ШЕСТИ ИКОНОМИЧЕСКИ ФОРУМ "БЪЛГАРИЯ И СВЕТЪТ В РАЗВИТИЕ"

ШЕСТИ ИКОНОМИЧЕСКИ ФОРУМ БЪЛГАРИЯ И СВЕТЪТ В РАЗВИТИЕ

Няма как да произведем правилните решения за проблема с липсата на квалифицирани кадри, докато не осъзнаем, че сме на паневропейския пазар на трудова сила. И ако трябва да се полагат усилия за бързо преодоляване на дефиците с работна ръка, всички трябва да си дадем сметка, че това не може да бъде само ангажимент на държавата. Това заяви вицепремиерът Томислав Дончев, един от основните участници в 6. Икономически форум на сп. „Мениджър“. Тази година събитието протича като своеобразна мозъчна атака в три кръга – Хората, Растежът, Институциите.

Като ключова реформа в образованието той вижда осигуряването на възможността всички деца да имат равен старт на входа на образователната система, което в момента според него не е така. Освен да коментираме качеството на образованието, трябва да започнем да работим и за промяна на нагласите -  например, че обучение в професионална гимназия не е престижно, каза още вицепремиерът. „Много ме притеснява и фактът, че образователната система по никакъв начин не се ангажира с развитие на предприемаческия дух. Трябва да върнем ценността, че да работиш, не означава, че си глупав“, допълни той. Според него истински тежкият дефицит на българското образование е, че не работи за това да бъдат възпитавани добри граждани, които имат високо ниво на информираност и критично мислене.

Образованието е основният проблем във всяка икономика, особено в българската икономика, посочи и друг от основните участници, икономистът Владимир Каролев. "При нас основният проблем е в началното и в основното образование, не толкова във висшето", смята той. Да изоставим излишното и да започнем да въвеждаме, особено в среден курс, това, което е полезно, да даваме възможност на децата от 9-ти клас нататък да избират предметите си за профилиране, предложи Каролев своята гледна точка за полезна образователна реформа, която ще е с трайно отражение и върху подготвянето на кадри с ключови умения за пазара на труда. Принципът "Парите следват ученика" трябва да се запази, но не по този начин, който е в момента, а с добавка на оценка на качеството на образование, препоръча още той.

Реформите в образованието трябва да започнат от образоване на родителите. В момента повечето от тях насърчават децата си не само да учат в чужбина, а да се развиват кариерно там, коментира и арх. Пламен Мирянов, Мениджър на годината 2017.

Радикален поглед към темата  за проблема с кадрите и подготовката им даде серийният предприемач Ивайло Пенчев, основател и собственик на Walltopia. "Мисля, че на никого не му е работа да определя и слага рамки каква трябва да е образователната система на дадена държава. Трябва да има пълна свобода и прилагане на пазарния принцип с гарантирано право да се борят и конкурират най-добрите образователни модели", заяви той. Най-добрите образователни институции са частни и тогава вече нека парите да следват ученика в най-добрите от добрите училища, препоръча Пенчев. Друг голям проблем според него е, че хората у нас нямат мотивация да учат по две причини: "нисшите духом знаят, че държавата ще се погрижи за тях и затова не се интересуват от образованост и успех. А висшите духом не се интересуват от нивото на образователната система в България, защото искат да постигат велики дела и избират да вървят по най-краткия път като си намират възможно най-доброто образование, за да се развиват и вършат своите велики дела.", обобщи той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ