Индивидуализъм в мениджмънта
Както маркетингът се стреми да стигне и влияе върху всеки клиент и потребител, така мениджмънтът става все по-прицелен. Индивидуализмът, който все повече се налага в корпоративните офиси като стил на управление, всъщност е една от най-големите промени в нашата професия. Как дойде тя?
Индустриалната революция роди термина колективизъм в мениджмънта тогава, когато, за да постига своите цели, бизнесът е трябвало да започне да управлява работната сила чрез законите на тълпата. Днес, 300 години по-късно, сме изправени пред нова, още по-голяма по мащаб индустриална революция. Това е революцията на технологиите. Всеки ден ставаме свидетели на съобщения и видеа в социалните мрежи на безброй немислими до момента иновации и "чудеса" с изкуствен интелект - автономни автомобили, задвижвани от електричество, роботи, които почистват дома ни или готвят, които влизат в ролята на продавача зад щанда или портиера, устройства, които правят диагностика на здравето ни на базата на ириса на очите или на база алгоритъм, който следи дишането, пулса и температурата на тялото ни, и безброй други.
Навлизането на технологиите е повсеместно. Всички компании са се втурнали с бясна скорост да вземат преднина пред конкурентите си, като въвеждат първи нещо ново, което да се хареса на
потребителите. А потребителите от своя страна стават все по-изискващи. Всичко да е по тяхната мярка, размер, цвят, вкус. Това поражда нуждата от безкраен процес на бързо генериране на идеи и създаване на иновации.
Но как бизнесът може да се справя с тази нова скорост в променящ се свят? Как да създава и въвежда толкова иновации в действие за кратък период?
Отговорът е: Като даде свобода на служителите си, защото те са, които раждат новите идеи! Те ги създават.
Но това не може да се случва със средствата, с които сте ги управлявали до този момент. Дойде времето за индивидуализъм в мениджърската професията.
Индивидуализмът не е ново понятие. Той е, откакто съществува и капитализмът. Но ако досега се е свързвал най-вече с хората, заемащи най-високите позиции в компаниите - изпълнителни директори и мениджъри, то днес, за да успява бизнесът, този подход за управление на хора трябва да се въведе до най-ниското ниво в компаниите.
Индивидуализмът се свързва със самодостатъчност и личен контрол, преследване на собствени цели, които може да не са свързани с целите на екипа. Желанието за противопоставяне на другите, културата на самоизява и удовлетворение единствено от собствените постижения са новите движещи сили. Индивидуализмът на пръв прочит може би звучи страшно, защото наистина означава да управлявате егоизма и егоцентризма у служителите си. Но не се плашете. Той носи със себе си и така нужната ни днес креативност, както и самостоятелност и поемане на повече
лична отговорност от служителите. Има как да се справите.
Много компании вече започнаха въвеждането на индивидуализма в методите си за управление. Ето някои идеи, върху които да помислите.
Намалете йерархичните нива
Ако от входна позиция до ниво изпълнителен директор йерархичните нива са повече от пет, то имате място за оптимизация в организационната ви структура. Индивидуализмът изисква да се ориентирате към по-плоска структура, за да намалите възможностите за разделение и конфликти сред служителите. Премахнете титлите и позициите от визитните картички. Ако искате да променяте индустрията, в която работите, имате нужда от хора с мисия и желание за себереализация, а не от привлечени от позицията, заплатата или броя на подчинените.
Осигурете дух на свобода, самостоятелност и отговорност
Стимулирайте хората си, като им дадете повече свобода и самостоятелност. Така вие ще спечелите свобода и за себе си като техен шеф, защото свободата означава и поемане на повече
отговорност. Не следете и не се месете в работата им, освен ако те сами не ви потърсят за помощ. Следете крайните срокове и изисквайте да се спазват. Но знайте, че наглеждането и хвърлянето на "едно око" върху работата на хората ви може да се изтълкува и като опит за упражняване на натиск.
Давайте креативна работа и индивидуални задачи
За да са успешни вашите иноватори, те трябва да са ангажирани с креативна работа. Еднообразните и повтарящи се дейности е добре да автоматизирате. Никой не се вдъхновява от еднообразие. Опитвайте се да давате индивидуални задачи на хората от екипа си. Такива, за които всеки сам да бъде отговорен от начало до край и да може да усети собствения си принос. Изисквайте от всеки да идва при вас със собствени решения на проблемите, с които се сблъсква. Спрете с кръглите маси и ролите си на медиатор сред екипа. Нека всеки сам намира подход, за да решава конфликтите с другите.
Заплащайте според личните резултати
Ако сте натоварили с индивидуални задачи хората от екипа си, може би е логично да въведете заплащане според личните резултати, а не на база позиция или екипен резултат. Хубаво е да
започнете да измервате личните постижения и резултати в екипната работа. Трябва вече да гледате на всеки служител като на вътрешнофирмен предприемач, който има свой личен принос за компанията, понякога по-голям от общия принос на екипа. Това последното може да ви звучи странно и вероятно нелогично, но това е индивидуализмът - тук индивидът е по-важен от колектива.
Показвайте лично отношение
Въведете политика на отворените врати в офиса ви. Нека всеки има възможност да дойде и да разговаря с вас или другите мениджъри. При индивидуализма трябва да покажете, че всеки е важен и сте готови да му отделите време. Давайте му възможност да изказва собственото си мнение и да показва несъгласието си с шефа. Ако изповядвате индивидуализъм, то трябва да сте готови и за повече конфликтни ситуации заради голямата степен на индивидуална работа, която хората ви вършат и която ще трябва да напасват в общия краен продукт на фирмата ви.
Забравете дрескода
Професионалната свобода за служителите трябва да получи и външен израз. Затова забравете за фирмения дрескод, който прави хората да изглеждат еднакви, а това е против философията на индивидуализма. Ако външният вид на служителите ви е важен инструмент за фирмен успех, то е добре да въведете само общи правила, но нека всеки намери конкретното решение за себе си.
"Предполагам, че някога лидерството е означавало мускули, но днес то означава да можеш да се разбираш с хората", казва Махатма Ганди.
Досега мениджърите можеха да си позволят да бъдат само мениджъри - да създават и прилагат правила, които им позволяват да управляват екипите си, прилагайки директивни инструкции. Занапред успешните мениджъри трябва да бъдат истински лидери, да бъдат коучове, ментори, да бъдат психолози. Да общуват редовно и лично, като намерят пътя към всеки от служителите си. Да разберат какво пали искрата на ентусиазма и мотивацията у хората им и да им осигурят огъня на страстта за работа. Всъщност не просто за работа, а за велики дела!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.