Опасна доза неувереност

Опасна доза неувереност

В живота на всички ни има моменти, в които изпитваме колебания в собствените си способности и умения. Когато вземаме прибързани решения, произтичащи от нашата неувереност, ние рискуваме да навредим на репутацията си и на взаимоотношенията ни хората. Това важи в особена сила за лидерите, тъй като техните действия оказват директно влияние върху служителите им.

Когато един неуверен лидер мисли, че всичко се върти около него, всяко негово действие и решения преминава през филтъра на собствения му егоцентризъм, което не вещае нищо хубаво за неговия екип.

Това са 9 признака, че вашата неувереност е започнала да вреди на лидерството ви:

1. Заемате отбранителна позиция, когато ви критикуват

Когато някой неуверен лидер има чувството, че негово решения или идея е критикувано от служител или друг колега, първата му реакция е да приеме това като директна атака срещу компетентността му и да заеме отбранителна позиция. Научете се да приветствате директната и искрена комуникация, дори когато става въпрос за неща, които не искате да чуете. Приемете факта, че не винаги сте прави.

2. Прибягвате до микромениджмънт

Неуверените лидери обичат да контролират всичко, което се случва в офиса, дори и начина, по който служителите им си вършат работата. Те мислят, че колкото повече контрол имат, толкова по-малко вероятно ще бъде служителите им да изразяват идеи, противоречащи на техните. Вместо това, опитайте да дадете на служителите си нужната свобода, за да могат да разгърнат талантите и уменията си.

3. Отказвате да обясните решенията си

Когато неуверените лидери се страхуват, че обосновката на взетото от тях решение не звучи особено убедително, те предпочитат да го оставят без обяснение. Това създава неяснота в комуникацията със служителите. Научете се да обяснявате причините за начина си на мислене, за да могат другите да ви разберат по-добре и да се доверят на вашия избор.

4. Не обръщате внимание на чуждото мнение

Колебливите лидери гледат на задаването на въпроси, търсенето на съвети и изслушването на чуждото мнение като на знак за слабост. Вместо това вземете пример от уверените лидери и започнете да слушате повече, отколкото говорите. С времето ще осъзнаете, че това е израз на сила и разум, а не на слабост.

5. Държите винаги да имате последната дума

Неуверените лидери искат винаги да бъдат победители, дори когато става въпрос за правене на избор между две еднакво добри решения. Научете се да цените чуждите съвети, особено когато те идват от хора, които знаят повече от вас по конкретната тема.

6. Ядосвате се, когато член на вашия екип напусне

Неуверените лидери гледат на всяко напускане като на директна критика към тяхното лидерството, което ги кара да отговарят с гняв на решението на техния служител и да го обвиняват за така създалата се ситуация. Когато изгубите важен член на екипа, трябва да се запитате, дали сте направили нещо, което го е накарало да напусне, и да си вземете нужните поуки, за да избегнете загубата на други талантливи служители.

7. Обвинявате другите за всичко лошо, което се случва на компанията

Когато нещата се объркат, неувереният лидер е първият, който ще започне да сочи с пръсти и да преписва вина на другите. Същевременно с това никога няма да поеме отговорност за собствените си грешки. Великите лидери имат достатъчно вярва в собствените си способности и възможности, за да могат да кажат: „Сбърках, нека сега направим нещата по правилния начин“.

8. Приписвате си заслугите за успехите на вашия екип

Неуверените лидери обичат да си преписват заслугите за чуждите постижения – не защото това ги кара да се чувстват по-добре, а защото ги прави незаменими в очите на висшия мениджмънт и облекчава страховете им, че един ден ще бъдат ненужни на компанията. Вземете пример от великите лидери, които знаят, че личният им успех зависи от успеха на техния екип. Те не пестят похвали за добре свършената работа и празнуват дори най-малките постижения на своите служители.

9. Не помагате за развитието и растежа на вашите служители

Несигурните лидери искат да защитят позицията си на всяка цена, което ги кара да гледат на най-умните и най-талантливите си подчинени като на заплахи. Те повишават само онези, които не поставят под въпрос техния авторитет и които няма риск да ги засенчат в бъдеще. Добрите лидери от друга страна знаят, че най-големият успех, който могат да постигнат в работата, е изграждането на ефективен и сплотен екип, който може да се справи с всяка задача.

Всички имаме моменти, в които сме разкъсвани от колебания и несигурност. Ако обаче тези периоди прерастват в нездравословни навици, като изброените по-горе, то трябва да действате бързо и да промените посоката, в която сте тръгнали.

.......................

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ