Бизнес БРОЙ /// Мениджър 06/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Различното лице на риска
Възприятието ни за риск след събития като световната здравна пандемия, войната в Украйна, енергийната несигурност и рекордната инфлация ще промени трендовете на този пазар в следващите години
Различното лице на риска
Възприятието ни за риск след събития като световната здравна пандемия, войната в Украйна, енергийната несигурност и рекордната инфлация ще промени трендовете на този пазар в следващите години
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Последна статия за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
И потребителите, и застрахователите вече усещат промяната в рисковата матрица след такъв интензитет на рискови събития. Очаква се застрахователните пазари да навлязат в изключително наситен и динамичен период на иновации и предлагане на нови продукти.
Това налага преосмисляне на много от застрахователните модели и промяна в частта на анализа на данните, както и прилагането на изкуствен интелект, блокчейн и умни договори. Актюерската професия ще бъде силно търсена през следващото десетилетие, а комбинирането ѝ с последните развития в технологичния сектор гарантира иновации в застраховането на потенциалните рискове на новото време.
Има потенциал и за засилено търсене на такива продукти и услуги от страна на потребителите. Напълно възможно е да се случи нова световна здравна пандемия през следващите години, а с нея да бъдат затворени и редица икономически дейности, с което да се затрудни препитанието на много хора. Голяма част от бъдещите потребители ще търсят застраховането именно от такива рискове. Сегментите в сектора, които могат да ни предпазят от такъв риск, ще регистрират ръст в бъдеще и ще станат неизменна част от икономическата ни дейност. Животозастраховането и спестовните застраховки също ще са едни от основните инструменти, които се очаква да нарастват през следващите години. Допълнително тяхно преимущество е, че предоставят доходност от инвестираните средства и предпазват от волатилността на пазарите.
По линия на корпоративните продукти също се наблюдава промяна в рисковото възприятие на много от мениджърите. Редица сегменти бяха изключително засегнати от икономическите последствия от пандемията, нарушените вериги на доставки и рекордната инфлация. Все повече компании ще се опитат да защитят по-добре бизнесите си. Предупрежденията на специалистите относно киберсигурността, геополитическите рискове и трудностите при пазара на труда са сферите, където много от компаниите ще търсят нови решения, срещайки потенциална ниша за развитие на финтех сектора и технологичните компании.
Във времена на изключително засилено риск възприятие от всички можем да твърдим, че ще има и нови играчи на тези пазари, които може би ще бъдат много различни от сегашните застрахователни дружества. Компаниите, които притежават огромни масиви от данни в определени сектори на икономиката или за определени процеси, имат шанса да се превърнат във водещ играч при предвиждането и застраховането на потенциалните рискове в техните сегменти.
Износ на застраховане
Николай Нейчев
Българските застрахователни компании повишават приходи, като само за последната година са продали полици на обща стойност над 2,99 млрд. лв., което е 13% ръст на годишна база. Всъщност кратката икономическа нестабилност, породена от ограничителните мерки срещу коронавируса през пролетта на 2020 г., не се отрази на продажбите на местните общозастрахователни дружества. Техните приходи отчитат повишение на годишна база за всяка година от 2019 г. насам. Интересно е да се наблюдава тенденцията компаниите в сектора все повече да работят и за външни пазари и тези приходи дори влияят на подреждането по пазарен дял. Все повече български застрахователни компании се обръщат към общия европейски пазар, където могат да предложат конкурентни цени на своите услуги. Данните сочат, че само в рамките на последните 2 години продажбите на български застрахователни услуги в чужбина са се увеличили от 209 млн. лв. на 318 млн. лв. При това в случая става въпрос за офиси на българските дружества, а не за чуждестранни дружества, които са собственост на български компании зад граница.
Традиционно най-големите продажби са в автомобилното застраховане – през миналата година задължителната „Гражданска отговорност“ за МПС генерира продажби от 1,14 млрд. лв., а застраховка „Каско“ – за 823 млн. лв., като двете общо отговарят за 66% от пазара. За сравнение обаче през 2019 г. този дял е 72% и той се понижава за всяка следващата година, което издава, че по-интересните динамики и ръстове са в други подсектори на застраховането.
В сектора на животозастраховането най-голяма динамика в последните години отбелязват приходите по застраховките „Живот“, които са свързани с инвестиционен фонд. Продажбите им достигнаха своя пик през 2021 г., когато бяха отчетени приходи по нея от общо 246 млн. лв., което бе над 2 пъти повече в сравнение с предходната година. За последната година, за която има данни – 2022 г., продажбите им се понижават с около 10%.
Междувременно вече сме средата на 2023 г., а Комисията за финансов надзор необичайно не е обявила никакви отчетни данни за приходите и разходите на застрахователните компании. За сравнение през май миналата година вече бяха обявени данните за януари и за февруари на същата година. Съвпадение или не, 2023 г. е годината, в която водещите застрахователни компании у нас бяха замесени в интересни казуси.
|
Ключови думи
застраховане
бизнес
риск
икономика