Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
Анна Габровска
Ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“
Анна Габровска
Ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Анна Габровска има над 22-годишен опит в разработването на стратегии в областта на човешките ресурси, организационната култура и управлението на екипи в редица международни компании. От 2019 г. ръководи отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България“, където отговаря за развитието на таланти, грижата за служителите и вътрешния аспект на трансформация на компанията в мисията ѝ за изграждане на бъдеще без дим.
Многообразието в организацията и създаването на среда, в която всеки се чувства комфортно да изрази автентичния си Аз, са ключ към това хората да прилагат иновативано мислене и смело да предлагат нови идеи. „Сред факторите, които мотивират и насърчават най-силно иноваторското мислене в бизнеса, са: близостта до потребителите и дълбокото разбиране на нуждите им; вслушването в клиента; споделянето на добри практики; достъпът до най-актуална и достоверна научнообоснована информация; нагласата на лидера; възможностите, които се дават за признание и поощрение на иновативното мислене. В личностен план това са състезателният дух и желанието да си най-добър, способността да се променяш, да предизвикваш себе си, да си готов да учиш и да се отучиш“, допълва Анна Габровска.
„Филип Морис България“ е част от „Филип Морис Интернешънъл“ (PMI), водещата международна компания в производството и разпространението на тютюневи изделия в света с над 170-годишна история. Повече от десетилетие PMI е посветена на идеята да осъществи безпрецедентна промяна в историята на компанията, като замени цигарите с бездимни продукти.
Q&A
„Историята показва, че иновациите не идват само от даването на стимули на хората, а от създаването на среда, в която техните идеи могат да се свързват“, твърди писателят и медиен теоретик Стивън Джонсън. Споделяте ли подобно мнение и каква е личната ви формула за успешна иновация във вашата професионална сфера?
Като човек, който работи в компания, ръководена от иновациите, мога да кажа, че те са плод на огромен предварителен труд, целенасочено натрупани знания, ценностна система, готовност за промяна. Иновацията е еволюция. И да – средата е фактор за нейния успех, разбира се. Хубаво е обаче да дадем дефиниция за каква среда говорим. Нека стесним малко фокуса и не говорим за общество или държава, а за организация, в която работят хора, обединени от мисия. Средата в една компания включва вътрешната култура, условията на работа, усещането за принадлежност към визията и вярата в изпълнението на целите. Ако във всичко това е вплетена свободата на мислене, дадената възможност и личното желание за споделяне и вземане на решения, тогава иновацията може да процъфти. Защото тя не е непременно измислена нова и несъществуваща досега идея, която да се реализира. Иновация може да има в отделен процес или даже в стъпка от процеса, тя може да е ключово подобрение в обслужването и дори и да е малка, да допринесе за подобряване в представянето на организацията. В този смисъл и свързването на идеите – работата в екип не е просто баналното клише затова как функционират компаниите, а е разковничето в това идеите да бъдат надграждани и осъществявани на практика.
Бихте ли ни дали примери за иновации във „Филип Морис България“, които са тръгнали от вашия отдел?
Преди почти две години стартирахме програмата Senior Management Trainees, която е локална и целеше да привлечем още професионалисти на високо ниво към организацията ни в България. Чрез нея към екипа ни се присъединиха трима колеги, които в рамките на две години ще преминат през различни роли в компанията и ще могат да продължат да се развиват в нея. Програмата вече е припозната като добра практика и вероятно ще бъде въведена във „Филип Морис Интернешънъл“ на регионално ниво. Друга инициатива, която стартирахме тази година, и то защото се вслушахме в нуждите на колегите ни, е програмата My Personal Growth@PMI, която включва споделяне на опит в кариерното развитие, консултации, менторство и обучения за всички служители. Стратегията ни за благосъстояние също мога да нарека иновация, и то най-вече заради структурата и фокуса в три различни направления – психическо, физическо здраве и финансово благосъстояние. Тук например комбинацията между инструменти, комуникация и обратна връзка ни донесе изключително позитивни резултати.
Каква роля възлагате на иновативните решения за създаването на мотивираща и вдъхновяваща работна среда?
Поощряваме отворената комуникация и предлагаме канали за обратна връзка и колаборация, измерваме резултатите си и признаваме постиженията с награди. Но най-силната ни черта като организация е способността да говорим открито, да избягваме политиканстването в името на визията ни, да работим като един. Всичко това може и е добре да бъде част от вътрешната култура в компанията. Ние например поощряваме поведенията, свързани с иновация, като по този начин градим вътрешната си култура. Едно от тези поведения е с името „Поглед в бъдещето“. И бих искала да цитирам част от начина, по който сме го описали: „Любопитни сме, търсим идеи от различни източници и постоянно подобряваме и правим иновации“. С колегите си обсъждаме съответните поведения, събираме реални примери от тяхната ежедневна работа и споделяме помежду си тези, които са ни направили най-силно впечатление.
Какви тенденции задават нововъведенията във вашия бранш и каква отговорност изискват?
Вярвам, че „Филип Морис Интернешънъл“ е впечатляващо смела компания. През 2016 г. предприехме мащабна трансформация както на бизнеса, така и на културата ни, а целта е ясна – постепенно да спрем производството на цигари и да осигурим достъп до потенциално по-малко вредни бездимни алтернативи на пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат цигари. Вече над 27 млн. потребители в 80 държави използват нашата водеща бездимна алтернатива, а над 70% от тях са спрели цигарите напълно. Това е наистина мащабна промяна, а фактът, че зад нея стои компания с над 170-годишна история като „Филип Морис Интернешънъл“, носи и огромна отговорност. Вече четири години съм част от компанията и съм напълно уверена в успеха на тази мисия – и на глобално, и на локално ниво. В България потребителите на бездимните алтернативи, които предлагаме, са вече над 320 хил. и нямам търпение да бъда част от този прогрес и през следващите години – заедно с всички колеги във „Филип Морис България“.
Материалът е публикуван с подкрепата на „Филип Морис България“.
|
Ключови думи
лидерство
жени
бизнес