Digital Age: Париж’2024 или бъдещето на спорта на голям и малък екран

Digital Age: Париж’2024 или бъдещето на спорта на голям и малък екран

Летните олимпийски игри в Париж започват утре и продължават до 11 август със стотици събития, като много от тях ще се случат едновременно. За всеки спортен фен е много трудно да се справи с цялото това разнообразие от състезания, а тази година има повече места за гледане от всякога.

В миналото излъчванията на Олимпийските игри се затрудняваха, когато се опитваха да задоволят аудиторията. Така например, NBC, който от десетилетия е основният партньор на Олимпийските игри в САЩ, получи критики за програмната си стратегия по време на миналите игри, като разпространи събитията по твърде много телевизионни канали и забави някои предавания до най-гледания часови отрязък, вместо да представи игрите по начина, по който повечето хора предпочитат да гледат спорт: на живо. Този път обаче NBC и другите телевизионни оператори изглеждат нетърпеливи да улеснят намирането на това, което искате да видите, когато искате да го видите в условията на изключителна конкуренция.

Тази година онлайн платформите също се стремят към зрителското внимание. TikTok има център за Олимпийските игри. В седмиците преди Игрите акаунтът в Instagram @olympics публикуваше тренировъчни видеоклипове и снимки от мястото на събитието за своите 8,2 милиона последователи. NBC си партнира със създатели на съдържание от всички социални медии, за да отразява събитията и да създава съдържание от Париж. Google ще показва резултати на живо, церемонии по връчване на медалите и най-интересните моменти в резултатите от търсенето и в отговорите на запитванията, обработвани от нейния дигитален асистент. Ще бъдат използвани функции като Google Lens и Circle to Search директно от телефона.

Това наистина е пълна програма.

Като на кино

Това, също така, разкрива новите реалности на телевизионния и стрийминг пазарите. Очевидно е, че преминаваме през период, в който един от най-интересните, но донякъде и проблематични елементи е изключителната сегментация на аудиторията и платформите. Реално има аудитория навсякъде по земното кълбо, която консумира съдържание по различни начини, и има много малко възможности, при които наистина можете да се обедини една голяма аудитория.

Олимпийските игри са една от тези възможности. Най-голямата промяна в отразяването на Олимпийските игри е, че те просто ще бъдат много повече. Общата продължителност на различните състезания по време на Олимпийските игри ще бъде около 3800 часа. Организаторите планират да превърнат това в повече от 11 000 часа съдържание - смесица от предавания на живо, рубрики зад кулисите, анализи и най-интересни моменти.

Всеки, който се включи в следенето на събитията, ще трябва да намери начин да пресее всичко това. NBC иска да улесни това в своята платформа за стрийминг Peacock и дебютира с куп нови опции за гледане, които ще позволят на потребителите сами да подбират отразяването на Олимпийските игри, като освен това ще излъчват на живо почти всяко събитие от Олимпийските и Параолимпийските игри. (Параолимпийските игри, които също се провеждат в Париж, започват на 28 август.)

В центъра на Peacock Olympics зрителите могат да сортират списъците по спорт, спортист или държава, за да намерят събитията, които искат да гледат, и да ги добавят в списък за гледане. Това позволява на феновете да създадат свой собствен график за гледане на събитията на живо, както и място, където могат да се върнат, за да гледат избраните събития по-късно. Зрителите могат също така да гледат до четири събития на живо на един и същи екран с помощта на новия инструмент Multiview, който улеснява превключването между едновременни събития.

Olympic Broadcasting Service (OBS), която е организацията, създаваща съдържание за Олимпийските игри, ще предложи кадри със свръхвисока разделителна способност и висок динамичен обхват, което би трябвало да подобри нивото на детайлност и цвят във всеки кадър. Съдържанието се заснема и във всякакви формати: вертикално видео за гледане на клипове на телефони, 8K видео за предавания с най-висока разделителна способност и 360-градусови снимки за истинско потапяне в драмите на терена.

Организацията твърди, че е увеличила повече от два пъти броя на използваните от нея многокамерни системи за заснемане на множество ъгли на действието, за да може по-късно да се възпроизвеждат супер забавени движения. Освен това, тя ще използва обективи за кинематографични камери, които са способни да заснемат по-артистични кадри, като например подобрени промени в дълбочината на полето, които вероятно сте виждали само във филмите. Трудността това да се случи с традиционните спортни камери е, че времето, което обикновено е необходимо за обработката на тези сложни кадри, не позволява те да се използват в продукцията на живо. Но OBS разчита на изкуствен интелект и облачни технологии, за да ускори времето за обработка дотолкова, че да може да използва тези кадри в рамките на живото предаване. Новите процеси позволяват заснемането и представянето на кадри, които досега са били невъзможни за заснемане на живо, като 360-градусови повторения, които завъртат зрителя около спортиста, докато той се носи във въздуха. Идеалният начин да гледате това е с шлем за добавена реалност, който наистина ще ви пренесе в уникалната позиция на участник в действието, а не на негов наблюдател.

OBS също така записва звука в 5.1.4 аудио, като целта е да се заснеме поглъщащ звук от местата на провеждане на събитията и по време на интервюта със спортисти отстрани. Това, заедно с неща като станциите с добавена реалност, които дават на хората представа за това какво е на олимпийската територия, има за цел да накара милионите у дома да се чувстват сякаш са по-близо до игрите.

Първи стъпки за новите технологии

Както може да се очаква през 2024 г., по време на Олимпийските игри ще се използват широко инструментите на изкуствения интелект. В документ, наречен „Програма за изкуствен интелект“, Международният олимпийски комитет създаде цялостна стратегия за това как ще се използва изкуственият интелект, за да се превърнат олимпийските игри в много по-футуристичен сезон. В тази програма, публикувана през април тази година, се разглеждат вариантите за подобряване на начина, по който ИИ помага на спорта и на олимпийските игри. Дневният ред е разделен на пет фокусни области. Първата от тях разглежда начините, по които ИИ може да подпомага спортистите, да подобрява честното състезание и да създава безопасна спортна среда. Втората се фокусира върху равния достъп до ползите от ИИ за всички спортисти. Това е важно, тъй като изравнява условията на конкуренция. На трето място, МОК разглежда как изкуственият интелект може да направи операциите на Олимпийските игри по-ефективни и устойчиви. На следващо място в програмата се разглежда как ИИ обогатява зрителското преживяване, като ангажира феновете с персонализирани цифрови взаимодействия. И накрая, фокусът тук е върху осигуряването на оперативна ефективност в рамките на олимпийското управление и организации.

След успеха на отбора на Великобритания на Игрите в Лондон през 2012 г., Английският спортен институт беше решен да потърси начини за поддържане на резултатите. Оказа се, че системата, на която първоначално анализаторите са разчитали, не е можела да събере пълния набор от данни, необходими за вземането на добри решения от страна на помощния персонал. Това накара института да потърси помощ от водещата британска агенция за разработка на софтуер Rocketmakers. В сътрудничество със спортистите от отбора, Rocketmakers разработи приложение и система, наречена Performance Data Management System (PDMS), която се използва за проследяване на здравето и резултатите на спортистите. Това приложение използва мощни средства за обработка на данни, за да идентифицира модели и области за подобрение. PDMS е усъвършенствана софтуерна платформа за елитни спортисти и техните поддържащи екипи. Тя събира широк спектър от данни от спортистите, като например медицински досиета, ежедневни данни от тренировките на спортистите и обективни измервания от сензори и носими устройства. Анализът на тези комбинирани данни предоставя на треньорите и медицинския персонал пълна картина на пътя и напредъка на спортиста с течение на времето. Конкретен случай на използване на приложението PDMS беше по време на подготовката за игрите в Токио през 2020 г., като се анализираше как респираторните заболявания са причинили големи неуспехи по време на състезанието. Решението беше от съществено значение и при привеждането на атлетите от Великобритания да бъдат в най-добра форма за предстоящите игри в Париж през 2024 г. и със сигурност ролята му за тяхното представяне ще се следи и коментира доста.

В окото на спортната буря

Междувременно, телевизионни оператори като Olympic Broadcasting Service и NBC ще използват изкуствен интелект, за да подготвят най-интересните моменти, които ще бъдат събрани от хиляди часове видеоматериали, за да се намерят ключовите моменти, да се компилират добре и да се предоставят директно на зрителя. Някои компании са се насочили изцяло към предлагането на ИИ; NBC ще използва възпроизведен от ИИ глас на легендарния спортен водещ Ал Майкълс, за да разказва своите пакети с най-интересни моменти по Peacock. Екипът е обучил своя генеративен гласов двигател с изкуствен интелект, като е използвал предишни изяви на Майкълс в телевизионни предавания, и резултатите звучат гладко, но все още и мъничко изкуствено.

Докато гледате мачовете на живо, ИИ ще може да извлича ключова информация в реално време и да я показва на екрана: статистически данни за спортистите, проценти на вероятност, че ще направят удар или ще изминат времето, и изкуствено допълнени изгледи за случващото се на терена. Навлизането на изкуствения интелект се простира отвъд игрите; NBC включва изкуствения интелект в своята рекламна платформа с цел по-добро персонализиране на рекламите, които се излъчват по време на почивките.

Тази екзотична концепция на предаване все още е тренировъчна площадка за подобни нови технологии. NBC използва Олимпийските игри като първия голям тест за възможностите на Multiview и функциите за персонализиране на потребителите, така че очаквайте тези неща да се появяват по-често в редовните спортни предавания на живо. Според представител на NBC надеждата на компанията е, че технологията, която дебютира по време на Олимпийските игри в Париж, може да бъде използвана за други спортни събития на живо и дори за неспортни предавания като прочутия парад в Деня на благодарността през ноември в Ню Йорк.

В крайна сметка, целта на тези технологии е да накарат хората да се чувстват по-свързани с тези събития и с хората, които участват в тях, особено след като последните две олимпиади бяха засегнати от пандемични мерки, които ограничиха броя на участниците. За да отговорят на големите очаквания обаче, организаторите ще трябва да обезпечат и техническата страна на предаванията, особено на фона на глобалния ИТ срив миналата седмица, когато проблемен ъпдейт срина работата на различни сектори по цял свят. Инцидентът бе предизвикан от софтуерна актуализация на CrowdStrike, водеща световна фирма за киберсигурност. Актуализацията доведе до широко разпространени проблеми в системата, което доведе до спиране на полети, спиране на излъчването на телевизионни програми и лишаване на потребителите от достъп до основни услуги като здравеопазване и банкиране. Засегнати бяха и организаторите на Игрите в Париж. Някои побързаха да припомнят, че Зимните игри в Пьонгчанг, Южна Корея през 2018 г. също бяха обект на кибератаки, които извадиха от строя всичко от WiFi мрежите през мониторите, показващи церемониите до порталите за сигурност.

Всичко това показва основното предизвикателство пред организацията на такова мащабно събитие: колкото повече навлизат технологиите в нашето ежедневие, толкова по-големи са възможностите за нейното използване с цел разширяване на изживяването, но същевременно толкова по-уязвими са системите, независимо дали става въпрос за обективни технически дефекти или злонамерени действия отвън. Решаването на този пъзел и постигането на правилен баланс ще бъде ключово за успеха на тази и всички следващи Олимпиади в дигиталната епоха.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ