Как изкуственият интелект променя ритейл индустрията
Търговците на дребно все повече се възползват от потенциала на изкуствения интелект, сочи проучване на The Economist Intelligence Unit и спонсорирано от Microsoft.
"Реалността подтиква търговците на дребно към промени", казва Кийс Джейкъбс, вицепрезидент за глобалния потребителски сектор и продукти на дребно в консултантската компания Capgemini.
"Създаде се много шум около изкуствения интелект и може би някои подходиха наивно, но вече започваме да виждаме търговци на дребно наистина да мислят сериозно не само за това къде въздействието и стойността на изкуствения интелект биха били от полза в техния сектор, но и какво означава това за тяхната компания по отношение на неговото позициониране", допълва той.
Ето и някои по-интересни резултати от проучването:
- търговците на дребно в най-голяма степен описват изкуствения интелект като важен инструмент за справянето със стратегическите предизвикателства, пред които са изправени организациите им;
- установено е, че ритейл индустрията заема водещо място при идентифицирането на примери от практиката, управлението на пилотни проекти и развитието на най-успешните от тях;
- с най-широка употреба е приложение за анализиране на изображения, използвано от една трета от участниците в проучването (35%).
С какво разполага бъдещето "в наличност"?
Сред търговците, дръзнали да разширят бизнеса си чрез предимствата на изкуствения интелект, най-използваното приложение е анализ на изображението, използван от повече от една трета (35%) от респондентите.
Това е напълно логично като се има предвид ролята, която анализът на изображението играе в онлайн мърчъндайзинга, управлението на запасите, както и предоставянето на препоръки за подобни продукти, изглеждащи по подобен начин.
Освен това ИИ е полезен в дейностите в самия магазин като например да следи наличностите по щандовете и да уведомява служителите за необходимостта от запълването им.
Има и други предимства на изкуствения интелект. Сред тях са естествената обработка на езика, изтъкнато от 32% от респондентите и виртуалните асистенти, посочени от 28%. И двете играят важна роля в дейностите при директната комуникация с клиенти. Чатботове се справят много по-лесно комуникацията с клиенти, изглаждайки проблеми, породени от езикова бариера, липса на дадена информация и други.
Ако даден потребител използва интелигентен говорител в дома си, за да поръча храна за кучето си от компания за доставки, търговецът може да предложи на клиента си да купи някакви лекарствени продукти, които да подобрят баланса в организма на неговия домашен любимец или пък да му предложи дрешка за зимните месеци за неговото куче.
Междувременно 1/3 от участвалите в изследването изтъкват ролята на ИИ в предварителните анализи за представянето на компанията като много важни за бизнеса им.
Това позволява на търговците да анализират по-добре предишния си опит, да видят нагледно грешките си и да проследят множеството фактори, които влияят на търсенето на продуктите им и веригата им за доставки.
Предпазливо оптимистичен
Повечето от анкетираните търговци са оптимистично настроени за възможностите и потенциала на изкуствения интелект в подобряването на обслужването на клиентите им. Почти всеки девети (87%) очаква ИИ да подобри сегмента значително.
Но много от търговците продължават да се сблъскват с бариерите по адаптация на изкуствения интелект към техния бизнес. И от голяма степен това се дължи на постоянно нарастващите клиентски очаквания.
Вече всеки може да сравни цените на стоките ви с други бизнеси от подобен тип по лесен начин, което оказва сериозен натиск върху търговците на дребно, които са принудени да влагат все повече усилия в изграждането на по-персонализирана връзка с техните клиенти, за да могат да ги задържат.
С други думи - да предложат нещо повече от това, което другите малки търговци или големите вериги предлагат, да са взискателни към изискванията на клиентите си, да познават вкуса им, да са наясно с навиците им.
Съответно 46% от респондентите в изследването са притеснени да инвестират в изкуствен интелект. Освен това 41% от запитаните са загрижени за нежеланието на служителите им да приемат нови технологии или да се обучават.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.