Строителство и инвестиции 2023 СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Високата цена на строителната безпътица
Опасни пропуски и неефективен контрол
Високата цена на строителната безпътица
Опасни пропуски и неефективен контрол
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Последна статия за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Развитието на транспортната инфраструктура и повишаването на свързаността между отделните населени места са критично важни, за да се гарантират икономическата жизнеспособност на регионите и повишаването на благосъстоянието на населението. Неслучайно Европейският съюз залага на политика, насочена към мобилността, защото единствено по този начин може да се изпълняват целите, заложени във фундаменталните принципи, и идеята за създаването на Съюза, а именно свободното движение на хора, стоки, услуги и капитали. Тази свързаност се осъществява по вода, суша и въздух и инвестициите и капиталите през последните години се насочиха точно в тази посока.
Освен вътрешноевропейската и трансконтиненталната свързаност обаче не по-малко важна е и вътрешнорегионалната, или националната свързаност. В последните години, както всички знаем, Европа предостави на България значителни финансови ресурси конкретно за развитието на пътната и железопътната инфраструктура. По този начин нашата държава имаше уникалната възможност да се възползва от европейски средства, за да подобри транспортната си инфраструктура. Сега обаче, шестнадесет години по-късно, ние трябва да си дадем сметка за това до каква степен успяхме да се възползваме от този изключителен шанс и ресурс, а също и да се запитаме дали строителството на пътища и магистрали във вида, в който го изпълняваме, ни донесе необходимите икономически и социални ползи, които очаквахме да получим.
Пътуване през дупки
България извървя дълъг преход. Като се започне от доста остарелите норми за проектиране в пътното строителство и се стигне до транспонирането и прилагането на различни европейски норми и добри практики. Със съжаление трябва да си признаем, че България не се справя и днес с прилагането на европейските политики, а в повечето случаи тези норми са гаранция за качество.
Строителството на пътища включва основно няколко етапа – проучвания, проектиране, изпълнение, приемане и въвеждане в експлоатация, експлоатация. Голямата беда е, че в годините доказахме невъзможност за добро изпълнение на който и да е от тези етапи. Често спестяваме или дори изобщо не извършваме необходимите проучвания, наблюдават се значителни пропуски при проектирането, липсва достатъчно адекватен и качествен контрол на изпълнението. При въвеждането в експлоатация очевидно има хора, които си затварят очите за дефекти и недостатъци, и накрая по време на експлоатацията има проблеми, които понякога водят и до настъпването на тежки пътни инциденти. Катастрофата край Своге през 2018 г. с двадесет загинали и на автомагистрала „Струма“ през 2021 г. с 45 загинали са показателни примери за това.
Проектирането често стъпва върху грешни данни
Проектирането на пътища се извършва на базата на извършени предпроектни проучвания, в които трябва да бъдат събрани достатъчно количество и с необходимото качество геоложки и геодезически данни. Практиката обаче показва, че именно геодезията и геологията са силно недофинансирани и често наличните данни са недостатъчни или дори грешни. По този начин следващият етап – проектирането, вече стъпва върху грешна основа. Подобни грешки биха могли, разбира се, да бъдат отстранени при приемането и утвърждаването на проектите, но експертните съвети, които ги утвърждават, нерядко извършват тази дейност или под натиск, или без да прилагат достатъчно обективност. Подходящ пример за това е т.нар. Северна скоростна тангента край София, където геодезията е твърде оскъдна, а проектантът е заложил дебелина на асфалтовото покритие от едва 20 см при необходими поне 25 см. Проектантът не е предвидил, че когато в една точка се пресече трафикът от четири магистрали, то този път ще бъде изключително натоварен и е логично по време на експлоатацията му да възникнат проблеми или най-малкото, че по този начин ще се скъси експлоатационният му живот.
Проблемите се задълбочават
Следващият етап е изпълнението. Когато сме допуснали грешка при проектирането и държавната комисия е утвърдила проект с пропуски, очаквано грешки се допускат и при строителството. Отново трябва да отбележим със съжаление, че практиката в България е по време на строителство проблемите да се задълбочават, а не да се решават. Често пъти се прави компромис с вида и качеството на материалите. Това се дължи не само на пропуските в проектирането. Не бива да забравяме, че пътната инфраструктура в нашата държава е с най-ниска стойност за 1 км построен път. Логично е да се предположи, че когато сме платили по-малко, няма как да получим по-високо качество. Като добавим към това и желанието на голяма част от строителните компании да реализират по-големи печалби, тогава накрая ние наистина няма как да получим качествен продукт.
На преден план в последно време излиза усещането, че пътищата ни са с много лош асфалт, който много бързо се руши. Няколко случая от тази години показаха, че в действителност има строителни фирми, за които компромисът е допустим. За щастие гражданското общество в лицето не само на будните граждани, но и на неправителствени организации като Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) се включват активно и са в основата на това да се извършват независими проверки, които по безспорен начин да доказват какво е реалното състояние на асфалта и на пътищата ни като цяло. Подходящ пример е община Бойчиновци, където след намесата на екипите на ЕЦТП се проведе независимо изследване на положен наскоро асфалт и се доказа, че той не покрива действащите норми. В тези случаи остава въпросът, каква е ролята на т.нар. независим строителен надзор и как така техните експерти са пропуснали факта, че в асфалта липсва достатъчно количество битум или по-голямата част от предвидените по проект строителни дейности изобщо не са реализирани?
(Без)контролна (без)опасност
Не бива обаче да се фокусираме само и единствено върху асфалта, защото освен него по пътищата има и пътни знаци, ограничителни системи за пътища (ОСП) – мантинели, пътна маркировка, растителност, отводнителни съоръжения и т.н. Ако контролът по време на строителството на пътища е занижен, то контролът по отношение на текущия ремонт напълно отсъства. Няма как да не ни направи впечатление, когато пътуваме, че пътна маркировка почти няма или където я има, тя не се вижда през нощта, да не говорим за видимостта ѝ, когато настилката е мокра. Реално никой не знае в момента в населените места или по Републиканската пътна мрежа колко пътни знака има и в какво състояние са. А по отношение на мантелите наблюдаваме един феномен – в равнините пътищата да се ограждат и от двете страни с ОСП, а там, където те действително биха могли да спасят човешки живот, като пътя София – Самоков, еластични огради да няма почти никъде. Тези елементи, които имат пряко отношение към пътната безопасност, на практика не се контролират. И макар държавата да твърди, че това не е така, фактите показват друго.
Големият проблем с лошото състояние на пътищата ни се дължи на липсата на независим и постоянен контрол. Държавните лаборатории са подложени на политически натиск и резултатите от техните измервания са пряко обвързани с моментното политическо управление на държавата. От друга страна, не се допуска независим контрол от акредитирани европейски лаборатории, които биха могли да покажат обективната истина. Така често негодни и некачествени пътни знаци, асфалт или маркировка са узаконявани от държавните експерти, а контролът е всичко друго, но не и обективен.
Много пъти ЕЦТП е водил битки за това да се наложи контрол върху пътните маркировки, но именно държавните експерти са възпирали и дори са пречели на това да се принуди даден изпълнител да коригира лошо изпълнена задача. Странно е, че именно държавата и нейните представители нямат интерес да повишат качеството на пътната инфраструктура и по този начин и на безопасността, но към този момент това е самата истината и нещата в България стоят така. Контрол трябва да има, но няма. Който и да се опита да покаже истината и накара дадена фирма да поправи зле изпълнен обект, се намесва държавата и защитава именно тези недобросъвестни изпълнители. Има я и другата крайност – когато добре изпълнени обекти са подложени на необосновани критики и тогава държавата отново не се намесва, като подходящ пример за това са наскоро ремонтираният тунел към жк Люлин или тунелът „Железница“. Държавата удобно премълча факта, че свлачищата преди и след новия тунел „Железница“ се дължат на грешка на геологията, а в същото време, когато имаше критики към изпълнението на тунелното съоръжение, не се намеси, за да обясни какви са ползите от изпълнението на този обект.
За да имаме качествена и безопасна инфраструктура, трябва преди всичко да има гарантирана независимост на извършващите проверката. Това е единственият начин за ефикасност, чиято резултатност кореспондира с истината. Обществото може да бъде на власт само там, където са на власт законите, и ако обществото не е на власт, то на власт е корупцията, и тогава цената на мобилността става човешкият живот, а това е твърде неприемлива цена.
Диана Русинова е председател на УС на Европейския център за транспортни политики, член на Борда на съветниците на Американо-българската търговска камара в САЩ (AmCham) и изпълнителен директор на Българската агенция за управление на транспорта.
|
Ключови думи
инвестиции
строителство
пътна инфраструктура
икономика