Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|10-те най-прочути икономически балона в историята
Икономически балони има още откакто финикийците измислят парите. Причини могат да бъдат какви ли не фактори – от прекалена ликвидност на валутите до обикновената човешка глупост и алчност. Икономически балон – това е търговията с продукти или авоари, които са оценени много по-високо, отколкото трябва. Един ден балонът неизбежно се пука и цените се сриват.
Някои от балоните в историята на човечеството са доста странни. Сайтът Business Pundit описа 10 от най-невероятните и куриозни примера.
10. Мания по лалетата
През 1593 г. търговци внасят първите лалета от Турция в Холандия. Публиката веднага полудява по красивото цвете. До 1636 г. някои сортове струват повече от къща в Амстердам! Търсенето нараства лавинообразно, но предлагането в тези първи години е слабо. Холандците започват да разпродават домовете си, за да купуват по-ценните от злато луковици. За един месец цената им скача над 20 пъти! Пазарът обаче не издържа и няколко седмици по-късно цените се сриват, а стотици излъгани предприемачи остават на улицата.
9. Балон от Южните морета
Самият термин „балон” идва от надутите цени на акциите на компанията South Sea – британско акционерно дружество, което през 1720 г. получава изключителните права да търгува с Южна Америка в замяна на изплащането на част от военните дългове, натрупани от британското правителство.
През 18. век Великобритания плува в богатство и разкош и много заможни англичани инвестират щедро в компанията, която им обещава астрономически печалби. South Sea търгува прочутата английска вълна срещу злато и скъпоценни камъни. Акциите на компанията бързо удесеторяват стойността си. Когато мехурът се пука обаче, огромна част от британския елит е принудена да обяви банкрут.
8. Родиевият балон
През 2008 г. цените на редкия химичен елемент родий скачат от 500 долара за унция на зашеметяващите 9500 долара. Само няколко месеца по-късно стойността на родия се срива до 1000 долара за унция. И до днес никой не знае нито какво предизвиква манията по редкия елемент, нито какво я прекратява. Според теориите, става въпрос за повишаване на търсенето от страна на американските автомобилни компании в комбинация с игрите на гениален спекулант от Уолстрийт, който подвежда стадото от инвеститори.
7. Железопътна мания
Този британски феномен се разраства през 40-те години на 19. век. Пикът е достигнат през 1846 г., когато държавата се подписва под полагането на невероятните 15300 км нови железопътни трасета. Една трета от тях обаче остава само в надеждите на инвеститорите. Преди това да стане ясно, цените на акциите скачат, подкрепени от потоците пари на разбогателите от индустриалната революция средни класи. Осазва се обаче, че строежът на железниците не е така прост и лесен, както предприемачите са се надявали. Крахът не може да бъде избегнат и много семейства от средната класа губят всичките си спестявания.
6. Златните румънски имоти
Смята се, че Румъния е страната с най-високо съотношение между цените на недвижимите имоти и доходите на населението. Върхът на всичко е периодът между 2002 и 2007 г, когато цената на един апартамент социалистическо строителство скача с 1000% и имотите в центъра на Букурещ изведнъж стават по-„луксозни” от тези в Париж и Лондон.
Сред факторите, допринесли за бума, са ръстът на румънската банкова система, високите заплати на румънските емигранти в чужбина и липсата на ново строителство.
5. Мехури в Мисисипи
През 1716 г. Джон Лоу основава Banque Generale Privee и, година по-късно, компанията „Мисисипи”, която с времето получава пълен монопол над колониалната търговия на Франция, както и правото да прибира данъците на французите и да сече пари. Цената на една акция на компанията достига астрономическата за времето си сума от 18 000 ливри. Акциите стават толкова популярни, че налагат нуждата от нови хартиени банкноти, които компанията с радост отпечатва. Печалбите от акциите биват изплащани именно с тези хартийки. Които, става ясно, са много повече от златния резерв на компанията. Както може и да се очаква, скоро след спукването на балона, Джон Лоу побягва от Франция, дегизиран като жена!
4. Земята на Флорида
В началото на 20-те години на миналия век смели предприемачи като Карл Фишер правят всичко по силите си, за да рекламират Маями като тропическия рай на Америка. Една зима те дори издигат гигантски билборд на Таймс Скуеър в Ню Йорк, на който пише: „В Маями е юни”. Компаниите се стичат към Флорида, изкупувайки по пътя всички строителни материали, които могат да намерят. Толкова много вар и тухли, че железопътната система е задръстена и скоро железопътните компании забраняват извозването на строителни материали. Когато през 1926 г. потънал кораб блокира и пристанището на Маями, доставките на материали спират напълно. През същата година Маямският ураган забива последния пирон в ковчега на предприемачите, като унищожава по-голямата част от строежите в региона.
3. Проклятието Посейдон
През 60-те години на миналия век никелът се търси много. Цените му скачат по време на войната във Виетнам, но санкции срещу най-големия производител в света Inco водят до небивал глад за никел. Когато австралийската минна компания Poseidon NL открива потенциално бездънни никелови залежи под Уиндара, Западна Австралия, светът я посреща като спасителка и акциите й скачат до небето. За славата й се закачат хиляди други минни компании, много от които дори не произвеждат никел. „Посейдон” не успява да започне производство навреме, за да спаси положението, и милиони инвеститори губят парите си, включително и собствениците на компанията.
2. Точка ком
Балонът „Точка ком” е един от най-ярките крахове в паметта на съвременните инвеститори, но и един от най-странните. Той се надува до пръсване между 1995 и 2001 г., когато парите от цял свят текат към нови интернет фирми, много от които залагат на рискова политика за растеж с надеждата, че бързо ще съберат достатъчно потребители, които да им възвърнат вложенията. Новостта на феномена и трудното оценяване на този тип компании води до някои твърде ентусиазирани инвестиции. Растежът на сектора обаче излъгва очакванията. Лошите бизнес стратегии водят до високопрофилни съдебни дела и борсите тръгват стабилно надолу заедно със стотици интернет компании. Балонът се пука окончателно на 10. март 2000 г., като води до слаба, но дългосрочна рецесия.
1. Урановият балон
Коя стока може да бъде по-странна от урана? Пред 70-те години на 20. век цените му достигат 110 долара за фунт, а през 90-те падат под 20 долара и остават така... до 2005 г. Идеята, че зараждащите се пазари ще умножат търсенето на ядрена енергия и малките уранови залежи водят до бърз скок на цените от 2005 до 2007 г., надувайки стойността на акциите на урановите мини и управляващите ги компании. Уви, това не трае дълго. Резкият спад след 2007 г. срива много от тези компании. Балонът оставя и трайно наследство – познатите уранови залежи се умножават с 15% само през тази година.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.