Трендспотинг - да предсказваш бъдещето
Нови и нови технологии се появяват, докато мигнеш, и принуждават организациите да се променят по непредсказуеми начини. За мениджърите това значи, че се налага да развият у себе си умения да надникват в бъдещето, за да търсят насоки как, къде и кога да инвестират скъпоценните си ресурси.
Кои иновации и тенденции ще трансформират отраслите? И кои са просто бързо отминаващи моди, за които утре няма и да си спомняме?
Порталът RealBusiness зададе тези въпроси на водещия бизнес стратег и автор на книгата „Да станеш незаменим“ Скот Стайнберг. Как да забележим тенденциите и да направим необходимите промени, за да останем на предната линия? Ето и неговите отговори.
- Доколко е важно да забелязваме тенденциите, преди да са се случили?
- Това е едно от най-важните умения, които една организация може да притежава, без значение какъв е размерът й. Колкото по-видима е тенденцията, колкова по-лесно могат да я зърнат и конкурентите. Предизвикателството е, че в момента тенденциите се формират и разпадат по-бързо отвсякога.
- Как да разпознаем кое е тенденция и кое – мимолетна мода?
- Най-важно е да разпознаем фактора трайност. Помислете каква практическа стойност добавя тенденцията към живота на потребителите. Ако се взрем в краткотрайните моди, като 3-D телевизорите например, въпреки че бяха много популярни, потребителят реално нямаше практическа и неотложна нужда да ги купува.
- Какви са основните характеристики на една тенденция?
- Вгледайте се в потенциалния мащаб на пазара. Ако продуктът ще има някакво трайно значение, трябва да има наличие на търсене, отговарящо на предлагането. Един от най-добрите тестове за това е дали идеята реално решава някакъв важен проблем в очите на крайния потребител.
Като човек, който се занимава с откриването на тенденции, вие може да намерите много проучвания, които подкрепят едва ли не всичко, което в момента върви нагоре. Трябва обаче да мислите за следните неща: Колко конкуренция има в това пространство? Колко бързо се движи? Колко актуална ще бъде тази технология в дългосрочен план? Защо някой би искал да даде пари за това?
- Какво ако в момента бизнесът ви се развива чудесно? Трудно е да променяш нещо, което върви добре.
- Водещите иноватори-стратези никога не спират да обновяват. Времето, когато бизнесът ви се развива особено добре, е идеалният момент да пробвате нови неща и да препозиционирате съществуващи продукти, защото трябва да излезете напред в променящия се пазар.
Няма начин да се предскаже точно накъде ще се отправи пазарът, но трябва да знаете, че конкурентите също ще опитват нови неща, а клиентите ще имат все нови и нови изисквания. Това означава, че ако ще се развивате в крачка с тях, ще трябва да се адаптирате и да изпробвате новости в своя бизнес. Наричаме това „Планиране за лошите времена по време на добрите“.
- Какво могат да направят хората, които не са професионални анализатори, за да забелязват тенденциите?
- Може да е нещо толкова просто като следенето на търговията в отрасъла, ходенето на събития и конференции, където да разговаряте с хората, или проследяването на темите, които са във възход в разговорите по социалните мрежи. Освен това може да следите новите предприятия и да четете интервюта, за да откриете какво вършат конкурентите ви. Излезте и поговорете със собствените си клиенти – многократно е доказвано, че те са източник номер 1 на най-добрите, най-умните и най-иновативните идеи.
- Имате ли други съвети как да сме винаги в час с актуалните тенденции?
- Като цяло, ако си държите очите отворени, никак не е трудно да останете в крак с променящите се пазари. Важно е обаче да не се повличате по общото течение на краткотрайните моди.
Бъдете практични и мислете от гледна точка на нетната стойност за потребителя. Не търсете следващото „голямо нещо“ в единствено число – търсете следващите големи неща. Някои от тях ще отпаднат по пътя и ще се отворят нови сфери за иновации. Става въпрос за серия от корекции и контролирани, информирани рискове. Управлявайте иновациите така, както бихте управлявали финансовото си портфолио.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.