Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Отново дефлация
Потребителските цени бележат спад през март. Това не се беше случвало от септември миналата година. Дефлацията е сигнал, че икономиката в страната не е в добро състояние. Инфлацията е показател за растеж, докато дефлацията говори за свиване на търсенето, което кара компаниите да задържат увеличението на цените, вследствие на което се смаляват печалбите и инвестициите. Това води до намаляване на доходите като цяло.
През март, спрямо февруари потребителските цени се свиват с 0,5%. Инфлацията от началото на годината (март 2017 г. спрямо декември 2016 г.) е 0,8%, а годишната инфлация за март 2017 г. спрямо март 2016 г. е 1,9%. Средногодишната инфлация за периода април 2016 - март 2017 г. спрямо периода април 2015 - март 2016 г. обаче е минус 0,2%, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).
През март 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
Намаление
- развлечения и култура - с 2,6%;
- съобщения - с 1,1%;
- облекло и обувки - с 0,9%;
- хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0,5%;
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 0,2%;
- жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - с 0,2%;
- транспорт - с 0,2%;
- ресторанти и хотели - с 0,2%;
- алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 0,1%.
Увеличение
- образование - с 0,4%;
- разнообразни стоки и услуги - с 0,4%.
Без промяна
- Здравеопазване.
През март са намалели цените на следните хранителни продукти: краставици - с 19,1%, газирани напитки - с 3%, домати - с 2,8%, зрял лук - с 2,9%, извара - с 2,2%, сладолед - с 1,5%, макаронени изделия - с 1,4%, моркови - с 1,3%, пресни зеленчукови подправки - с 1,2%, бира - с 1,2%, какао - с 0,8% и други.
Увеличили са се цените на: цитрусови и южни плодове - с 6,7%, зеле - с 5,2%, яйца - с 2,6%, шоколад и шоколадови изделия - с 1,8%, плодови сокове - с 1,5%, картофи - с 1,4%, мляно месо (кайма) - с 1,2%, пресни млека – с 1,1%, олио - с 1,1%, маргарин - с 1%, оцет - с 1% и други.
През март 2017 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: международни полети - с 16,5%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 6%, услуги по краткосрочно настаняване - с 4,4%, въглища - с 2,8%, готварски печки - с 1,3%, обувки – с 1,2% прахове за пране - с 1%, отопление - с 1%, хладилници - с 1%, дрехи – с 0,8% и други.
Увеличили са се цените на: продукти за лична хигиена - с 3,2%, газообразни горива за битови нужди - с 2%, градинарство и цветарство - с 1,8%, препарати за почистване на съдове - с 1,6%, концерти - с 1,6%, застраховки - с 1,5% и други.
През март 2017 г. цените на стоматологичните услуги са се увеличили с 0,1%, а цените на лекарските услуги и на лекарствените продукти остават на равнището от предходния месец.
Според европейската методология (хармонизиран индекс на потребителските цени) през март в сравнение с февруари цените са намалели с 0,5%. Инфлацията от началото на годината (март 2017 г. спрямо декември 2016 г.) е 0.ю,2%, а годишната инфлация за март 2017 г. спрямо март 2016 г. е 1%. Средногодишната инфлация за периода април 2016 - март 2017 г. спрямо периода април 2015 - март 2016 г. е минус 0,9%.
Цените в малка потребителска кошница (100-те социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги, необходими на най-бедните 20% от домакинствата) за месец са намалели с 0,3 на сто, а от началото на годината нарастват с 2,2%.
Цените в малката кошница за един месец са се променили по следния начин:
- хранителни продукти - намаление с 0,6%;
- нехранителни стоки - намаление с 0,1%;
- услуги - цените остават на равнището от миналия месец.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.