Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Кошмарът с веригата на доставки ще се влоши, преди да настъпи подобрение
Недостиг на чипове, мащабни задръствания по пристанищата и липса на шофьори на камиони. Това са само част от проблемите, които поставят под невероятен стрес световната верига на доставки, пише Си Ен Ен.
Кошмарът с веригата на доставки води до ръст на цените за потребителите и до забавяне на световната икономика, като от Moody's Analytics предупреждават, че „ситуацията ще се влоши, преди да настъпи обрат към подобрение“.
„Докато глобалното икономическо възстановяване набира скорост, става все по-очевидно, че зад всеки ъгъл се появяват проблеми по веригата за доставки, които ще го забавят“, посочват от Moody's.
Влошаването на ситуацията бе отразено и в публикувания вчера доклад на МВФ за перспективите пред световната икономика. В него Фондът понижи прогнозата си за ръста на глобалния вътрешен продукт от 6% на 5,9%. От МВФ мотивираха решението си именно с проблемите по веригата за доставки и по-ниското потребление, което също се дължи отчасти на затрудненията около доставките в тежко засегнатите от недостига на чипове сектори, като например автомобилния и този на потребителската електроника.
„Граничният контрол, ограниченията на мобилността, липсата на глобален сертификат за ваксинация и натрупаното търсене, предизвикано изолацията у дома, представляват перфектна буря, при която глобалното производство ще бъде нарушено. В резултат доставките няма да пристигат навреме, разходите и цените ще растат и световния икономически растеж няма да бъде толкова силен, колкото се очаква“, пишат от Moody’s.
Според агенцията „най-слабото“ звено във веригата на доставки може да се окаже недостига на шофьори на камиони – проблем, който допринесе за липсата на гориво на бензиностанциите и на стоки в хранителните магазини във Великобритания. Moody’s предупреждават, че над нас са надвиснали тъмни облаци, тъй като има няколко фактора, които правят разрешаването на проблемите с веригата на доставки особено трудно начинание.
На първо място сред тези фактори от Moody’s посочват различния подход към борбата с COVID-19 в отделните страни, давайки за пример Китай, който следва политика за „нула случай“ на заразени, докато САЩ смятат да „живеят с вируса“ и вече гледат на него като на ендемично заболяване.
„Това създава сериозно предизвикателство пред хармонизацията на правилата и разпоредбите, на база на които транспортните работници се придвижват от и до пристанищата и до различните хъбове по света“, пишат анализаторите.
На второ място от Moody’s поставят липсата на „концентрирани глобални усилия, за гарантиране на безпроблемни операции“ на световните логистични и транспортни системи.
Други експерти обаче представят по-оптимистични прогнози за веригата на доставки.
В понеделник главният изпълнителен директор на JPMorgan Chase Джейми Даймън заяви, че проблемите с веригата на доставки ще изчезнат сравнително бързо.
„Този проблем няма да съществува през следващата година“, коментира той по време на конференция, организирана от Института по международни финанси.
„В момента преминаваме през най-лошия период. Мисля, че пазарните системи ще се адаптират, както вече го направиха компаниите“, добави той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.