ArtVista БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4
Под магията на саундтрака
Българският принос в играта на годината
Под магията на саундтрака
Българският принос в играта на годината
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
1
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Baldur’s Gate 3 (BG3) се появи на бял свят в гейминг вселената през август. И отвя конкуренцията. BG3 без никакво съмнение е най-добрата игра за 2023-та и според критиците, и според геймърите. Играта е толкова добра, че е на пето място въобще в историята на Metacritic, що се отнася до игрите за компютър. Metacritic е може би най-големият сайт, който събира ревюта от критици, след това ги оценява и въз основа на този рейтинг дава оценки на игри, филми, телевизионни програми и музика. Според този рейтинг BG3 има равен брой точки с игрите на позиции две, три и четири (Half-Life 2, Grand Theft Auto 5, The Orange Box) и е на една точка зад лидера Disco Elysium – The Final Cut.
Продажбите също подкрепят високите оценки. Месец след излизането играта имаше над 5 млн. броя дигитални продажби в Steam. Великолепен резултат за игра, разработена за период от шест години от 300 души в шест студиа с общ бюджет от 100 млн. долара. Което е доста скромна цифри на фона на други големи игри в последно време.
Случайно или не, в BG3 има и сериозно BG усещане. Причината – саундтракът на играта. Той е дело на композитора Борислав Славов, а главният глас е на оперната певица Мария Анастасова. „Mисля, че фактът, че играя игри от малка и съм голям фен на фентъзито, подпомогна процеса, защото, освен че мога да изпея нещата, мога и да усетя каква атмосфера трябва да пресъздам. Дали елф, горска фея, бард в някоя таверна, зла харпия или някакъв друг герой, аз съм израснала с този свят“, разказва Мария.
„Борислав е толкова интересен човек и винаги започвахме записите с разговори, споделяне на истории и идеи. Много си приличаме по вкус, естетика, говорим на един език. Вместо да обсъждаме музикални специфики, той ме поставяше в ситуация. „Сега си представи, че си бард до огнището и героите са в таверната след битка, поръчват си една медовина и ти трябва да ги изкараш от мислите им.“ Изкарва от теб индивидуалното, това в гласа ти, което е най твое, неповлияно от други хора, стилове, техники“, добавя тя.
Операта и игрите
Геймингът и фентъзи вселената в живота на Мария идват по същата линия, по която се предава и пеенето. Тя е четвърто поколение оперна звезда, и то по много родови линии. Мария е дъщеря на баритона Венцислав Анастасов, племенница е на Вердиевия бас Орлин Анастасов и носи пълното име на баба си – сопраното Мария Венциславова Анастасова. Но това невинаги е благословия. „Колкото и труд да вложа, все има нещо в главата ми, което ми натяква: „Всички ти казват, че си добра заради фамилията ти, а реално не го мислят“. Не успях да се отърся от това, въпреки че колегите ми от Русенска и от Пловдивска опера са чудесни – подкрепят ме. Предполагам, затова започнах да се развивам в други сфери, където съм сама, без близък, на когото да разчитам – мюзикъл, саундтраци, анимация. Там успехите са сякаш по-реални, защото съм по-уверена в себе си. Но операта продължава да ми е на сърце – израснала съм в нея. Всъщност имам повод да се гордея – мама, татко, сестра ми, чичо, баба, дядо, всички са посветени на това несигурно и красиво изкуство. И да искам, не мога да изтрия тази биография“, казва тя. Наесен Мария ще играе Мортиша в „Семейство Адамс“ в Пловдив, като има шанс постановката да е точно на Хелоуин. На 28 октомври ще влезе в ролята на Бел в „Красавицата и Звяра“ във Варна. А иначе ще има и доста концерти с Пловдивската опера.
Любовта към игрите също идва по семейна линия. „Баща ми ме събуждаше в първи клас с интро музиката на Zelda – Ocarina of Time (най-високо оценената игра от Metacritic) на старото Nintendo. Баща ми също е голям геймър. Нашите постоянно ми пускаха фентъзи филми и саундтраците им се слушаха в колата на всяко пътуване. От малка съм елфиня. Тогава бях на седем години. Имахме семеен гилд (отбор, група – бел.ред.) в WoW с баща ми, чичо ми, братовчедка ми и леля ми. Хордата (една от двете големи фракции в WoW – бел.ред.), разбира се. Любимите ми игри освен Зелда са Dishonored и Bioshock, но такъв тип игри вече рядко се правят. Сега редом с BG3 играя Dead by Daylight и The Forest с една приятелка – обичаме да бягаме от убийци, чудовища и канибали по незнайни причини“, разказва Мария.
Мария и славата
Едно от видеата ѝ, в което споделя как се подготвя, е гледано над 600 000 пъти. Това ясно показва, че тя е далеч по-известна извън България, отколкото тук. „Със сигурност получавам повече внимание от чужбина, защото много повече хора играят този тип видеоигри. Тук сме много по-малко и се познаваме помежду си, в едни и същи социални кръгове сме“, казва Мария. Известността обаче не означава повече пари. Закъсняла заплата през септември проваля пътуване до фестивал за игри в София. „Може би в някакъв момент ще мога да пробия в тази сфера и да се занимавам и издържам предимно с това. Ще имам замък като на Еня и река, по която саловете носят приятелите и отнасят неприятелите. Ще живея там с двайсет котки“, полушеговито отговаря Мария.
От друга страна обаче миналата година Стефани Економу взе първата награда „Грами“ за саундтрак на компютърна игра със саундтрака за AC Valhalla. Играта беше направена под ръководството на софийския клон на студиото. Защо сега и BG3 да не стигне до такова признание? „Възможно е, бих се радвала да пътувам и да пея тези песни на живо. Вече имам елфически рокли, уши, корони и каквото и да трябва, за да се превъплътя в Елфиня-Бардеса за сцената. Може и да си взема мандолината“, завършва тя.
|
Ключови думи
игра
звукови ефекти
иновации