Бъдещето ще е хибридно
То ще съчетава обработката на данни както в облачна среда, така и на място в нашите собствени центрове, категорична е Изабел ван Меле, IT директор и висш генерален мениджър на KBC Group. Притежава повече от 25 години опит в сферата на информационните технологии. Част от класацията на Inspiring Fifty Belgium за топ 50 вдъхновяващи жени лидери в Белгия. През август 2012 г. е избрана за член на престижната международна Академия за технологии на IBM, която събира едни от най-добрите технологични таланти. KBC Group е водеща европейска финансова група с фокус върху предоставянето на банкови и застрахователни продукти и услуги на индивидуални клиенти, малки и средни предприятия и средни по пазарна капитализация корпорации в Белгия, Чехия, Словакия, Унгария и България. С над 750 служители във Варна, KBC Global Services е част от групата, в която работят около 41 хил. служители, които обслужват 12 млн. клиенти от цял свят.
Кои са последните технологични постижения на KBC?
Иновациите са част от ДНК-то на нашата група – разполагаме с иновативна лаборатория, но също така имаме екип от специалисти, който следи всички нови тенденции, случващи се в световен мащаб в областта на новите технологии. Експертите ни информират за новостите, а ние събираме информацията в книга, която наричаме Книга с трендове. В нея тенденциите са разделени на групи. Едните са тези, които са готови да излязат на пазара, другите все още анализираме и проучваме. Има и такива, които са в списъка на изчакване. За нас пътят на иновациите включва вдъхновение, проучване, реализиране на идеята, експериментиране, а последната стъпка е да се индустриализира и внедри в бизнес процеса. Именно чрез този принцип на работа разработихме нашия личен, базиран на изкуствен интелект дигитален асистент КЕЙТ, който внедрихме преди година и половина. Сега разполагаме с многобройни екипи, които продължават да разработват различни функционалности на дигиталния асистент. Същия принцип на работа приложихме и при създаването на Kate Coin – това е последното ни технологично постижение, за което се подготвяхме от две-три години. Работихме в сферата на блокчейн и през декември 2021 г. започнахме истинската разработка на този дигитален програмируем валутен токен и той вече е факт.
По какво вашето мобилно приложение за банкиране се различава от конкурентните?
Това, което ние предлагаме, е нещо много по-различно от повечето често срещани чатботове, фокусирани единствено върху размяна на въпроси и отговори. Нужна е база от познания и изкуствен интелект. Има три неща, които отличават КЕЙТ.
На първо място тя предоставя услуги от край до край. Например, ако искам да си поръчам дебитна или кредитна карта, моля КЕЙТ за това. Задавам въпроси, а тя ме насочва как да извърша целия процес. Информацията се обработва и след малко виждам картата си на мобилното устройство – дигиталният асистент ме съпровожда отначало докрай в процеса.
На второ място, докато КЕЙТ общува с клиента, наши екипи следят и анализират целия процес, т.е. тя продължава да се учи в хода на работа. Специалистите анализират как се случва общуването, което може да бъде и гласово не само в чат. На база на този анализ ние продължаваме да разработваме и да развиваме функционалностите на асистента.
Третото нещо е, че КЕЙТ има памет, което позволява да се учи непрекъснато. Например задавате въпрос, но междувременно вършите нещо друго и след време, когато се върнете при нея, тя помни това, какво сте я попитали в началото, и ви дава отговор.
От една страна, вие задавате въпроси на КЕЙТ, но от друга страна, тя може да ви прави предложения и да бъде проактивна, но не прекалено натрапчива в комуникацията с клиента.
Какво ще е близкото бъдеще на банкирането и кои от банковите дейности ще се извършват в облачна среда?
Групата използва различни технологии, за да предложи услуги на нашите клиенти чрез обработка на данни в собствени центрове, но и в облачна среда. Виждаме едно хибридно бъдеще – съчетание на физическа среда и такава в дигиталното пространство. Наблюденията ни показват, че нашите клиенти използват приложенията и дигиталните решения много повече. Миналата година са извършени 60 млн. онлайн транзакции, двойно повече от предишни години. KBC инвестира в предлагане на дигитални услуги както в банкирането, така и в застраховането, но мисията ни е да отидем и отвъд тези услуги. Вярваме в силата на екосистемата, затова се стремим нашето приложение да се използва и за купуване на билет за влак или за автобус например.
Какви са плановете ви за развитие на технологичния център в глобален план и специално във Варна?
Разполагаме с технологичен екип, който работи за „KBC Белгия“. Стремим се вътрешният ни IT екип да оказва по-голям отпечатък върху работата на компанията. Това, което сега наблюдаваме, е, че голям процент специалисти са външни, а не са част от нашата група. Желанието ни е нашият вътрешен екип да достигне 70%. Осъзнаваме, че ако знанията и експертността произлизат от екипите в самата компания, ще можем много по-добре да се развиваме в технологичен аспект. Стремим се да разширим обхвата не само в Белгия, но и в другите държави, с които работим. Набираме хора за екипа във Варна, София, Прага, Будапеща. Плановете ни са да разширим екипите във Варна и София, като основната ни идея е да създадем един приобщаващ екип от Варна, София, Прага, Будапеща и от Белгия. Искаме да интегрираме тези специалисти в международни екипи, които да работят съвместно в различни сфери както при разработване на нови продукти, така и по отношение на плащания или в разработване и доразвиване на КЕЙТ, с корпоративни клиенти и т.н.
Емилия Николова. Материалът е част от първия брой на специалното издание на списание „Мениджър“ – Tech Connect, който можете да намерите в онлайн платформата ZinZin
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.