Превърнете недостатъците си в предимство на интервюто за работа

Превърнете недостатъците си в предимство на интервюто за работа

На един семинар за професионална преквалификация предложих на участниците следното упражнение: напишете разказ за постиженията си в работата. След почивката една жена (да я наречем Алисън) вдигна ръка и каза: „Тази задача ми беше много трудна. Опитах се да разбера кои са силните ми страни – мисля стратегически и се боря за целите си. Другите обаче също могат да правят това. Не знам как да се откроя сред останалите кандидати за работа.”

Тази служителка не е изключение. Повечето от нас се затрудняват да видят ценното в себе си и да разберат кое ги прави уникални.

Филис Щайн – директор на HR отдела в колежа „Радклиф”, ми разказа, когато събирах материал за книгата си „Преоткрий себе си”, че сред клиентите й най-критично настроени към себе си са онези, които са постигнали най-големи успехи. Те болезнено осъзнават слабостите си, но не са толкова зорки за предимствата си.

- Каква работа търсите? И с какво сте се занимавали преди? – попитах Алисън от семинара.

- Продавах медицинско оборудване – отвърна тя. – Сега искам да ръководя проекти в една компания, която го произвежда.

Тя чудесно съзнаваше недостатъците си – резюмето й показваше липсата на опит в ръководенето на проекти. Разбира се, другите кандидати щяха да я победят.

Всъщност обаче професионалният й опит бе идеален за новата работа. Трябваше само да промени гледната си точка. Повечето специалисти по наемането знаят, че да търсиш кандидат, който да отговаря на абсолютно всички критерии, е безнадеждна задача. Другите кандидати може би щяха да се похвалят с опит в ръководенето на проекти, но едва ли биха имали подобна широка практика, свързана точно с медицинското оборудване. Алисън имаше пълното право да твърди, че познаването на материята, нуждите и отзивите на клиентите й дават едно много по-ценно предимство.

Трябва просто да се смени гледната точка и да видим достойнствата, а не недостатъците си.

Когато се опитвате да откроите силните и слабите си страни, винаги вземайте предвид дефицита. Какъв е опитът ви, кое ваше умение е рядко срещано в конкретния случай? В света ще се намерят много хора с опит в продажбата на медицинско оборудване, но само малка част от тях ще подадат заявка за позицията ръководител на проекти. Ако уверено представите себе си, този дефицит може да стане ваше важно предимство. Ще ви възприемат като рядък и ценен кадър.

Същата тази стратегия ми помогна много преди десет години, когато станах изпълнителен директор на компанията MassBike, която популяризира и продава велосипеди. Почти всички кандидати за поста, както и членовете на съвета на директорите, бяха истински спортни маниаци. Преодоляваха огромни дистанции на велосипед и се гордееха с двуколесния си транспорт. Аз обаче карах колело само на път за работа, интересувах се най-вече от градско планиране и разбирах много от пиар и от техниките на публичните кампании.

На интервюто ми зададоха първо един прост въпрос: „Какъв велосипед карате?”. Очакваха, че ще започнем дружеска беседа за предимствата на една или друга марка. Вместо това получиха изплашен поглед и отговор: „Син”. Нямах и понятие за модела и марката – карах си колелото из града и толкова. Веднага обаче използвах своето предимство. „За велосипедите знам малко – казах на комисията, - но този съвет на директорите ще ме научи на онова, което е нужно. Затова пък знам как компанията ви може да побеждава в битките за публичност, мога да осигуря популяризирането на дейността й в медиите и така да реша два важни и наболели проблема”. Методът ми проработи – взеха ме.

За да разберете какво ви прави различни, трябва да се сражавате на собственото си поле, а не на чуждите. Позволете на събеседника си да зададе хода на разговора („Какъв е опитът ви в ръководенето на проекти?”, „Какво знаете за велосипедите?”) и загубата ви е гарантирана. Винаги ще се намери някой, който разбира повече от вас на тази тема и чийто опит съответства по-точно на изискванията.

Съберете самоувереност и отговорете: критериите, които са предявени, не са толкова важни или поне са по-маловажни от това, което предлагате вие. Твърде често по време на интервюта за работа се съгласяваме с чуждата гледна точка и признаваме, че сме професионално негодни. Разберете – притежавате редки достойнства и можете да отстоявате себе си. Другите трябва да ви мерят със собствената ви мярка – само така ще можете да ги убедите колко сте ценни. Опитайте – сами ще се изненадате от себе си!

Дори Кларк, стратегически консултант, сред чиито клиенти са Google, университета „Йейл” и американската служба по национални паркове, за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ