Бизнес перспективи: Отстъплението от най-големия автомобилен пазар в света е в ход

Неотдавна Китай беше най-големият и печеливш пазар за General Motors (GM). Докато компанията губеше пари в Северна Америка и Европа и вървеше към фалит и спасителна програма, продажбите и печалбите от Китай ѝ позволиха да остане на повърхността.
Сега е точно обратното. GM прави рекордни печалби у дома, но губи достатъчно пари в Китай, за да си задава въпроса колко още може да остане на този пазар. В същото време китайските производители на автомобили са наводнили вътрешния си пазар с точно такъв вид желани електрически превозни средства, които китайските купувачи искат, а американските производители на автомобили отхвърляха в миналото. Резултатът е катастрофален за чуждестранните производители на автомобили в Китай, пише Крис Исидор за YahooFinance.
Продажбите на GM в Китай са намалели с 19% през първите девет месеца на годината и компанията е загубила 347 млн. долара от своите китайски съвместни предприятия за същия период. По-рано този месец компанията обяви, че нетният ѝ доход ще намалее с над 5 млрд. долара поради проблемите в Китай.
Около половината от това отразява разходите за преструктуриране (и вероятно свиване), на дейността на GM в страната. Другата половина е отражение на това, че стойността на операциите в Китай вече не е оправдана от днешната икономическа реалност.
„Можете да погледнете назад 15, 20 години, когато операциите на GM в Китай бяха нейният спасител. Нещата със сигурност не стоят по този начин. Това е яма за пари“, каза Джеф Шустър, глобален вицепрезидент на автомобилните изследвания в изследователската фирма GlobalData. „Всяка международна марка страда в Китай.“
Въпреки че GM все още не е обявила подробности за своето преструктуриране в Китай, Шустер и други експерти посочиха, че повечето западни автомобилни производители, включително GM, се чудят колко дълго могат да останат на най-големия автомобилен пазар в света.
Изпълнителният директор на GM Мери Бара каза на инвеститорите през октомври, че западните автомобилни производители са изправени пред „много предизвикателна среда“ в Китай, но че GM е убеден, че може да промени нещата и да остане в страната. Други не са толкова сигурни.
„Имаше златни години за GM в Китай, но те свършиха и те никога няма да се завърнат“, каза Майкъл Дън, консултант в автомобилната индустрия, който участва в усилията на западните автомобилни производители в Китай от 90-те години на миналия век, включително навлизането на GM на пазара.
И не само GM е изправен пред проблеми в Китай. Повечето западни автомобилни производители, които се втурнаха да произвеждат и продават превозни средства в страната в края на 90-те и началото на 2000-те, сега изпитват трудности.
Китайските потребители, които някога предпочитаха западните марки, сега смятат, че китайските марки носят по-добра стойност. Това ново предпочитание се дължи до голяма степен на политиката на китайското правителство и стимулите за насърчаване на преминаването от автомобили с бензин към електрически превозни средства и плъгин хибриди.
„Ако сте продавач на марки за масови производители, вие сте силно уязвими в Китай“, каза Дън. „Повечето (западни автомобилни производители) ще бъдат принудени да напуснат пазара през следващите пет години, ако не и по-рано.“
Китайските автомобилни производители отговарят за продажбите на около 70% от автомобилите в страната, според данни на Китайската асоциация за леки автомобили. Едва преди пет години те имаха само 38% от китайския пазар, като чуждите марки завладяха останалото.
Когато GM навлезе в страната, Китай по същество изисква от западните автомобилни производители да си партнират с китайски производители, които ще имат поне 50% дял в съвместното предприятие. Но Дън каза, че вижда малък шанс GM да разшири съвместното си предприятие със SAIC (сделката изтича през 2027 г.), или други по-малки китайски автомобилни производители. По думите му повечето от другите западни автомобилни производители също намаляват усилията си в тази насока.
Съвместното предприятие на Stellantis в Китай, което произвеждаше автомобили Jeep в страната, обяви фалит през 2022 г. след години на загуби. От Ford посочват, че все още генерират печалба в Китай, но по-голямата част от парите от китайските съвместни предприятия идват от износ към други азиатски пазари, както и Южна Америка.
GM се е оттеглял от голям пазар и преди. Автомобилният производител напусна изцяло европейския пазар през 2017 г., след като изтегли марката си Chevrolet само три години преди това.
Преминаването на Китай към електромобили
Най-големият проблем за западните компании е преминаването през последните години на Китай от традиционните бензинови автомобили към електрически превозни средства или плъгин хибриди, които сега съставляват по-голямата част от пазара. Страната въведе политики и стумили, които тласнаха купувачите към електромобили, където те намериха по-добри коли и по-добра стойност сред китайските марки.
„Преди десет години президентът Си Дзинпин и китайските автомобилни производители решиха: „Ние преследвахме глобалните производители на автомобили с двигатели с вътрешно горене и не ги настигаме. Ще се насочим към електричеството“, каза Дън.
Западните производители на автомобили се опитаха да продължат курса с бензинови автомобили и в по-голямата си част същото направиха и техните съвместни партньори. Сега тези компании – с изключение на Tesla, която има фабрика в Шанхай – изостават далеч назад в усилията си да се справят с по-евтините електромобили и хибриди от китайски автомобилни производители, като BYD.
Това беше огромна грешка в изчисленията на западните автомобилни производители, каза Бил Русо, ръководител на базираната в Шанхай инвестиционна консултантска фирма Automobility и ръководител на операциите на Chrysler в Североизточна Азия от 2004 до 2008 г.
„Чуждестранните марки не го приоритизираха. Те не го очакваха“, коментира той.
Според него голяма част от промяната на пазара се е случила през 2020 г. и началото на 2021 г. Пандемията от Covid-19 затрудни пътуванията на висши ръководители на западни автомобилни производители до Китай, което доведе до това, че те пропуснаха големи промени на пазара. И докато всички западни производители на автомобили обявиха планове да продават повече електрически автомобили, те ще продават превозни средства, задвижвани с бензин, поне през следващите 10 години.
И те все още губят пари от производството на електромобили, докато китайската конкуренция поглъща пазарен дял.
„Те си мислеха, че имат време, което нямат“, каза Русо.
Според него би било още една огромна грешка за западните автомобилни производители да изоставят Китай само защото сега не са конкурентоспособни.
Дори ако бъдещата администрация на Тръмп оттегли правилата и стимулите за купувачите на електрически автомобили в САЩ, американските производители на автомобили, различни от Tesla, пак ще трябва да спазват строги стандарти за емисии и ограничения за бензинови автомобили на други места. И те ще трябва да се научат как да се конкурират с китайските производители на автомобили и техните достъпни електромобили в бъдеще, подчерта той.
„Загубата на Китай би била катастрофална за всяко автомобилно предприятие“, вярва Русо. „Но никога не подценявайте способността на корпорацията да дава приоритет на краткосрочната рентабилност пред дългосрочната жизнеспособност.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.