Tesla постави биткойна на дневен ред в корпоративните среди

Tesla постави биткойна на дневен ред в корпоративните среди

Покупката на биткойн на стойност 1,5 млрд. долара от производителя на електрически автомобили Tesla може да постави инвестициите в криптовалути на дневен ред в корпоративните бордове по цял свят, пише Джоана Осингър за Блумбърг.

Макар че привържениците на дигиталните монети от години повтарят, че навлизането им в корпоративния свят е неизбежно, реалността е, че доскоро тяхната употреба бе ограничена до фирми като MicroStrategy Inc. и Square Inc. Инвестицията на Tesla – четвъртата най-голяма компания в S&P 500, обаче пренася дискусията за криптовалутите на следващото ниво.

„Виждаме фундаментални причини корпоративните мениджъри да инвестират в криптовалути и очакваме други да последват примера на Tesla”, коментират стратези от Fundstrat Global Advisors.

„Не смятаме, че това ще се случи за една нощ, но вярваме, че тази тенденция ще продължи“, добавят те.

На този фон биткойнът прескочи границата от 47 хил, долара за пръв път в историята, като към 11 ч. българско време дигиталната валута се търгуваше за 47 214,72 долара. Цената на най-популярната криптовалута с 60% от началото на годината, след през 2020 г. нарасна с 400% на фона на коментари на известни инвеститори като Пол Тюдор Джоунс и решението на платформата за онлайн разплащания PayPal да позволи на своите клиенти да използват биткойн.

Въпреки казаното дотук, инвестицията на Tesla от 1,5% представлява само 8% от парични резерви на компанията, тя представлява капка в океана в сравнение с инвестициите на американските сини чипове (най-големите и стабилни компании). Тази покупка се равнява на 0,05% от държаните от компаниите от of S&P 500 пари и парични еквиваленти в размер на 2,79 трлн. долара, сочат данни на Блумбърг.

Твърде рискови

За корпоративни касиери и мениджъри на парични средства този клас актив носи твърде големи рискове, смята Джеймс Ейнджъл доцент от Джорджтаунският университет. „Няма убедителен бизнес аргумент Tesla, или която и да е друга корпорация, да спекулира с биткойн“, коментира той.

„Корпоративните мениджъри на парични средства обикновено са доста консервативни и инвестират в безопасни ликвидни активи. Биткойнът, който е силно волатилен и лесно може да поскъпне или поевтинее с 10% за ден или 50% за година, със сигурност не е добър актив за краткосрочно съхранение на стойност“, добави Ейнджъл.

Макар че от Tesla обявиха, че планират да започнат да приемат биткойн като разплащателен метод за покупка на автомобили, данните показват, че почти никой не ипозлва валутата за други дейности извън спекулациите. Според базираният в Ню Йорк изследовател на блокчейн Chainalysis Inc през първите четири месеца на 2019 г. само 1,3% от икономическите трансакции на дигиталната валута са идвали от търговци.

Корпоративен интерес

Има обаче и такива, които не са съгласни с оценката Ейнджъл и настояват, че корпоративния интерес към криптовалутите ще продължи да расте.

„Инвестирането в биткойн като корпоративен финансов актив все още не е мейнстрийм бизнес стратегия, но фирми като MicroStrategy, а вече и Tesla, са видими нейни защитници“, коментира Шеймъс Донохю от Metaco.

„С подобна гласовита подкрепа, по-нататъшното навлизане на биткойна в корпоративния свят ще стане по-бързо от очакваното“, добави той.

Някои сектори може да започнат да възприемат биткойна като сериозна инвестиция по-бързо от другите, като технологичните фирми и финансовите компании са по-склонни да подкрепят тази идея, казват от Fundstrat.

„Не бих се изненадала, ако в рамките на годината станем свидетели на подобни инвестиции от технологични гиганти като Facebook и Google. При по-традиционните мениджъри на парични средства обаче пътят остава дълъг“, коментира Амбър Гадър, основател на финтех фирмата AllianceBlock.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ