • Тип двигател: 2 двигателя CFM International LEAP-1A;
  • Максимална скорост: 876 км/ч;
  • Круизна скорост: 833 км/ч;
  • Обсег: 8 700 км;
  • Височина на полет: 12 000 м;
  • Екипаж: 2 души.

Защо този самолет привлича толкова много внимание? Разстоянието отдавна не е проблем за авиацията – Boeing 747-8 има максимален обсег над 14 000 км. Проблемът е, че 747 е широкофюзелажен самолет, който изисква две пътеки между редовете седалки. A321XLR съчетава икономичността на теснофюзелажен самолет с обхвата на "големите" самолети, което може да промени пазара.

Днес на пазара на дълги разстояния повечето полети се извършват с широкофюзелажни самолети, които са по-скъпи за поддръжка в сравнение с теснофюзелажните модели, въпреки че могат да превозват повече пътници.

Не е изненадващо, че авиокомпаниите се притесняват да отварят далечни маршрути, които може да не бъдат достатъчно натоварени, тъй като това не би било търговски изгодно за тях. A321XLR може коренно да промени ситуацията, като комбинира относителната икономичност на теснофюзелажен самолет с обхвата на "голям" авиолайнер.

Новият самолет на практика няма конкуренция, тъй като производството на теснофюзелажния Boeing 757 (във версията 757-200, чийто обхват на полета е 7 275 километра) бе прекратено от американците още през 2004 г. А при моделите 737 MAX този показател изобщо не надвишава 7 000 километра.

A321XLR е позициониран като конкурент на по-сериозни модели поради достатъчно голямата си излетна маса и способността да издържа максимално натоварване до 100 тона, поясняват експертите. Това е един вид междинен самолет, който може да осигури къси, средни и дори по някои направления далечни разстояния.

Airbus направи много, за да осигури на пътниците по-голям комфорт по време на дългите полети. По-специално, A321XLR е оборудван с по-големи горни багажни отделения.

Но това не е достатъчно да "ускори" бъдещето на самолета – A321XLR лети с по-ниска скорост в сравнение с широкофюзелажните си събратя. Например, полетът от Париж до Бостън може да отнеме с 50 минути повече, отколкото с A350 (чието крейсерско темпо е 903 км/ч).

Съществуват и други рискови моменти, на които обръщат внимание експертите в областта на авиацията. Конкретни заключения ще могат да се направят само след като той се сблъска с реалния пазар. Някога Boeing 737 MAX също беше наречен "game-changer" на авиационния пазар, имаше много поръчки. Но след поредица от авиационни катастрофи с този самолет, той фактически беше приземен за няколко години... Така че, да, новият самолет носи нови технологии, нови решения, но от друга страна – това винаги е риск, предупреждават експертите.

Boeing, който лети към пропастта

A321XLR не само ще увеличи броя на направленията, но и ще укрепи позициите на Airbus на световния пазар на пътнически самолети.

В момента на този пазар има само двама големи играчи – Boeing и Airbus. В далечината се вижда китайският Comac с неговия модел C919, но засега този самолет може да претендира само за популярност в Китай.

Цифрите също са впечатляващи. Само за 10 години – от 2007 до 2016 – Airbus получи поръчки за 9 985 самолета и достави 5 644, докато Boeing получи поръчки за 8 978 самолета и достави 5 718. Конкуренцията е много ожесточена.

И двете компании се чувстваха доста комфортно на пазара. Изглеждаше, че това ще продължи вечно. Въпреки това, през последните години с Boeing се случиха множество скандални инциденти. От аварийни ситуации като тази със счупена аварийна врата (част от фюзелажа, използвана като авариен изход), която се откъсна през януари тази година на един от Boeing 737, до големи катастрофи в Индонезия и Етиопия, които отнеха живота на 346 души.

И в двата случая причините за трагедиите бяха свързани с некоректната работа на системата за подобрение на характеристиките на маневриране MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) на самолета Boeing 737 MAX 8.

Разбира се, това предизвика скандал и се отрази на финансовите резултати на Boeing. През април авиоконцернът съобщи за първото понижение на приходите за последните седем тримесечия. В същото време, още през март беше съобщено за спад в акциите на Boeing с около 25% от началото на годината.

Airbus vs Boeing: Ще остане ли само един?

Airbus може да стане основният бенефициент от проблемите на Boeing. Известно е, например, че през миналата година европейският гигант достави 735 търговски самолета, докато Boeing за същия период достави 528 машини.

Въпреки това, все още е рано да се говори за края на американския авиоконструктор. Както отбелязват някои западни журналисти, той е „твърде голям и важен, за да фалира“. Те подчертават, че Boeing остава огромна корпорация и един от най-големите американски износители, с пазарна стойност над 102 милиарда долара.

Въпреки всички проблеми, приходите на компанията през миналата година възлизаха на над 77 милиарда долара. Boeing има над 170 000 служители по света, а сред най-значимите ѝ успехи е първото пилотирано изстрелване през юни тази година на разработения от нея космически кораб CST-100.

„Boeing разполага с много мощни ресурси – инженерни, технически, лобистки, финансови и други“, казват авиационни експерти. „Делът на пътническите самолети в компанията е между 15-25%. Ако погледнем дейностите ѝ, ще видим, че тя се диверсифицира. Дори ако компанията има чисто технически проблем, тя ще го реши“, добавят те.

Освен пътнически самолети, Boeing произвежда и изтребители F-15 и F-18 – едни от основните бойни самолети на САЩ, които също са търсени на международния пазар. Компанията също така произвежда самолети-танкери, хеликоптери, балистични, крилати и противокорабни ракети и други.

„Американският долар ще осигури оцеляването на Boeing, тъй като компанията е един от най-големите източници на икономически растеж за страната“, смята икономистът от консултантската компания TS Lombard Стивън Блиц в интервю за MarketLine.

Освен това, неуспехите на Boeing в конкуренцията с Airbus могат в някакъв смисъл да са от полза за американците. В Европа ще бъдат толкова заети с продажбата на настоящите си модели (включително новия A321XLR), че може да „проспят“ следващата технологична революция. Тогава Airbus ще трябва да догонва Boeing.

Каквото и да стане, появата на A321XLR е отлична новина както за авиокомпаниите, така и за обикновените пътници. Първите ще имат възможност да отворят нови маршрути, докато вторите ще могат да спестят малко от пътуванията си.

По-рано беше съобщено, че A321XLR ще позволи на нискотарифната компания Wizz Air да отвори далечни полети – например от Европа до Азия или Америка.

Според плановете, до края на финансовата 2030 година компанията планира да разполага с 47 самолета A321XLR. Сред нискотарифните превозвачи, които са закупили самолета, е южноамериканската JetSMART, а общо до момента са поръчани над 500 самолета Airbus A321XLR.

Накрая, появата на този самолет ще подтикне други компании (особено Boeing) да внедрят по-активно нови технологични решения. Това означава, че в бъдеще авиационните пътувания ще станат още по-удобни, комфортни и безопасни.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ