Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 09/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Да проектираш голямата сцена
Дизайнерът Заря Врабчева участва в изграждането на сценографията на грандиозни събития като коронацията на Чарлз III и концертите на АББА, Адел и Бионсе
Да проектираш голямата сцена
Дизайнерът Заря Врабчева участва в изграждането на сценографията на грандиозни събития като коронацията на Чарлз III и концертите на АББА, Адел и Бионсе
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Да се качат на голяма сцена е блян за хиляди артисти по целия свят. Рядко се замисляме обаче, че зад сценографията на едно грандиозно събитие стоят голям екип и много часове усилена работа. Да проектираш сцена, която ще бъде видяна от цял свят, е не по-малко вълнуващо от това да се качиш на нея.
Именно това се случва на дизайнера Заря Врабчева, която през последните пет години работи по знакови шоу бизнес проекти в лондонското студио „Стуфиш“.
Заря завършва магистратура по дизайн в Кралския колеж по изкуства в Лондон, като преди това изучава архитектура, интериорен дизайн и изкуства в други престижни учебни заведения в Англия, Италия и Япония.
От малка има влечение към тази сфера и усеща, че в сегашната си роля успява да съчетае успешно всичките си интереси и таланти.
„Професията ми успява да се докосне до света на сценичните и визуалните изкуства и чрез нея успявам да търся своята собствена ниша, която да преплита пространства с действие“, казва тя.
„Моята роля може да се обобщи като дизайнер, но съм участвала и водила както проекти за сценография, така и архитектура.“
Едни от най-знаковите събития, по които Заря работи, включват сценографията на концертите по случай коронацията на Крал Чарлз III и 70-годишния юбилей на Кралица Елизабет II. И за двете емблематични събития Заря и колегите ѝ работят с продуценти от Би Би Си.
„И двата концерта се случиха на много известни места и още от самото начало нашата идея беше те да останат фокус на събитието и да бъдат подчертани от сценографията, а не доминирани“, разказва Заря.
Задният двор на двореца Уиндзор е отворен за първи път за публика за коронацията на Чарлз III през месец май. Единственото указание, което Заря и колегите ѝ получават предварително, е, че пространството трябва да събере 20 хил. души.
„Когато за първи път бяхме на обекта, през един много студен и снежен декемврийски ден, веднага ни стана ясно, че искаме да обърнем сцената към прекрасната фасада на замъка върху която да се прожектира и да приобщим зида и стъпалата на него като част от сценографията“, спомня си Заря.
Впоследствие с екипа скицират подредбата на оркестърa и останалите изпълнители, формират платформи в цветовете на британското знаме и екран във формата на корона.
Година по-рано Заря и колегите ѝ по подобен начин рамкират Бъкингамския дворец с три сцени и 70 колони, символизиращи годините на управление на кралица Елизабет II.
Шансът да работиш по проект от такъв мащаб върви в комбинация с най-разнообразни емоции, споделя Заря.
„Със сигурност голяма доза вълнение и напрежение се изпитва, когато знаеш, че хиляди хора са купили билети преди месеци, често пътували от далеч, за да дойдат и да видят шоуто, което създаваме“, казва тя.
„Много от тези събития се случват само един път на живо и се предават по цял свят, понякога видени от милиони.“
Работа със световни звезди
Останалите скорошни проекти на Заря, макар и неосъществени в британския кралския двор, включват имената на не по-малко известни световни имена.
Една от последните сценографии, които Заря разработва, е за концерта на Адел в Лас Вегас.
„Сценографията за Адел имаше за цел да отрази нейният път и творчество от първите ѝ дни в студиото до голямата сцена“, споделя Заря.
„Сцената се трансформираше с всяка песен, като подвижни панели създаваха различни отвори, започвайки от много малка и интимна среда, разгъвайки се и откривайки все повече елементи за изненада на публиката.“
Заря и екипът на „Стуфиш“ подготвят сценографията и за десетки други световни звезди като Мадона, Бионсе и „Пинк Флойд“.
Платинен юбилей на Андреа Ботичели
Друг знаков проект, на който Заря обръща специално внимание, е миналогодишният сензационен концерт на АББА, който включва холограми на изпълнителите от преди четири десетилетия.
„Когато за първи път се срещнахме с АББА и техния екип, идеята за шоу с аватари беше много недосегаема и някак си неземна“, спомня си Заря.
„Оттам дойде и идеята дизайнът на театъра, който ние проектирахме, да е като един монолитен неидентифициран обект, кацнал от бъдещето в Източен Лондон, и в който зрителите се пренасят в един фантастичен и магичен свят.“
Емоцията на сценографията
Макар и невинаги осезаема, ролята на сценографията е ключова за възприятието на всеки един спектакъл, категорична е Заря.
„Сценографията в своята си същност създава среда, атмосфера и чувство за света, в който участниците на сцената съществуват“, казва тя.
UV светлини, мода, сценография - Бионсе и турнето ѝ "Ренесанс"
„Разбира се, тя не е самоцел, нито е задължително да е сложна и свръхекстравагантна, за да е успешна.“
Много различни фактори се вземат предвид по време на работния процес по дизайна. Така например за концертите по случай коронацията на Чарлз III и юбилея на Елизабет II екологичният аспект е бил ключов.
„И за двете събития се обърна огромно внимание върху това да са възможно най-екологично планирани и построени. За целта почти цялата сцена и декори бяха направени от материали, които бяха взети назаем и се използват многократно“, спомня си Заря.
Често тя и колегите и се сблъскват и с немалко предизвикателства.
„Сроковете са доста кратки за повечето ни проекти. От заданието до откриването понякога са само няколко месеца, дори и за по-мащабните събития“, споделя Заря.
„Всеки проект има много технически параметри, които трябва да бъдат взети под внимание и разрешени, като например какво позволяват мястото и бюджетът или колко души ще има на сцената.“
Въпреки подобен тип затруднения обаче позитивите вземат сериозен превес в работното ежедневие на Заря.
„Имам щастието да съм срещала много танцьори, музиканти, хореографи, актьори, осветители, някои от които станаха и приятелства и надявам се бъдещи колаборации“, казва тя.
Концерт по време на коронацията на крал Чарлс III
Въпреки ценните запознанства емоциите по време на самото шоу са това, което Заря цени най-много в сегашната си роля.
„Понякога всички те в синхрон ахват, викат, понякога плачат, това е наистина красиво. Тези събития, споделени на живо, сплотяват, защото това е един много силен обмен на емоции и енергии.“
|
Ключови думи
сцена
дизайнер
иновации
успехи
лидерство