Подслушва ли ме този телефон???
Как телефонът ми чу и показа тази реклама?!
Ако имате смартфон, както милиони потребители на технологии в развитите общества, вероятно вече ви се е случило следното изнервящо преживяване: провели сте разговор с приятел или партньор в лична обстановка, а после, докато си преглеждате нюзфийда например в социалните мрежи, виждате реклами, които повтарят подробности от разговора ви в някаква степен. Например, започват да ви "преследват" реклами на кошници за пикник, веднага след като сте обсъждали планове за излет през уикенда. Или пък реклами на полети до място, което тъкмо сте споменали между другото, че искате да посетите.
Поразени сте - „Как телефонът ми разбра за разговора???”. Мнозина се връщат назад в паметта си, за да си спомнят дали не са потърсили нещо свързано в Google по-рано. И когато със сигурност знаят, че не са, усещането е малко зловещо.
Сп. Quartz посвети материал на темата. Ето какво разкрива в негоизданието:
По-малко технологично запознатите (или повече конспиративно настроени) хора сред нас в тези случаи се притесняват, че мобилно приложение или самите ни телефони по някакъв начин записват нашите разговори. Е, това не е вярно. Въпреки че все пак, ако не сте убедени, можете да промените настройките на телефона си, за да намалите количеството данни, които приложенията събират за вас.
Тристан Харис е бивш експерт по етика на дизайна на Google. Той създаде движението „Time Well Spent”, което има за цел да възвърне от времето и вниманието, които отделяме на цифровите устройства. Харис обясни какво според него всъщност се случва с т.нар. spot-on реклами, по време на участие в панел на глобалната конференция на Milken Institute в Лос Анджелис.
Първо и най -важно, не се притеснявайте - няма никакво тайно записване (чрез микрофоните на смартфоните например). Обяснението му за нещата, обаче, дава представа за значението на голямото количество данни, с които рекламодателите могат да разполагат за потребителите чрез онлайн гигантите, чиито услуги използваме.
„Знам със сигурност, че криминалистиката на данни показва - и че вицепрезидентът реклама на Facebook казва, и обещава, че от компанията не подслушват микрофона (на телефона). Но как тогава разбират за разговорите, които всеки от нас води?
Така е, защото вътре в един сървър на Google, или в сървър на Facebook, има подобие на малка вуду кукла, или аватар версия на самите нас. Като модел на всеки. И така не е необходимо да слушам всички ваши разговори, защото вече ще съм акумулирал всички… кликвания и харесвания, които някога сте направили. Тези данни карат тази вуду кукла да действа все повече като вас самите. Всичко, което трябва да направя, е да симулирам какъв разговор има вуду куклата и аз ще знам разговора, който току-що сте имали, без да се налага да слушам микрофона (ви)”, коментира той.
Дали това обяснение е удовлетворително и наличието на множество данни за личността позволява да се предположи нейния разговор, търсения и желания, или все пак границите се преминават чрез микрофоните на устройствата, остава поле за дискусия.
Харис коментира още и честото явление, при което започваме да гледаме някой видеоклип в YouTube с идеята да бъде само един и след това осъзнаваме, че сме гледали в YouTube още и още клипове, например в продължение на 2 часа. Това се дължи на алгоритъма на сайта и наличието на модел в базата данни на всеки един от четирима интернет потребители в света, заяви той. 70% от YouTube трафикът в момента е задвижван от алгоритъма, което означава, че става дума за 70% от това, което компютърът избира да ни поднесе от милиони възможности, а не за каквото ние избираме, каза Харис. „Технологията държи писалката на историята в момента”, отбеляза той.
Ето и участието му във видеото по-долу, където говори след 10-тата минута.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.