Жилищното строителство бележи постоянна тенденция към незатихващ интерес
Жилищното строителство следва една устойчива и постоянна тенденция към незатихващ интерес. Засилва се обаче тенденцията хората да не търсят просто жилище на някаква улица, а да търсят среда за живот. Много често се предпочита спокойствието на крайградските райони пред шумната градска среда. Това са част тенденциите в жилищния сектор, които изтъкнаха гост-лекторите по време на третата годишна конференция за строителство и инвестиции, организирана от списание "Мениджър" в Sofia Event Center.
Специална презентация на тема "Икономически прогнози за 2025 г. и влиянието им върху бизнес средата" представи Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Института за икономическа политика. Той обясни, че липсата на стабилно правителство в България води до липса на институционална предвидимост и много от големите проекти, особено в инфраструктурата, буквално изчакват политическа воля и подреждане на политическите карти.
По думите му, за оперативните програми винаги съществува възможност за гъвкавост, за договаряне на средства, за изплащане на по-късен етап. С ПВУ това не е така и там има реален ръст от загуба на близо 10 милиарда лева. Най-големият риск от гледна точка на икономиката е потенциалната рецесия, която може да се случи при неблагоприятни стечения на обстоятелствата в глобален мащаб, обобщи икономистът и допълни, че тя е свързана и с опасенията за инфлация, обясни икономистът.
Той посочи, че все още съществува теоретичната възможност от 1 юли 2025 година да бъде въведено еврото в България, въпреки че досега нито една държава не е въвеждала европейската валута в средата на своята бюджетна година. Така че при запазване на тенденциите в намаляване на инфлацията много вероятно е и до голям степен логично датата реалистично да бъде 1 януари 2026 г., каза икономистът.
Ясен Георгиев, изпълнителен директор на Института за икономическа политика. Снимка: Николай Дойчинов
"Какъв е инвестиционният климат днес и какви са нагласите на жилищния пазар?" беше първият въпрос, който модераторът Иван Велков, член на УС на БСК, председател на БГФМА и FIABCI, отправи към участниците в първия дискусионен панел "Жилищен пазар - поглед отвътре".
"Има три неща, които отличават България от Румъния, с която често ни сравняват. Ние сме във валутен борд, който ни носи финансова стабилност и той работи по специфични правила. Банките също работят по специфични правила, които правят така, че лихвите по кредитите са много по-ниски отколкото в развитите страни. Друго интересно е, че ние имаме много висок сив сектор - близо една трета от икономиката работи на сиво. Третото - ние сме в процес на присъединяване към еврозоната и това е позитивен знак, че ще се дисциплинират публичните финанси, позитивен знак за тенденциите в страната. Тези три фактора, взети заедно имат отражение върху инвестиционния климат. Четвъртото нещо, което мога да добавя, е че България има огромен потенциал да стане център за тези преместващи се инвестиции от Азия към Европа. Потенциалът е голям, но липсата на стабилно управление на страната носи негативно влияние", обясни Евгений Кънев, доктор по икономика и управляващ съдружник на консултантска компания за сливания и придобивания "Маконис".
Евгений Кънев, доктор по икономика и управляващ съдружник на консултантска компания за сливания и придобивания "Маконис". Снимка: Николай Дойчинов
Относно инвестиционните нагласи на инвеститорите, Ралица Ценова, изпълнителен директор на Home2U, обясни, че някои от клиентите им купуват жилища с инвестиционна цел, а други - за осигуряване на дом на техните семейства. Тя разказа за тенденция, която е продиктувана от потребителите - новият вид жилищни сгради, които хората търсят, започва да става по-преобладаващ в проектирането. Появяват се повече проекти, които са на по-големи терени - да има конкретна среда - да има къде да играят децата, като те са както в София, така и извън столицата. "Засилва се тенденцията хората да не търсят просто жилище на някаква улица, а да търсят среда за живот. Много често се предпочита спокойствието пред шумната градска среда", добави тя.
Ралица Ценова, изпълнителен директор на Home2U. Снимка: Николай Дойчинов
"Жилищното строителство следва една устойчива и постоянна тенденция към незатихващ интерес. Финансовата култура на българина за инвестиция в ценни книжа и злато не е толкова развита. Затова жилищният сектор винаги е бил най-сигурният пазител на капитала на българина. Покрай ковид пандемията се очерта тенденция да се живее в крайградски райони. Забелязва се тенденция за по-голямо търсене на фона на по-малко предлагане на качествени имоти и продукт", обясни инж. Асен Чавдаров, член на УС на Националнa асоциация на строителните предприемачи (НАСП). По думите му, масовият потребител е младият човек.
Инж. Асен Чавдаров, член на УС на Националнa асоциация на строителните предприемачи (НАСП). Снимка: Николай Дойчинов
"Недвижими имоти не е само строителство, а правилно управление, стопанисване и евентуално подобряване. Старото строителство не остарява. Като цяло бизнесът се развива доста добре въпреки политическата обстановка", изтъкна Адриан Юриев, изпълнителен директор, "Азур Хоумс" АД,Ypi.bg, Fixandgo.bg.
Адриан Юриев, изпълнителен директор, "Азур Хоумс" АД,Ypi.bg, Fixandgo.bg. Снимка: Николай Дойчинов
София като жизнен стандарт е над средното за Европейския съюз. Една трета от икономиката на държавата се произвежда в столицата. Само още една държава е близо до нас от ЕС и това е Унгария, каза Евгений Кънев. Той изтъкна, че позитивното на София, че има огромен икономически потенциал, а той оказва натиск върху пазара и затова цените няма как да започнат да падат.
"Имаме този феномен - голяма диспропорция в търсенето, особено към новото строителство, не само защото банките предпочитат да отпускат кредити за ново строителство, а и защото има бързо морално остаряване на съществуващото строителство", обясни Кънев. Той даде пример, че в почти всяка европейска държава задължително собствениците се грижат за външния вид на сградата. Ако ние направим такава регулация, хората ще се изнесат, защото не могат да ги поддържат. Потенциалът е огромен и в зависимост от това какво управление ще имаме, зависи и какви ще бъдат перспективите на пазара, добави Кънев.
Снимка: Николай Дойчинов
Ще бъдем ли в еврозоната догодина?
Според Евгений Кънев, за да влезем в еврозоната, трябва да изпълним определени технически критерии. "Има огромен риск да не изпълним критерия за бюджетен дефицит. Ако обаме сме късметлии и успеем да го изпълним и имаме редовно правителство, има голяма вероятност да влезем на 1 януари 2026 г.", посочи той.
Според инж. Асен Чавдаров, най-ранния възможен срок е средата на 2025 година. "По-добре би било в позиция на редовно правителство да използваме цялата 2025 година и влезем пълноценно през 2026 година", каза той. Чавдаров очаква умерен и устойчив ръст в сектора.
Ралица Ценова сподели една по-далечна очаквана тенденция (извън рамките на една календарна година) - това, което се наблюдава при всички държави, приели еврото, е последващ ръст на цените на имотите. По думите ѝ, секторът зависи не само от икономическите фактори, а от настроенията и нагласите на потребителите. "Тези нагласи, които се прокарват от Запад насам засилват тенденцията жилищата да са на достъпна цена, да са концентрирани в малък процент от хората, а всички останали да живеят под наем. Ето тогава наемите ще поскъпнат дарстично и София ще стане привлекателна за инвеститорите.
"Ще има преход, но имотите ще стават все по-скъпи", прогнозира Адриан Юриев, изпълнителен директор, "Азур Хоумс" АД,Ypi.bg, Fixandgo.bg. Според него последствията ще са не само поскъпване на жилищата, но и това, че много хора ще започнат да живеят под наем, а наемите ще се увеличават за сметка на собствеността.
****
Генерални партньори: Pro Credit Bank, ARTEKS, Raicommerce Construction.
Основен партньор: Photomate.
Конференцията се провежда и с подкрепата на Euromarket Construction, Home2U, fixandgo.bg, ypi.bg, HeRMes by TechnoLogica.
Институционални партньори са КСБ, БСК, Агенция за насърчаване на МСП, НСНИ, Френско-Българска търговска и индустриална камара, БГФМА, FIABCI.
Медийни партньори са БНТ, bTV Media Group, dir.bg, вестник „Строител“, STROIINFO.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.