Бизнес БРОЙ /// Мениджър 09/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

Как да навлезем на британския пазар?

Едно от важните решения е изборът на Лондон или друг град, тъй като различните райони имат стратегически предимства спрямо типа бизнес, споделя Десислава Митева, изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация

Автор:

Таня Кръстева

Снимки:

Личен архив

Как да навлезем на британския пазар?

Как да навлезем на британския пазар?

Едно от важните решения е изборът на Лондон или друг град, тъй като различните райони имат стратегически предимства спрямо типа бизнес, споделя Десислава Митева, изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация

Как да навлезем на британския пазар?
Десислава Митева, изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация
quotes

Какво най-много ангажира вниманието на бизнес общността в България и Великобритания в момента?

В последните години едно от най-големите и значими предизвикателства за бизнеса и в двете страни е липсата на работна ръка. През разговорите ни с партньори и членове виждаме, че намирането на хора с нужните умения и образование става все по-трудно както в България, така и във Великобритания. Това се дължи на няколко фактора – променящите се нужди на работодателите спрямо традиционното образование, бързо развиващите се икономики, които задъхват пазара на труда, и за Великобритания – силно намалелия поток от работна ръка от ЕС.

Каква е вашата стратегия за привличане на нови инвестиции и стимулиране на бизнес обмена между България и Великобритания след Брекзит?

Много хора мислят, че България има лош имидж в Обединеното кралство. Истината обаче е, че британците не се сещат за нашата страна, когато планират своята експанзия зад граница.

Ето защо работим усилено с партньорската ни мрежа там, за да поставим България в полезрението на британските инвеститори. БББА членува в Асоциацията на британските търговски камари, която обединява британските компании както на местно ниво, така и в чужбина.

Изграждаме имиджа на България като всяка година организираме по няколко търговски делегации от български бизнеси, които да посетят Великобритания и да срещнат потенциални партньори чрез целенасочени срещи и посещения на събития. В допълнение, работим отблизо с българското посолство в Лондон и британското посолство в София, както и с Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, и с Агенцията за инвестиции, за да осигурим максимално добра подкрепа за инвеститорите от двете страни. От една година работим активно и за създаване на хъб във Великобритания, който да подкрепя български компании при навлизането им на пазара там.

По-конкретно каква подкрепа може да окаже този хъб на бизнеса?

Скоро ще бъде обявен и официално, но на този етап мога да споделя, че работим с партньори от всички сфери – асоциации, инвеститори, държавни структури. Целта е компаниите да бъдат подкрепени и ориентирани, за да направят най-добрия избор за себе си, когато обмислят как да стъпят на британския пазар. Едно от важните решения е дали да изберат Лондон или друг град, тъй като различните райони имат стратегически предимства спрямо типа на бизнеса. Разбира се, след като стъпят на пазара, нашата роля продължава с подкрепа за техния растеж.

Що се отнася до британски компании в България, ние и нашите членове тук предоставяме нужната подкрепа, услуги и мрежа от контакти. Активни сме и в диалога между бизнеса и държавата, като участваме в изготвянето и обсъждането на законодателни инициативи.

Какви са конкретните стъпки, които трябва да направя, ако съм компания, която гледа към британския пазар?

Като начало ще се радваме компаниите, които имат интерес към британския пазар, да ни потърсят. Ние ще ги насочим къде да намерят необходимата информация и ще ги свържем с експерти, които ще им съдействат при всяка стъпка – от проучването на пазара до това как по подходящ начин да представят техните продукти и да преценят най-удачната правна рамка за тяхното успешно стъпване на пазара. Ако тепърва се ориентират, бихме им препоръчали да се включат в търговските мисии, които организираме, за да видят отблизо как функционира бизнесът и да прецизират подхода си. 

Предимно от кои сектори са българските компании, които имат интерес към британския пазар?

През последните години секторът, който най-много развива бизнес връзки с Великобритания, е технологичният. Имаме компании, които предлагат изключително конкурентни продукти и услуги и съответно виждат Обединеното кралство като следваща стъпка в глобалното си развитие. Те се допълват и от традиционно силните отрасли между двете страни като храни и напитки, мебели, машинни части, енергия и др.

Ние представляваме най-силните британски търговски изложения в областта на модата и дизайна (PURE), на храните и напитките (IFE) и на образователните технологии (BETT) и съдействаме на българските компании да представят своите продукти и услуги.

Как британските компании оценяват бизнес средата у нас?

Те ценят високо членството на България в ЕС, тъй като това ни дава достъп до свободния пазар в Европа. Също така ценят и стабилните валута и икономика, качеството на кадрите, владеенето на английски език и близостта ни до Азия. През последните години обръщат внимание на нестабилното политическо положение, но сега вярваме, че това е минало.

Каква е ролята на образованието и обучението в дейността на Българо-британската бизнес асоциация?

При нас членуват близо 240 компании от различни сектори и с различна големина. Всички те представляват богат набор от знания и умения. Ние вярваме, че най-добрата спойка за една общност е споделянето, затова и организираме много възможности за това – чрез семинари, конференции, бизнес срещи и лични представяния. Често организираме и онлайн събития, на които британски компании и университети представят добри практики, които могат да бъдат полезни на българския бизнес. Някои от темите, които активно и редовно разискваме, са свързани със зелената трансформация, здравеопазването и образованието.

Десислава Митева е изпълнителен директор на Британско-българската бизнес асоциация от 8 години. През това време организацията е удвоила членовете си и е стартирала множество успешни инициативи, включително и много търговски мисии във Великобритания.

Преди да оглави БББА, Десислава е била директор за България на Регус, глобална компания за гъвкави офис решения.

Десислава е оглавявала и Форума на бизнес лидерите в България. Тя също е живяла и работила в Прага като директор конференции в „Маркус Еванс“, компания лидер в организацията на международни събития с централа в Лондон.

Тя е възпитаник на Американския университет в България, където е завършила журналистика, политология и международни отношения.